احزاب سوسیالیست و پودموس ائتلاف با حزب حاکم اسپانیا را رد کردند

احزاب سوسیالیست و پودموس ائتلاف با حزب حاکم اسپانیا را رد کردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی اسپانیا، مذاکرات احزاب این کشور برای تشکیل دولت آینده آغاز شده است. در جریان این انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد،

آگهی

به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی اسپانیا، مذاکرات احزاب این کشور برای تشکیل دولت آینده آغاز شده است. در جریان این انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد، «حزب مردم»، حزب محافظه کار حاکم، به رهبری ماریانو راخوی نخست وزیر کرسی های بیشتری کسب کرد و بالاتر از «حزب سوسیالیست» قرار گرفت، اما دو حزب «پودموس» و «سیودادانوس» نیز به موفقیتهای چشمگیری رسیدند.

بنا به نتایج به دست آمده، هیچ یک از احزاب سیاسی موفق به کسب اکثریت مطلق نشده اند، و دولت آینده اسپانیا دولتی ائتلافی خواهد بود. در همین حال، رهبران دو حزب سوسیالیست و پودموس امکان ائتلاف با حزب مردم را رد کرده اند.

سزار لوئنا، از اعضای بلندپایه حزب سوسیالیست، با ابراز نارضایتی از سیاست های حزب مردم می گوید: «حزب مردم باید بخت خودش را برای تشکیل دولت بیازماید. این موقعیتی است که در حال حاضر در آن قرار داریم و این وضعیت تا هفته ها ادامه خواهد داشت، تا وقتی که پارلمان جدید آغاز به کار کند. با این حال، اطمینان می دهم که حزب سوسیالیست به نامزدی راخوی برای نخست وزیری رأی منفی خواهد داد.»

از سوی دیگر، پابلو ایگلسیاس، رهبر حزب پودموس موضع سخت تری در قبال ائتلاف با آقای راخوی گرفته و می گوید: «نه حزب سیودادانوس و نه حزب سوسیالیست هیچ کدام نمی توانند به قدرت رسیدن دوباره ماریانو راخوی را به حساب ما بگذارند. ما چه مستقیم و چه غیرمستقیم اجازه این کار را نخواهیم داد.»

در انتخابات پارلمانی اخیر، حزب مردم ۱۲۳ کرسی، حزب سوسیالیست ۹۰ کرسی، پودموس ۶۹ کرسی و سیودادانوس ۴۰ کرسی به دست آورده اند. پارلمان اسپانیا ۳۵۰ کرسی دارد و یک حزب یا ائتلافی از احزاب برای کسب اکثریت و تشکیل دولت باید از حمایت دست کم ۱۷۶ نماینده پارلمان برخوردار باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش منفی بازار بورس مادرید به نتایج انتخابات پارلمانی در اسپانیا

اتحاد برای تشکیل دولت اقلیت در اسپانیا

انتخابات عمومی اسپانیا و پایان سیستم دو حزبی در این کشور