اسکی بازان اتریش فاتح مسابقات مارپیچ بزرگ مردان و زنان

اسکی بازان اتریش فاتح مسابقات مارپیچ بزرگ مردان و زنان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتفاعات آلپ گرچه هنوز مملو از برف نشده اما همین مقدار برای برگزاری مسابقات اسکی آلپاین کافی است. در شروع، سری به پیست اسکی کورشوِل فرانسه می زنیم،

آگهی

ارتفاعات آلپ گرچه هنوز مملو از برف نشده اما همین مقدار برای برگزاری مسابقات اسکی آلپاین کافی است. در شروع، سری به پیست اسکی کورشوِل فرانسه می زنیم، جایی که اوا ماریا بِرِم بازهم در مسابقات مارپیچ بزرگ زنان خوش درخشید و لارا گوت نیز توانست قابلیت های جدید خود را نشان دهد.

لارا گوت سوئیسی صدرنشین جدید جدول رده بندی کلی زنان

اوا ماریا بِرِم روز یکشنبه نخستین پیروزی فصل خود را در مسابقات جام جهانی اسکی آلپاین در پیست کورشوِل به دست آورد. این اسکی باز اتریشی در مسابقات مارپیچ بزرگ زنان با تکیه بر رکورد زمانی قابل توجه خود در دور اول، توانست برتری خود را در دور دوم نیز حفظ و به ترتیب با ده و هفت صدم اختلاف نسبت با لارا گوت سوئیسی و لیندسی وون آمریکایی پیروزی در این رقابت ها را به نام خود ثبت کند. برم هم اکنون با ۲۹۲ امتیاز در صدر جدول این ماده قرار دارد.

لارا گوت اسکی باز سوئیسی، خسته از دو پیروزی ارزشمند خود در ماده ترکیبی و سرعت که روزهای جمعه و شنبه در ارتفاعات ایزر فرانسه به دست آورد، با اندکی اختلاف نسبت به بِرِم جایگاه دوم مسابقات مارپیچ بزرگ در کورشوِل را از آن خود کرد و به لطف امتیازی که از این ماده کسب کرد با مجموع ۵۵۸ امتیاز در صدر جدول رده بندی کلی رقابت های این فصل جام جام جهانی اسکی زنان قرار گرفت.

لیندسی وون اسکی باز آمریکایی و چهره سرشناس ماده سرعت، پس از آنکه روز شنبه در رقابت های ایزر از پیست خارج شد و نتوانست امتیازی از این مسابقه کسب کند، روز یکشنبه نیز جایگاهی بهتر از سومی در مسابقات مارپیچ بزرگ کورشوِل به دست نیاورد و بدین ترتیب با ۵۸ امتیاز کمتر جایگاه نخست خود را در صدر جدول رده بندی کلی این رقابت ها به لارا گوت واگذار کرد و خود در رتبه دوم قرار گرفت.

مارسل هیرشر و چهارمین پیروزی متوالی در ماه دسامبر

روزهای پایانی هفته برای مارسل هیرشر اتریشی یکسان سپری می شود. او ازابتدای ماه دسامبر چهار پیروزی پیاپی را به نام خود ثبت کرده است. این اسکی باز اتریشی روز یکشنبه مسابقات مارپیچ بزرگ در پیست گران ریزای ایتالیا را نیز فتح کرد.

هیرشر در دور اول این رقابت ها ویکتور موفا ژانده فرانسوی را پشت سر گذاشت و در دور دوم با کمتر از بیست صدم ثانیه اختلاف موفق شد کریستوفرسن نروژی را مغلوب کند تا بدین ترتیب ضمن فتح سومین پیروزی خود در مسابقات مارپیچ بزرگ گران ریزا، چهارمین پیروزی فصل خود در ماه دسامبر را بدست آورد و مقام نخست رده بندی کلی این رقابت ها را از اکسل اسویندال فاتح مسابقات سرعت وال گاردنا پس بگیرد. هیرشر اکنون با ۵۴۰ امتیاز در صدر جدول کلی جا خوش کرده است.

