بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را افزایش داد

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را افزایش داد
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا به ریاست جانت یلن در پایان نشست دو روزه خود که در واشنگتن مقر این نهاد برگزار شد نسبت به افزایش نرخ بهره

آگهی

سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا به ریاست جانت یلن در پایان نشست دو روزه خود که در واشنگتن مقر این نهاد برگزار شد نسبت به افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اتخاذ تصمیم کردند.

بنابراین بر روی افزایش ۰.۲۵ درصدی این نرخ و رساندن آن به رقم بین ۰.۲۵ تا نیم درصد توافق حاصل شده است. کمیته سیاست پولی تصریح کرده تا پایان سال ۲۰۱۶ به تدریج این نرخ بهره افزایش داشته باشد.

بانک مرکزی آمریکا از سال ۲۰۰۷ برای تقویت بنیه اقتصادی کشور مرتبا نرخ بهره خود را کاهش داد. این نرخ از ۵.۲۵ درصد در این زمان به حدود ۰.۱۰ درصد تا پیش از نشست پانزدهم و شانزدهم دسامبر سال ۲۰۱۵ تنزل یافته بود.

جانت یلن با شرکت در یک کنفرانس خبری گفت: «این تصمیم به یک دوره استثنایی هفت ساله که طی آن نرخ بهره بانک مرکزی نزدیک به عدد صفر بود پایان بخشید. برای تقویت اوضاع اقتصادی و عبور از بدترین بحران اقتصادی و رکود، این نرخ بهره در این حد حفظ شده بود. اکنون کمیته سیاست پولی نسبت به ظرفیت اقتصادی کشور برای تقویت بیشتر خود خوشبین است. حتی اگر روند بهبود اوضاع اقتصادی کامل به پایان نرسیده است.»

سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده بازار کار، نرخ تورم و ظرفیت اقتصادی کشور را برای افزایش نرخ بهره بانکی خود مناسب ارزیابی کرده اند. اکنون برای رسیدن به نرخ دو درصدی تورم یعنی هدف از پیش تعیین شده این نهاد و کنترل و تنظیم این نرخ، افزایش نرخ بهره ضروری شمرده شده است. جانت یلن در کنفرانس خبری خود نسبت به رسیدن به این نرخ تورم در کوتاه مدت ابراز خوشبینی کرد.

سیاست پولی جدید بانک مرکزی آمریکا تاثیر مستقیمی بر عملکرد بازارهای مالی و بورس در سراسر دنیا دارد.

پیش از این شماری از نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی و یا صندوق بین المللی پول از بانک مرکزی آمریکا خواسته بودند تا نرخ بهره خود را افزایش ندهد. آسیب پذیر بودن اوضاع اقتصادی در دنیا خصوصا وضعیت اقتصادی کشورهای در حال توسعه که بعضا بدهی های سنگینی به ایالات متحده دارند دلیل این تقاضا بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش مثبت بازارهای آسیایی به افزایش نرخ بهره در آمریکا

بررسی سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا