چه عواملی می توانند موفقیت کنفرانس محیط زیست پاریس را تضمین کنند؟

چه عواملی می توانند موفقیت کنفرانس محیط زیست پاریس را تضمین کنند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از روز دوشنبه، ۱۹۵ کشور جهان نماینده هایشان را به پاریس می فرستند تا در مهمترین کنفرانس محیط زیست چند سال اخیر شرکت کنند. هدف اصلی کنفرانس مبارزه با

آگهی

از روز دوشنبه، ۱۹۵ کشور جهان نماینده هایشان را به پاریس می فرستند تا در مهمترین کنفرانس محیط زیست چند سال اخیر شرکت کنند. هدف اصلی کنفرانس مبارزه با گرم شدن زمین و تلاش برای عدم افزایش دمای زمین، تنها تا دو درجه سلسیوس، تا پایان قرن است. کارشناسان می گویند جهان افزایش دمای زمین می تواند کره خاکی را با نابودی روبرو کند. سیل، توفان و بالا آمدن آب اقیانوسها نتیجه گرم شدن زمین ماست.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده هشدار داده است که مذاکرات لزوما با امضای پروتکلی الزام آور که همه کشورهای عضو را محبور به کاهش تولید گازهای گلخانه ای خواهد کرد به پایان نمی رسد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به او می گوید پیمانی که در آن الزام و محدودیت وجود نداشته باشد معنی پیمان و پروتکل را نمی دهد. آنتونی هابلی، از موسسه کنترل کربن، می گوید دنیا به پایان نمی رسد حتی اگر یک پروتکل الزامی و قانونی به امضا نرسد. چرا که مثلا چنین پیمانی باید در کنگره ایالات متحده هم رای بیاورد کاملا غیرواقعی خواهد بود اگر انتظار داشته باشیم که نمایندگان دولت آمریکا یک پروتکل الزام آور در کنفرانس پاریس را بپذیرند.

همچنین شاید اصرار به امضای چنین پروتکلی باعث خروج برخی از کشورهای توسعه یافته از توافقی احتمالی شود و مانع کسب توافقی جامع و کامل خواهد شد. در هر صورت پروتکلی قانونی می تواند جلوی پیشرفت فناوریهای محیط زیستی را به دلیل ماده و تبصره های قانونی بگیرد و به هیچ عنوان نمی تواند تاثیرگذار باشد.

باید در این چالش به کشورهای در حال توسعه کمک کرد

یانوس پاستور، نایب رییس بخش تغییرات آب و هوایی سازمان ملل گفته است که توافق در کنفرانس پاریس به نوعی تنظیم شود که کنترل و بازرسیهای مداومی روی کشورهای در حال توسعه و فقیر وجود داشته باشد. همچنین باید به این کشورها انگیزه های لازم برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی گرم شدن زمین را داد. همبستگی با کشورهای فقیر موضوع مهمی است که سلین رامشتاین از موسسه توسعه پایدار و روابط بین الملل آنرا مهمترین نتیجه کنفرانس پاریس می داند. به عقیده او کشورهای توسعه یافته باید در زمینه فناوریهای تولید انرژیهای تجدیدپذیر به کشورهای فقیر و در حال توسعه کمک کنند. وی می گوید بخش خصوصی در این زمینه نقش مهمی ایفا می کند.

نباید از طرحهای بلندپروازانه بهراسیم

سلین رامشتاین می گوید کسب یک توافق جامع می تواند شتاب جدی به رهبران کشورهای مختلف وارد کند تا جدی تر به کنترل و کاهش تولید گازهای گلخانه ای بیندیشند. آژانس بین المللی انرژی بر همین نظر است. این آژانس بر این باور است که کسب یک توافق و نظارت بر آن می تواند عامل شتابدهنده به کسب نتایج ملموس در راه مبارزه با گرم شدن هوا باشد.

شهروندان هم در این چالش باید نقش خود را ایفا کنند

آنتونی هالبی می گوید نباید همه مسئولیتها را متوجه دولتها بدانیم، نوع مصرف انرژی و استفاده از فناوریهای انرژی پاک به عهده شهروندان است. در این زمینه بخشهای خصوصی نقش عمده ای ایفا می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خوشبینی محتاطانه "صلح سبز" در مورد موفقیت اجلاس آب و هوا در پاریس

صعود میلیون‌ها نفر از کوه فوجی ژاپن؛ زنگ خطر تبعات محیط زیستی به صدا درآمد

رای بی‌سابقه دادگاه در آمریکا؛ شکایت کنشگران جوان علیه تخریب محیط‌زیست به نتیجه رسید