نشست اپوزیسیون سوریه در ریاض؛ حاضران و غایبان

نشست اپوزیسیون سوریه در ریاض؛ حاضران و غایبان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تحلیلی دهها تن از نمایندگان گروههای مخالف سوری روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در شهر ریاض عربستان سعودی گرد هم آمدند تا در مورد بحران

آگهی

گزارش تحلیلی

دهها تن از نمایندگان گروههای مخالف سوری روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در شهر ریاض عربستان سعودی گرد هم آمدند تا در مورد بحران سوریه و راههای برون رفت از آن با یکدیگر مذاکره کنند. سران عربستان سعودی اعلام کرده اند این کشور علاوه بر مخالفان سیاسی دولت بشار اسد، پذیرای گروههای مسلح «میانه رو» درگیر جنگ داخلی سوریه است. روز چهارشنبه، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان این کنفرانس را «بزرگترین گردهمایی اپوزیسیون سوریه» از آغاز درگیری های داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ عنوان کرد.

اهمیت این نشست حضور برخی گروههای سیاسی و نظامی است که به خاطر گرایشهای معتدل ترشان می توانند اعتماد جامعه بین المللی را در خصوص راه حلی مشترک درباره آینده سوریه جلب کنند. ولی گروههای شرکت کننده «میانه رو» در این کنفرانس چه کسانی هستند؟

مخالفان سیاسی

اعضای پرشماری از «ائتلاف ملی برای انقلاب و نیروهای مخالف سوریه» از جمله شرکت کنندگان نشست ریاض هستند. این تشکل سیاسی بزرگترین ائتلاف از گروه های مخالف دولت سوریه است و طیف وسیعی از شخصیت های سیاسی، مذهبی و قومی نیروهای اپوزیسیون را در بر می گیرد. اعضای این تشکل عبارتند از اخوان المسلمین سوریه، سیاستمداران لائیک، ملی گرایان عرب، مخالفان کرد، مسیحیان و علوی ها. علیرغم ارتباط این ائتلاف با برخی گروههای نظامی، این گروه سیاسی بر هیچ بخشی از خاک سوریه تسلط ندارد. ریاست این گروه را از ژانویه ۲۰۱۵، خالد خوجه، بازرگان سوری بر عهده دارد. وی یکی از مخالفان حضور نظامی روسیه در خاک سوریه است و آنرا اشغال خاک این کشور می داند. برخی برنامه های این گروه بدین شرح است: «حفظ تمامیت ارضی و استقلال سوریه، حفظ اتحاد مردم سوریه، براندازی رژیم، انحلال نیروهای امنیتی و محاکمه مسئولان جنایات رخ داده، پایبندی به تعهد مخالفان به یک سوریه دموکراتیک»

مخالفان نظامی

از میان گروههای نظامی حاضر در ریاض، سه گروه بیش از دیگران توجه ناظران را به خود جلب کرده است:

جیش السلام

این گروه شامل ائتلاف ۵۰ گروه اسلامگرای فعال در خاک سوریه است. جیش السلام که به عربی به معنای «ارتش اسلام» است از سوی عربستان حمایت می شود. سلفی گری ایدئولوژی اصلی این گروه نظامی بشمار می رود و نواحی استراتژیک اطراف دمشق را در دست خود دارد. این گروه حمله های انتحاری پاریس در ماه نوامبر را محکوم کرد.

ارتش آزاد سوریه

ارتش آزاد سوریه در ۲۰۱۱ توسط نظامیان فراری تحت رهبری سرهنگ ریاض الاسعد تشکیل شد. این گروه نظامی بخش های مختلفی از خاک سوریه را در شمال سوریه و در مرز با ترکیه، و همچنین در جنوب در مرز با اردن در دست دارد. ارتش آزاد سوریه در سالهای گذشته در مقابله با گروههای جهادگرای افراطی بخشی از توان نظامی خود را از دست داده است. چندی پیش نیز، برخی از شاخه های نظامی این گروه، در ادلب به گروه نظامی «جیش الفتح» وابسته به «جبهه النصرت» پیوستند.

احرار الشام

«احرار الشام» پس از «داعش» و «جبهه النصرت» شاخه سوری القاعده، به عنوان یکی از از قوی ترین نیروهای نظامی مخالف بشار اسد در سوریه در نظر گرفته می شود. عربستان گروههای جهاد گرا مانند داعش و جبهه النصرت را به این نشست فرا نخوانده است. با اینحال حضور این گروه در ریاض با خودداری برخی دیگر از گروههای سوری در این نشست همراه بوده است. این گروه دارای تمایلات شدید اسلامگرایانه است اما با گروه داعش مخالف است. «احرار شام» کشته شدن برخی فرماندهان خود را به گروه داعش منصوب می کند.

http://ahraralsham.net/?page_id=4195

غایبان نشست ریاض

کنفرانس ریاض علی رغم تنوع گروههای سیاسی و نظامی شرکت کننده چندین غایب نیز دارد. «حزب اتحاد دموکراتیک» و شاخه نظامی آن موسوم به «یگان های مدافع خلق»، همچنین ائتلاف شورشیان کرد و عرب موسوم به «جبهه دموکراتیک» که مورد حمایت ایلات متحده آمریکا هستند به این نشست دعوت نشده اند.

پیشتر، هيثم المناع، یکی از رهبران اپوزیسیون دموکراتیک سوریه نحوه انتخاب شرکت کنندگان در نشست ریاض را نادرست خوانده بود. او همچنین دعوت نشدن حزب اتحاد دموکراتیک به ریاض را محکوم کرده است. در همین حال، برخی از گروههای اپوزیسیون عمدتا کرد سوری روز هشتم دسامبر در شهر مالکیه واقع در شمال شرق سوریه گرد هم آمدند. هدف اصلی این گردهمایی تاکید بر «لیاقت» گروههای کرد و عرب در تهیه یک برنامه گذر سیاسی در آینده سوریه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد