انتخابات اسپانیا؛ دولت آتی و بحران بیکاری در جنوب کشور

انتخابات اسپانیا؛ دولت آتی و بحران بیکاری در جنوب کشور
نگارش از Hans von der Brelie
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رشد اقتصادی به اسپانیا بازگشته است و با این وجود، نرخ بیکاری همچنان در این کشور بالاست. در منطقه اندلس از هر سه نفر یک نفر شغل ندارد. علت این مسئله چیست؟

نرخ بیکاری در ناحیه خرز د لا فرونترا در در جنوب اسپانیا وحشتناک است: ۴۰ درصد جوانان در اینجا شغل ندارند. جوانان اسپانیایی در جنوب این کشور مدام تلاش می کنند از این وضعیت یاس آور بیرون بیایند. گفته می شود ۳۴ هزار نفر در شهر خرز بیکارند. دولت محلی اندلس امسال برای استخدام ۶۹ نفر آگهی کرده و بیش از ۲۳ هزار تقاضا دریافت کرده است.

البته خبرهای خوشی هم در اسپانیا به گوش می رسد: رشد اقتصادی در سه ماهه سوم امسال در مقایسه با سه ماهه سوم سال گذشته ۳,۴ درصد افزایش یافته است. آمار رسمی نشان می دهد که وضعیت بازار کار کمی بهتر شده است. اما نرخ بالای بیکاری جوانان در ۱۰ استان اسپانیا یکی از معضلات و چالشهای پیش روست. از سوی دیگر اختلافات منطقه ای فاحشی وجود دارد: میزان بیکاری در استان اکتسرامدورا ۲۹ درصد، در آندلس ۳۲ درصد و در خرز د لا فرونترا ۴۰ درصد است.

ماراتن کاریابی در اسپانیا

میگل آنخل برای آزمون استخدامی پلیس آماده می شود. رقابت سخت است و امسال ۵۸۰۰۰ نفر برای استخدام در ۱۳۰۰ شغل پلیس رقابت می کنند. برای ۸۲۰ پست استخدامی گارد غیرنظامی هم ۳۲۰۰۰ نفر متقاضی وجود دارد. این جوانان ۲۷ ساله ساکن شهر خرز می گوید که بیکاری در اسپانیا باعث شده در این کشور گسستی بین نسلها بوجود بیاید. وی می گوید: «به این نکته فکر می کنم و پدر و مادر من هم مرتب می گویند که وقتی مرا به دنیا آوردند سن شان از سن کنونی من کمتر بود. به این موضوع فکر می کنم و فکرش آزارم می دهد. من هم دوست دارم خانواده تشکیل بدهم، خانه ای برای خودم بسازم و با زن و بچه ام زندگی کنم. اما بدون شغل دائم چنین چیزی غیرممکن است.»

خوزه رامون طراح است، و سه سال پیش وقتی به خرز آمد بلافاصله متوجه شد که اطلاعات درباره مشاغل در اینجا دهن به دهن منتقل می شود. به همین دلیل هم این گروه فیسبوکی “کار در خرز” را به راه انداخت. این گروه امروز نزدیک به ۸۹۰۰ عضو دارد. خوزه درباره نرخ بالای بیکاری در این منطقه می گوید: «نمی توانم با قطعیت بگویم اما شاید مشکل فرهنگی باشد چون مشکلی قدیمی است: دریافت کمک های دولتی و اتکا به حمایتهای دولتی در اینجا خیلی شایع است. همیشه راحت تر بوده به مردم ماهی بدهید تا این که قلاب بدهید و بهشان یاد بدهید چطور ماهی بگیرند.»

ماریبل، خواهر میگل آنخل ۳۰ سال دارد و در زمینه گردشگری تحصیل کرده و مدتی هم در فرودگاه خرز کار کرده است. با وجود تجربه کار، این جوان ۳۰ ساله، ۴ سال است که بیکار است. او به گروه فیس بوک «کار در خرز» پیوسته تا کار پیدا کند و دیگران را هم از فرصت های شغلی آگاه کند. وی می گوید: «معمولا اولین کاری که می کنم این است که ایمیل هایم را نگاه کنم و بیینم پیشنهادی برای شغل دارم که بتوانم به اطلاع گروه فیس بوکی برسانم. بعد به وبگاه ها و چارچوب های نرم افزاری مختلف برای جست و جوی شغلی سر می زنم و اطلاعاتی را که پیدا می کنم در گروه فیس بوکی منتشر می کنم.»

