کاتالونیا و آندلس خواستگاه احزاب نوپا در اسپانیا

کاتالونیا و آندلس خواستگاه احزاب نوپا در اسپانیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تحلیلی حزب «شهروندان» یکی از احزاب نوپایی است که پس از بحران مالی و سیاسی در اسپانیا ظهور کرد. حزب «شهروندان» در کاتالونیا پایه گذاری شد و دیری

آگهی

گزارش تحلیلی

حزب «شهروندان» یکی از احزاب نوپایی است که پس از بحران مالی و سیاسی در اسپانیا ظهور کرد. حزب «شهروندان» در کاتالونیا پایه گذاری شد و دیری نگذشت که پس از انتخابات ۲۷ سپتامبر با کسب ۱۳۵ کرسی به دومین قدرت سیاسی در پارلمان ناحیه تبدیل شد. نظر سنجی ها جایگاه این حزب را با کسب ۱۴.۷ درصد آراء در مرتبه سوم و گاه در رده دوم در انتخابات سراسری بیستم دسامبر می دانند. این در حالیست که پیش بینی می شود حزب «پودموس» ۱۰.۸ درصد آراء را در انتخابات پیش رو کسب کند.

آلبرت ریورا یکی از اعضای قدیمی «نسل جوان» حزب مردمی در سال ۲۰۰۶ حزب «شهروندان» را پایه گذاری کرد. اصول اساسی این حزب اقتصاد بازار آزاد، دفاع از تمامیت اسپانیا در برابر جدایی طلبان و پایان دادن به ساختار سیاسی دو حزبی اسپانیاست. پیام سیاسی رهبر حزب «شهروندان» یکسان انگاشتن احزاب سنتی اسپانیا است که پس از رژیم فرانکو در راس قدرت بوده اند.

او در یکی از میتینگ های تبلیغاتی خود می گوید: «ما نمی خواهیم با راخوی از حزب مردم و سانچز از حزب سوسیالیست هم عهد شویم. ما می خواهیم بر آنها پیروز شویم. این بسیار متفاوت است. این دو حزب برای تغییر نیافتن اوضاع با یکدیگر پیمان بسته اند. آنها می خواهند که فضای آبی و قرمز را به ما تحمیل کنند، هدفشان برقرار نگاه داشتن نظام سیاسی بسته و کهنه سالهای گذشته است.»

شعارها و وعده های این حزب طیف متفاوتی از شهروندان را به خود جلب کرده است. یکی از شهروندان کاتالونیا می گوید: «من شصت و سه ساله هستم. این مشعل تازه ای است. این چیزی است که به فال نیک می گیرمش.»

دیگری نیز می گوید: «به گمانم آلبرت ریورا نخست وزیر آتی است. من از او حمایت می کنم زیرا فکر می کنم تغییرمخصوصا در کاتالونیا لازم است. به گمانم برنامه های او نو و قابل اعتماد هستند.»

کاتالونیا یکی از نواحی پرجمعیت است و این حزب شانس بسیاری برای کسب آراء در انتخابات سراسری دارد. سرخیو دل کامپو، در راس لیست حزب در تاراگونا، در جنوب کاتالونیا قرار دارد. وعده های او برای بسیاری از اسپانیایی ها که از سیاستهای ریاضت اقتصادی ناراضی هستند خوشایند است.

سرخیو دل کامپو درباره برنامه های حزب «شهروندان» در این منطقه می گوید: «مخصوصا باید پایه های دولت دموکراتیک را تقویت کرد . این پایه ها شامل بهداشت و آموزش عمومی و خدمات بازنشستگی است.»

پاکو فوئنتس خبرنگار یورونیوز درباره توزیع آراء در نواحی مختلف اسپانیا می گوید: «اگر پیام حزب شهروندان ریشه در ناحیه کاتالونیا دارد، حزب پودموس، یکی دیگر از احزاب نوپا برنامه های خود را در ناحیه آندلس، جایی که قدرت را در چند بخش مهم در دست دارد، مطرح می کند.»

کادیس، واقع در سواحل اقیانوس اطلس در ناحیه آندلس، یکی از این مناطق است. در این منطقه، نرخ بیکاری ۳۷.۱۸ درصد است. نوئلیا ورا, سی ساله و روزنامه نگار در راس فهرست انتخاباتی «پودموس» در کادیس قرار دارد. وی مسئول ارتباطات حزب است.

وی درباره برنامه های حزب متبوعش در این ناحیه می گوید: «ما در برنامه هامان پنج چیز را تضمین می کنیم. نخسیتن آنها پاسداری از حقوق اجتماعی است. دوم مبارزه با فساد و برقراری عدالت مستقل از احزاب حاکم است که به صورت موقت بر سر قدرت می آیند. ما فکر می کنیم که باید گوناگونی مردم اسپانیا را احترام گذاشت. در نهایت اعتقاد داریم که نیاز بیشتری به دموکراسی و شفافیت است.»

نظر سنجی ها جایگاه «پودموس» را در رده چهارم در انتخابات پیش رو می دانند. بدین ترتیب این حزب می تواند در ساختار پارلمان نقش مهمی در ائتلاف احتمالی بازی کند.

یکی از شهروندان این ناحیه درباره انطباق برنامه های حزب «پودموس» با انتظارهای نسل جوان می گوید: «به گمانم در اسپانیا نیاز به تغییر داریم. از وضعیت سالهای گذشته خسته ایم. جوانانی چون من منتظر وضعیتی برای تغییر هستند.»

پابلو ایگلسیاس رهبر کاریزماتیک پودموس استاد علوم سیاسی دانشگاه مادرید و نماینده پیشین پارلمان اروپاست. او خود را به عنوان نماینده چپ راستین معرفی می کند.

او برای تشویق مردم به رای دادن به حزب متبوعش می گوید: « با کسانی سخن می گویم که برای رای دادن مردد هستند، نمی دانند به چه کسی رای دهند. به آنها پیشنهاد می کنم به کسانی که در قدرت هستند بیاندیشند، کسانی که سالها نشان دادند وارد صحنه سیاست شدن به معنای پر کردن جیبهایشان بوده است. ما نیازمند انسانهای متخصص و با شرف هستیم که به جای وعده و وعید ضمانت می کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

اعتراض کشاورزان اسپانیا؛ دولت به برخی از خواسته‌های آنها تن داد