اردوغان: اگر حمایت ایران از اسد نبود، اکنون مشکل سوریه نداشتیم

اردوغان: اگر حمایت ایران از اسد نبود، اکنون مشکل سوریه نداشتیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه ۶ دی ماه، در تازه ترین انتقاد خود از مقامات جمهوری اسلامی ایران، آنها را به حمایت از بشار اسد به دلایل فرقه گرایانه متهم کرد و گفت اگر این حمایت نبود امروز درباره سوریه بحث نمی کردیم.

او که در یک سخنرانی تلویزیونی در مورد بحران سوریه اظهار نظر می کرد، از روسیه، گروه موسوم به دولت اسلامی و رزمندگان کرد نیز انتقاد کرد و همه را نسبت به قتل عام بی رحمانه مردم بی گناه که در سوریه در جریان است مسئول دانست.

رئیس جمهوری ترکیه ماه گذشته نیز در ارتباط با ادعای روسیه مبنی بر خرید نفت داعش توسط ترکیه، از مقامات ایران به خاطر بازتاب این مسئله و طرح ادعاهایی درباره پسر و دختر او در برخی رسانه های ایران انتقاد کرده بود. در پاسخ به این انتقاد اردوغان، سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار داده بود که ادامه سیاست ها و مواضعی که خواسته یا ناخواسته منجر به حمایت از تروریسم در سوریه و عراق شده، باعث تشدید بحران در منطقه خواهد شد.

امروز یکشنبه، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در افتتاحیه همایش بین المللی وحدت اسلامی، در انتقاد از خشونت و افراطی گرایی گفت: « آیا تخریب سوریه موجب بنای ترکیه یا عربستان یا قطر یا امارات می شود؟ چه کسی از ویرانی سوریه خوشحال است؟ جز اسرائیل؟»

در حالی که پس از سومین نشست بین المللی برای حل بحران سوریه که دو هفته قبل در نیویورک برگزار شد، تلاش هایی برای پیوستن ترکیه به ائتلاف تحت رهبری روسیه در مبارزه با داعش در جریان است، اما رئیس جمهوری ترکیه این دعوت را رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر رئیسی به آنکارا؛ روسای جمهوری ایران و ترکیه دو ساعت خصوصی ملاقات کردند

آیا ایران می‌تواند با ترکیه بر سر مواضع مشترک علیه اسرائیل به توافق برسد؟

سفر رئیس جمهوری ایران به ترکیه در آخرین لحظات لغو شد