در صورت عدم تشکیل دولت ائتلافی در اسپانیا انتخابات مجدد برگزار می شود

در صورت عدم تشکیل دولت ائتلافی در اسپانیا انتخابات مجدد برگزار می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رهبر حزب چپگرای پودموس اسپانیا، روز دوشنبه ۲۸ دسامبر پس از دیدار دو ساعته با ماریانا راخوی، نخست وزیر گفت که حزب متبوعش حاضر نیست در ائتلافی به رهبری

آگهی

رهبر حزب چپگرای پودموس اسپانیا، روز دوشنبه ۲۸ دسامبر پس از دیدار دو ساعته با ماریانا راخوی، نخست وزیر گفت که حزب متبوعش حاضر نیست در ائتلافی به رهبری «حزب مردم» راخوی شرکت کند یا به شکل غیرمستقیم با دادن رأی ممتنع در رای گیری برای تعیین رهبری پارلمان از ائتلاف با «حزب مردم» حمایت کند.

پابلو ایگلسیاس، رهبر حزب پودموس افزود: «ماریانو راخوی کاملا می داند که ما، چه به شکل فعال و چه به شکل منفعل، کار تشکیل دولتی را که او یا نامزد دیگری از حزب مردم تشکیل دهد، تسهیل نخواهیم کرد. ما برای این به پارلمان اسپانیا نیامده ایم که درگیر بازی کرسی ها شویم یا به سازش هایی دست بزنیم که تا کنون مرسوم بوده است. همه باید این را بدانند و از برگزاری مجدد انتخابات هم استقبال خواهیم کرد اما لازم به گفتن نیست که در چنین انتخاباتی احتمال زیادی هست که ما برنده شویم.»

حزب حاکم محافظه کارآقای راخوی توانست در انتخابات بیستم دسامبر بیشترین کرسی ها را بدست آورد، اما رای کافی برای تشکیل دولت را کسب نکرد. وی برای تشکیل دولت باید ائتلاف تشکیل دهد. تنها گزینه موجود برای ماریانو راخوی این است که سوسیالیستها با دادن رای ممتنع از او برای رهبری پارلمان حمایت کنند.

از سوی دیگر، پدرو سانچزرهبر حزب کارگران سوسیالیست که به دیدار آقای راخوی رفته بود، گفت:«موضع ما این است که اگر راخوی و حزب مردم نتوانند با برقراری گفتگو و تبادل نظر در این دوران جدید زمام امور را در دست بگیرند، حزب سوسیالیست به مسئولیت قانونی خود در شکل دادن به دولتی جایگزین قاطعانه عمل خواهد کرد.»

قرار است پارلمان جدید اسپانیا روز ۱۳ ژانویه کار خود را آغاز کند. چنانچه در عرض یک ماه حزب مردم نتواند با هیچ یک از احزاب دیگر ائتلاف کند، در اسپانیا انتخابات مجدد برگزار خواهد شد.

با ورود دو حزب نوپای چپ افراطی و لیبرال به بازی قدرت و رقابت آنها با دو حزب سنتی قدرتمند در اسپانیا، یعنی دو حزب محافظه کار و سوسیالیتها، نظام دو حزبی در این کشور دچار تغییر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر اسپانیا: انتخابات زودهنگام در روز ۲۸ آوریل برگزار می‌شود

نخست وزیر جدید اسپانیا در مقابل پادشاه سوگند خورد

با رای عدم اعتماد پارلمان اسپانیا، ماریانو راخوی از قدرت برکنار شد