هنریک کریستوفرسن با ثبت زمان دو دقیقه و سی و سه ثانیه و پنجاه و سه صدم ثانیه در جایگاه دوم مسابقات مارپیچ بزرگ ایتالیا ایستاد. این اسکی باز مطرح نروژی هم اکنون با ۱۸۰ امتیاز در رده چهارم رده بندی مجموع این ماده قرار دارد.

ویکتور موفا ژانده فرانسوی دیگر اسکی باز پیست گران ریزا در ایتالیا بود که با ثبت رکورد دو دقیقه و سی و چهار ثانیه و بیست صدم ثانیه جایگاه سوم این ماده را از آن خود کرد. او با امتیازی که از این مسابقه به دست آورد به رتبه دوم رده بندی مجموع ماده مارپیچ بزرگ صعود کرد.

درخشش نروژی ها

یکروز پس از فتح ماده سوپر جی توسط اسکی بازان نروژی، کریستوفرسن جایگاه دوم مسابقات مارپیچ بزرگ گران ریزا را از آن خود کرد. اسویندال و یانسرود نیز به ترتیب در جایگاه نخست و سوم مسابقات سرعت وال گاردنا ایستادند. اسکی بازان نروژی تا اینجای کار نتایج درخشانی کسب کرده اند. فرانک پیکارد قهرمان سابق المپیک در این باره بیشتر توضیح می دهد: «راز موفقیت نروژی ها پرداختن به اسکی در همه سطوح و ابعاد آن است. آنها به اسکی تنها از زاویه سرعت، سیر حرکتی و یا تکنیک نمی نگرند بلکه مجموعه ای از نکات را مدنظر قرار می دهند. به همین دلیل است که می بینیم آنها در همه ماده ها می درخشند. سختکوشی از دیگر شاخصه های آنها است. اسکی بازان نروژی در طول فصل تمرین های پیوسته و مداومی دارند. ستاره های نروژی اسکی تقریبا همه دارای یک استایل هستند. از کیوس و اوموت گرفته تا نسل جدید که شاخص ترین آنها اسویندال و یانسرود هستند. هر یک از آنها قادرند در چهار رشته بدرخشند.»

گذری به تاریخ اسکی

به چهل سال قبل باز می گردیم تا نگاهی بیاندازیم به پایان قابل توجه مسابقات جام جهانی اسکی در سال ۱۹۷۵. تا قبل از مارپیچ پارالل که آخرین مسابقه فصل محسوب می شد سه اسکی باز امتیازهای برابر داشتند.

اولین آنها گوستاو تونی ایتالیایی بود که عنوان قهرمانی جهان را یدک می کشید. نفر بعدی اینگمار استنمارک جوان مستعد سوئدی بود و نفر سوم نیز کسی نبود جز فرانتس کلامر اتریشی که در ماده سرعت دست نیافتنی بود اما در ماده هایی که نیاز به تکنیک بالا داشت توان رقابت با بهترین ها را نداشت. بدین ترتیب او از رسیدن به رقابت پایانی باز ماند و به عنوان تماشاگر این مسابقه را دنبال کرد. مسابقه ای که با لغزش استنمارک در نزدیکی خط پایان و قهرمانی گوستاو تونی همراه شد. اسکی باز ایتالیایی بدین ترتیب چهارمین گوی کریستال خود را بالای سر برد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرچمدار کاروان ایران اولین «دوپینگی» المپیک پکن؛ ادامه تمرین ستاره ۱۵ساله روس با جود تست مثبت

عنوان سریع‌ترین یخ‌نورد دنیا به یک ایرانی رسید، محسن بهشتی‌راد در سوئیس بر قله ایستاد

پایان مسابقات جهانی کوهنوردی با اسکی در سوئیس با معرفی تیم های برگزیده