واکنش منفی مخالفان به سخنان پادشاه اسپانیا

واکنش منفی مخالفان به سخنان پادشاه اسپانیا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سخنان کریسمسی پادشاه اسپانیا صدای منتقدان وی را درآورد. مقامات کاتالان و باسک، یک صدا از اظهارات فلیپه ششم انتقاد کردند.

آگهی

سخنان فلیپه ششم، پادشاه اسپانیا به مناسبت جشن کریسمس، واکنش هایی را در صحنه سیاسی این کشور در پی داشته است. دولت خودمختار کاتالونیا و حزب ملی گرای باسک از این سخنان انتقاد کردند.

پادشاه پیشتر ملت اسپانیا را به همبستگی دعوت کرده بود و در سخنانی که به شرایط دشوار مذاکرات پارلمانی اشاره داشت، از احزاب سیاسی خواسته بود تا گفتگو کنند.

آرتور ماس، رئیس دولت خودمختار کاتالونیا در واکنش به سخنان پادشاه گفت: «رئیس حکومت (پادشاه) به نحوی غیرمستقیم مسأله کاتالونیا را به شکل تحمیل خواسته عده ای بر دیگران معرفی می کند. ما شانزده درصد جمعیت را تشکیل می دهیم و در مورد استقلال یا ایجاد دولتی تازه هیچ اتفاق نظری وجود ندارد، چیزی که حقیقتاً وجود دارد میل ساختن آینده ای بهتر است.»

آیتور اِستِبان، از حزب ملی گرای باسک نیز گفت: «ما باور داریم که می شد از این سخنرانی به عنوان یک فرصت استفاده کرد و نه یک معارضه. احساس می کنیم پیام پادشاه نوعی تهدید است و او طالب یک قانون اساسی شدیداً دفاعی است (برای مقابله با جنبش های استقلال طلب).»

پس از گذشت پنج روز از انتخابات پارلمانی روز یکشنبه، نیروهای سیاسی کماکان برای تشکیل دولت به توافق دست نیافته اند. در این انتخابات، حزب مردم به رهبری ماریانو راخوی، نخست وزیر کنونی اکثریت مجلس را از دست داد. احزابی چون سوسیالیست ها و پودموس نیز امکان هرگونه ائتلاف با حزب مردم را رد کرده اند.

اسپانیا با مشکلات اقتصادی کم سابقه ای دست و پنجه نرم می کند و میزان بیکاری در این کشور از مرز ۲۱ درصد نیز فراتر رفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم

کوتاه‌ترین مرز جهان میان کدام کشورهاست؟

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است