دلایل دیگری هم برای میزان زیاد بیکاری جوانان در اسپانیا عنوان می شود. از نظر آنا هوگت، خبرنگار رادیو، مقصر اصلی فرانکو دیکتاتور قبلی اسپانیا است که فرآیند صنعتی شدن را در شمال کشور تسریع کرد، اما جنوب را به حال خود گذاشت. بعد از بازگشت دموکراسی هم سیاستمداران محلی لذت پولی را که به آسانی در اختیار آنها گذاشته می شد کشف کردند و در به روی فساد و سوء مدیریت باز شد.

آنا هوگت می گوید: «وقتی شهردار شهر پول دولت را که به میلیون سر می زند برای پروژه های شبیه به پروژه های فراعنه مصر خرج می کند، پروژه هایی که هیچ وقت هم انجام نمی شوند و نیمه تمام می مانند، خوب معلوم است که دیگر پول برای تولید پایدار و بهتر کردن وضع بازار کار وجود نخواهد داشت. دولت محلی خرز بدهی دارد: بدهی بزرگی حدود یک میلیارد و ۱۳ میلیون یورو. در نتیجه پولی برای سرمایه گذاری وجود ندارد.»

بخشی از مرکز شهر خرز به شکل خرابه در آمده است: در سال ۱۹۸۰ هنوز ۲۲ هزار نفر برای تولیدکنندگان شری، یک نوع شراب محلی کار می کردند. پس از ده ها سال افت فروش، و پیوستن شرکت های تولید کننده و اتوماتیک شدن کار تولید تعداد کسانی که در تولید شری کار می کنند به کم تر از هزار نفر رسیده است.

انجمن کارآفرینان در بررسی که اخیرا به انجام رسانده به این نتیجه رسیده که چرخ سی درصد اقتصاد ناحیه، در اقتصاد سیاه و زیرزمینی می چرخد، یعنی مالیاتی پرداخت نمی شود. کار در بازار سایه یکی از مشکلات بزرگ خرز است.
مانوئل پنا مولین، ساکن خرز که قبلا ماشین رنگ می کرده، الان بیکار است. او هم به گروه فیس بوکی “کار در خرز” پیوسته است. وی می گوید که شغل هایی که وجود دارد شغل های کوتاه مدت با دستمزد کم است و معمولا از نوع کار نظافت یا دستیار فروش است. از نظر مانوئل علت بیکاری در اینجا، بازار سیاه کار است. وی می افزاید: «بازار سیاه کار در این دوروبر فراوان است. همه هم این را می دانند . اینجا در اندلس کار غیرقانونی عادی و خیلی گسترده است. ما گلیم خود را از آب بیرون می کشیم . گاهی کار رسماً اعلام می شود و گاهی هم اعلام نمی شود. اینجا اوضاع این طور است.»

با وجود وضعیت ناامیدکننده بازار کار در خرز پیوندهای اجتماعی قوی در اینجا سر جایشان هستند. جمع عظیمی از شهروندان عضو ۴۳ انجمن سنتی «هرمانداد» هستند غنی و فقیر، کارمند و بیکار در کنار در این انجمنها در کنار یکدیگر برای مبارزه با فقر ناشی از بیکاری کار می کنند.

قرار است تا سال ۲۰۲۰ استان کادیز ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بودجه برای مبارزه با بیکاری دریافت کند. آیا این پول بدرستی خرج خواهد شد؟ برنامه های آتی اسپانیا برای تقویت رشد اقتصادی چیست؟ شاید دولت بعدی اسپانیا پاسخی برای این پرسشها بیابد. باید منتظر نتایج انتخابات پارلمانی بیستم دسامبر بود

Spain - unemplyoment.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات اسپانیا؛ راه دراز به سوی رشد اقتصادی

انتخابات سراسری اسپانیا و چشم انداز اصلاح قانون اساسی این کشور

انتخابات پارلمانی اسپانیا؛ نقش احزاب کوچک در بازی قدرت