دومین نشست «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس» در تهران برگزار شد

دومین نشست «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس» در تهران برگزار شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روز دوشنبه ۲۳ آذرماه، دومین نشست «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس» در تهران برگزار شد. خواست این کمپین که طی ماه های اخیر و توسط گروهی از فعالان حقوق زن براه افتاده درنظر گرفتن ۵۰ کرسی مجلس شورای اسلامی ایران برای زنان برابری طلب است.

در میان زنان فعال در این کمپین چهره های شناخته شده ای از زنان دانشگاهی، وکیل و حقوقدان، روزنامه نگار و مدافعان حقوق بشر حضور دارند. موضوع دومین نشست این کمپین «جامعه مدنی و بستر سازی برای مشارکت زنان در روند قانونگذاری» بود.

بنا به گزارش این کمپین شهلا اعزازی جامعه شناس، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه بحث مورد ارائه خود را،نظری و فارغ از آمارهای مشارکت سیاسی زنان خواند و با اشاره به خبر انتخاب زنان به عنوان نمایندگان شوراها در عربستان،نسبت به اعلام حضور زنان در مجلس ایران اظهار امیدواری کرد.

کمپین تغییر چهره مردانه مجلس

اعزازی بحث خود را با آغاز جنبش مشروطه و فعالیت های زنان و موفقیت های آنان آغاز نمود و حضور زنان در جامعه را نتیجه تلاش زنان برای آموزش دختران دانست.وی ادامه داد در مجاورت آموزش زنان خواست‌های دیگری از جمله تغییرات حقوقی و مشارکت سیاسی که بحثی ادامه دار و پرفراز و نشیب است نیز مطرح بود و افزود با وجود موفقیت زنان در عرصه آموزش همچنان عرصه سیاسی از زنان خالی است.

زهره تنکابنی از اعضای مادران صلح در این نشست با اشاره به توانایی های زنان از جمله به فعالیت هایی چون تشکیل کانون فرهنگی زنان، کمپین یک میلیون امضا و جمعیت زنان نواندیش اشاره کرد و آنها را نهادهایی خواند که با عوامل نظری و عملی در کنار هم، توانسته‌اند با سطوح میانی و پایینی جامعه ارتباط برقرار کرده و در شناساندن حقوق زنان موثر واقع شوند.

تغییر چهره مردانه مجلس

مسرت امیرابراهیمی جامعه شناس نیز به آمار زنان تحصیل کرده در مقاطع مختلف تحصیلات عالی و تناقض ان با سهم پایین زنان در مدیریت و اشتغال در حیطه دولتی اشاره کرد و گفت: «مسائل مختلف اجتماعی از جمله پایین آمدن سن تن‌فروشی،اعتیاد،سالمندی و زنانه شدن آن ریشه در حوزه خصوصی دارد ولی بحران آن به حوزه عمومی منتقل می‌شود و متاسفانه نگاه به این بحران‌ها سنتی و با ارائه راه ‌حل ‌های سنتی،تکراری و قدیمی و انکار همراه بود» و همچنین عوض کردن نگاه محافظه‌کار مردانه میانسال با نگاه متجدد و عمومی را به عنوان راه حل این بحران‌‌ها ارائه کرد.

کمپین تغییر چهره مردانه مجلس

لی لی ارشد مددکار اجتماعی در این نشست به تاثیر توانایی های زنان و کمک آن به به طرح و تصویب قوانین به نفع زنان پرداخت و از جمله گفت: «از دغدغه های این فعالان بودن تعداد بیشتر زنان در مجلس برای پرداختن به قوانین مناسب به دلیل محدودیت‌ها بود.» او افزود:“زمانی‌که نیمی از جامعه در تصویب قوانین دخالت نداشته باشند نتیجه آن عدم پرداخت به مشکلات نیمی از جامعه است و این دلیلی است که ما امروز گردهم آمده‌ایم. زنان انتظار نگاه حمایتی و نه تقابلی دارند و برخورد زنان با مسلئل مختلف از جمله محیط زیست و سایر مسائل اجتماعی،صلح‌طلبی و مداراجوتر بودن و پاکدستی اقتصادی زنان گواهی بر توانمندی زنان است.»
او همچنین طرح‌هایی از جمله طرح تعالی خانواده و گرفتن فرصت های شغلی برابر از ز نان را منافی تشکیل خانواده و عدالت برای زنان سرپرست خانوار دانست.

در حال حاضر تنها ۹ تن از نمایندگان مجلس را زنان تشکیل می دهند و پس از راه افتادن این کمپین لاله افتخاری یکی از نمایندگان کنونی از قول علی لاریجانی رئیس مجلس گفته است که وی خواهان حضور زنان “نخبه، فعال و متعهد” برای افزایش تعداد کرسی های زنان در مجلس است.

آلبوم عکس از نشست

کمپین تغییر چهره مردانه مجلس

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قالیباف و یارانش بازنده‌های اصلی در نتایج اولیه انتخابات مجلس؛ انتخابات تهران به دور دوم می‌رسد؟

منابع حقوق بشری از توقیف لوح جایزه اروپایی ساخاروف و بازجویی از وکیل خانواده مهسا امینی خبر می‌دهند

واکنش رئیس پارلمان اروپا به ممنوع‌الخروج شدن خانواده مهسا امینی: حقیقت را نمی توان پنهان کرد