اعتراض ایران به محدودیت ویزای آمریکا و واکنش آمریکا به این اعتراض

اعتراض ایران به محدودیت ویزای آمریکا و واکنش آمریکا به این اعتراض
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

درپی امضای قانون محدودیت ویزای آمریکا که از جمله شامل شهروندانی که تابعیت دوگانه ایران و یکی از ۳۸ کشور عمدتا اروپایی را دارند می شود، اعتراض های بیشتری در داخل و خارج از ایران به گوش می رسد.

از جمله روز یکشنبه ۲۹ آذرماه، ۱۰۲ نماینده مجلس ایران ضمن اعتراض به این قانون، از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران خواهان واکنش جدی شدند. پیش از آن نیز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با جان کری وزیر خارجه آمریکا در نیویورک و وین دیدار کرده و آنرا لایحه ای نامعقول خوانده بود.

در واکنش به اعتراض مقامات دولتی ایران و بسیاری از شهروندان و نهادهای ایرانی- آمریکایی و ایرانی- اروپایی به این قانون، به گزارش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که در وبسایت این وزارت منتشر شده، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در نامه ای رسمی به محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران «به صراحت اطمینان داد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد که این قانون هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد نماید.»

امکان توقف اجرای این قانون بر طبق اختیارات رئیس جمهور آمریکا

حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت خارجه، در گزارش خود در وبسایت این وزارت اضافه کرده: «آقای کری همچنین تاکید کرده است که دولت آمریکا تغییرات مربوط به قانون روادید آن کشور را با توجه به اختیارات خود به گونه ای اجرا خواهد کرد که دخالتی در همکاری های اقتصادی و تجاری کشورهای دیگر با ایران به عمل نیاید. همچنین آقای کری تایید کرده است که دولت آمریکا بدین منظور ابزارهای متعددی در اختیار دارد که حتی شامل توقف اجرای این قانون بر طبق اختیارات رئیس جمهور می شود.»

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه لایحه ای را که مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۷ آذرماه با ۴۰۷ رای مثبت دربرابر ۱۹ رای منفی به تصویب رسانده بود را به عنوان بخشی از قانون بودجه سال آینده این کشور تایید و امضا کرد.

به موجب این قانون، چنانچه شهروندانی از ۳۸ کشوری که بر اساس توافق لغو متقابل روادید از حق سفر ۹۰ روزه بدون ویزا به آمریکا برخوردارند طی پنج سال گذشته به یکی از چهار کشور سوریه ، ایران، عراق و سودان سفر کرده باشند یا در آینده سفر کنند، دیگر بدون ویزا نمی توانند وارد آمریکا شوند. همچنین شهروندانی از این ۳۸ کشور که تابعیت دو گانه چهار کشور نامبرده را داشته باشند نیز مشمول این طرح خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، روز یکشنبه گفت: «بر اساس اطلاعاتی که ما از محتوای برجام داریم، فکر می کنیم که (این قانون) با روح برجام و تفاهم های آن مغایر است، چرا که با تصویب برجام قرار بر این بوده که اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران پایان یابد.»

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به نامه روز یکشنبه وزیر خارجه آمریکا گفت: « مذاکرات بسیار فشرده کارشناسان ایران و ۱+۵ در وین کماکان ادامه دارد و طی روزهای اخیر همراه با پیشرفت مطلوبی در جهت حل و فصل آخرین نکات فنی و حقوقی مربوط به اجرای برجام بوده است. وی اظهار امیدواری کرد با این نامه آقای کری مراحل اجرایی شدن برجام طبق جدول زمان بندی در ماه دی به سرانجام برسد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود