افزایش شیفت کاری بهشت زهرا همزمان با آلودگی هوا

افزایش شیفت کاری بهشت زهرا همزمان با آلودگی هوا
نگارش از محمد جواد شفیعی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آلودگی هوای تهران و برخی از شهرهای بزرگ و صنعتی کشور از شنبه گذشته در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد حکیمی پور عضوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از افزایش شیفت کاری در بهشت زهرا همزمان با آلودگی هوا خبر داده است. به گزارش ایرنا، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز گفته است آمار مرگ و میر روزانه پایتخت در اثر آلودگی هوا از ۱۵۰ نفر به ۱۸۰ نفر افزایش یافته است.

شاخص کیفیت هوای تهران روز سه شنبه اول دی ماه با میزان ۱۲۴ واحد «ناسالم برای گروههای حساس» ارزیابی شده است. این شاخص در روز دوشنبه عدد ۱۳۴ را نشان داده است. شاخص کیفیت هوا بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم» و بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ارزیابی می شود و شاخص بالاتر از ۳۰۱ «خطرناک» می باشد.

روند شاخص‌های وضعیت آلودگی هوا در تهران نشان می دهد که از سال ۹۱ تا ۹۳ تهران هر سال تنها ۳ روز هوای پاک داشته است. در سال ۹۳ تهران ۳ روز هوای پاک، ۲۰۲ روز هوای سالم، ۱۴۸ روز هوای «ناسالم برای گروههای حساس» و ۱۲ روز «ناسالم برای همه» را شاهد بوده است.

در پی افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر، مدارس و بخشی از فعالیت‌های عمرانی و تولیدی در برخی شهرها تعطیل شده و سازمان محیط زیست ایران در واکنشی از اصلاح آیین نامه‌هایش در ارتباط با آلودگی هوا خبر داده است. سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با ایسنا از «تغییر استراتژی سازمان در برابر آلودگی هوا» خبر داده است. او گفته است که پیش بینی‌های سازمان محیط زیست از بالا رفتن شاخص‌های آلایندگی درسال جاری حکایت دارد.

آقای متصدی گفته است که تغییر استراتژی سازمان محیط زیست باعث می شود که اقدامات و تمهیدات مربوط به شرایط اضطرار زودتر اعمال شود تا از وقوع این شرایط جلوگیری کنیم. او افزود است اگر قرار بود سازمان محیط زیست مانند سالهای قبل عمل کند عملا باید هیچ اقدامی صورت نمی گرفت. معاون سازمان محیط زیست گفته است که در روزهای سه شنبه یا چهارشنبه اول و دوم دی ماه، مجموعه اقدامات پیشگیرانه برای ممانعت از ایجاد شرایط اضطراری آلودگی هوا به اطلاعات شهروندان خواهد رسید تا مانع شرایط وخیم آلودگی هوا شویم.

از سوی دیگر معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست تهران از تشکیل جلسه «کمیته اضطرار آلودگی هوا» در روز سه شنبه اول دی ماه خبر داده تا درباره تعطیلی احتمالی مدارس تهران در روزهای آینده تصمیم گیری کند. با این حال مهدی چمران تعطیلی مدارس و معادن شن و ماسه برای کاهش آلودگی را موقتی دانسته و گفته است که «این راه حل‌ها به درد نمی خورد.»

شرایط هشدار آلودگی هوا در حالی در تهران و برخی شهرهای بزرگ چهارمین روز متوالی خود را پشت سر می گذارد که مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور از افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی تا روز پنج شنبه خبر داده است.

Air Pollution2

عوامل مهم آلودگی هوای تهران

«منابع متحرک و ثابت، پمپ بنزین‌ها و ترمینال‌ها» به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از مهمترین عوامل آلودگی هوای تهران است.

کیفیت بنزین، مدتهاست که به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده کننده هوای کلان شهرها در ایران مطرح می شود. در حالی که مقامات محیط زیست ایران بنزین مصرفی در ایران را دارای استاندارد یورو۴ می دانند با این حال سید مهدی موسوی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید میزان آلودگی هوا نشان می دهد که بنزین مصرفی استاندارد یورو ۴ را ندارد.

از سوی دیگر حسن بیادی عضو اسبق شورای شهر تهران می گوید که نبود مدیریت یکپارچه در ارتباط با آلودگی هوا تصمیم گیری در این زمینه را با اختلال مواجه کرده است. بیادی با اشاره به اینکه ۱۵ ارگان مختلف در کشور در این زمینه مسئولیت دارند خواستار ایجاد مدیریت یکپارچه در زمینه مقابله با آلودگی هواست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود