رقابت راست و چپ میانه با ملی گرایان افراطی در دور دوم انتخابات استانی فرانسه

رقابت راست و چپ میانه با ملی گرایان افراطی در دور دوم انتخابات استانی فرانسه
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دور دوم انتخابات استانی فرانسه از نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه آغاز شد. میزان مشارکت رأی دهندگان فرانسوی تا ساعت پنج بعد از ظهر به وقت پاریس، هفت و

آگهی

دور دوم انتخابات استانی فرانسه از نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه آغاز شد. میزان مشارکت رأی دهندگان فرانسوی تا ساعت پنج بعد از ظهر به وقت پاریس، هفت و نیم شب به وقت تهران، به بیش از ۵۰ درصد رسید که نسبت به همین ساعت در دور اول انتخابات که یکشنبه پیش برگزار شد، افزایش قابل توجهی نشان می دهد.

حزب راست گرای افراطی «جبهه ملی» به رهبری مارین لوپن در دور اول توانست در شش استان از سیزده استان فرانسه بیشترین آرا را کسب کند. جبهه ملی فرانسه که سیاست ضد مهاجر دارد، بخش مهمی از این محبوبیت را مدیون حوادث خونبار پاریس در ۱۳ نوامبر، ۲۲ آبان گذشته و نیز کارنامه اقتصادی نه چندان موفق حزب حاکم بوده است.

حزب محافظه کار جمهوری خواهان به رهبری نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین گر چه از سوی جبهه ملی تهدید می شود، اما با بهره گیری از انصراف چند نامزد سوسیالیست به نفع خود، بخت بیشتری برای سد کردن راه ملی گرایان افراطی دارد.

اگر در پایان روز یکشنبه محبوبیت جبهه ملی به قدرت سیاسی تبدیل شود، این خبر بسیار ناخوشایندی برای حزب حاکم سوسیالیست و رئیس جمهوری فرانسوا اولاند خواهد بود، زیرا این آخرین انتخابات ملی در فرانسه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ است و تا آن زمان تحولات سیاسی مهمی در این کشور روی خواهد داد.

نمایندگان در انتخابات منطقه ای برای شوراهای استانی فرانسه انتخاب می شوند، شوراهایی که در اموری همچون آموزش و اقتصاد از قدرت زیادی برای تصمیم گیری برخوردار هستند.

تا پیش از این انتخابات محلی، بر اساس نظام اداری ۲۲ استان در فرانسه وجود داشت. اما دولت در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت تا با ادغام استان ها تعداد آنها را به ۱۳ استان وسیع تر کاهش دهد. لذا این نخستین انتخابات شوراهای استان بعد از ادغام استان ها در فرانسه است، تصمیمی که گویی تا این زمان برای دولت سوسیالیست این کشور نتیجه خوبی به همراه نداشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند