درگیری ها میان پ کا کا و ارتش ترکیه شدت یافته است

درگیری ها میان پ کا کا و ارتش ترکیه شدت یافته است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تانکهای ارتش ترکیه روز چهارشنبه به بمباران مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا، در جنوب این کشور و بویژه در اطراف شهرهای جزیره و سیلوپی ادامه

آگهی

تانکهای ارتش ترکیه روز چهارشنبه به بمباران مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا، در جنوب این کشور و بویژه در اطراف شهرهای جزیره و سیلوپی ادامه دادند. مقامات نظامی ترکیه می گویند از آغاز حمله به مواضع این گروه در جنوب و جنوب شرقی ترکیه تاکنون ۱۶۸ نفر از اعضای پ کا کا کشته شده اند.

این دو شهر به دلیل همجواری با مرزهای عراق و سوریه و امکان تردد آسان اعضای پ کا کا میان این کشورها بیش از دیگر مناطق کردنشین در کانون حملات ارتش ترکیه قرار گرفته اند. به گزارش رسانه های ترکیه، نیروهای ارتش در این شهرها در خیابانها مستقر شده و گاه در جستجوی اعضای پ کا کا اقدام به جستجوی خانه به خانه می کنند.

ارتش ترکیه از روز چهارشنبه، پانزدهم دسامبر با نیرویی متشکل از ۱۰ هزار نظامی و تجهیزات جنگی حملات به مواضع کردها در ارتفاعات جنوب این کشور آغاز کرده اند.

این حمله به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه آغاز شده که روز سه شنبه بار دیگر در سخنانی تاکید کرد جنگ علیه جدایی طلبان این گروه به گفتۀ وی «تروریستی» تا پایان دادن به فعالیت آنها بدون هیچ تردیدی ادامه خواهد یافت.

حزب دموکراتیک خلق ها که حامی کردها در ترکیه است از مرگ دست کم ۲۴ غیرنظامی در نتیجۀ این حملات و درگیری میان پلیس و معترضان در شهرهای کردنشین خبر می دهد. روز سه شنبه یک نوجوان ۱۶ ساله در جریان یک تظاهرات در شهر دیاربکر هدف گلولۀ پلیس ترکیه قرار گرفت و جان باخت.

ارتش ترکیه در این شهرها حکومت نظامی اعلام کرده، امری که با انتقاد مقامات شهری از جمله شهردار دیاربکر روبرو شده است. از زمان آغاز موج جدیدی از این درگیری ها میان ارتش و پ کا کا هزاران نفر از مردم شهرهای جزیره و دیاربکر خانه های خود را ترک کرده و به دیگر شهرها عزیمت کرده اند.

برق برخی از این شهرها به دلیل صدمه وارده به ژنراتورها قطع شده است و مقامات این شهرها می گویند آب آشامیدنی و مواد غذایی نیز با دشواری به دست می آید.

موج جدید این درگیری ها پس از انفجار چند بمب در شهر کردنشین سوروچ در روز بیستم ژوییه گذشته و کشته شدن چندین نیروی نظامی ترکیه توسط اعضای پ کا کا در جنوب این کشور آغاز شد.

جنگ میان پ کا کا و حکومت ترکیه که از سال ۱۹۸۴ آغاز شده تاکنون به بهای جان بیش از ۴۰ هزار نفر تمام شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

سیل در آنتالیای ترکیه دستکم یک قربانی گرفت

یک‌ سال پیش در شهر مهسا امینی چه‌ گذشت؛ روایت معلم سقزی از روز خاکسپاری ژینا و اعتراضات