جمله های برگزیده سال ۲۰۱۵ میلادی

جمله های برگزیده سال ۲۰۱۵ میلادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یورونیوز با نگاهی به رویدادهای مهم سال ۲۰۱۵ میلادی، مهمترین و قدرتمندترین جملات سال را برگزیده است.

#من شارلی هستم

جمله ساده “من شارلی هستم” پس از حمله تروریستی به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس در شبکه های اجتماعی و در حمایت از آزادی بیان منتشر شد. هفتم ژانویه سال ۲۰۱۵ و در پی انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام، ۲ فرد مسلح وابسته به اسلامگرایان افراطی داعش به دفتر مجله طنز شارلی ابدو حمله کردند. در این حمله مسلحانه ۱۲ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

UPDATED: #JeSuisCharlie spreads around the world on Twitter http://t.co/bKMjDaUkL0pic.twitter.com/o7d01UZHzZ

— Twitter Data (@TwitterData) January 9, 2015

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طی سخنانی در اجلاس داووس درباره حملات تروریستی پاریس گفت: « پاسخ ما به تروریسم باید دمکراسی باشد.»

روپرت مرداک، سرمایه دار آمریکایی-استرالیایی و سهام دار اصلی شرکت نیوز کورپوریشن نیز در واکنش به این حملات در توییتر خود نوشت: «شاید اکثر مسلمانان صلح گرا باشند اما تا زمانیکه غده سرطانی جهادگران تشخیص داده نشده و آن را ریشه کن نکرده اند، باید مسئول شناخته شوند.»

Maybe most Moslems peaceful, but until they recognize and destroy their growing jihadist cancer they must be held responsible.

— Rupert Murdoch (@rupertmurdoch) 2015. január 10.

اظهار نظر مرداک، واکنش های بسیاری در پی داشت و جی. کی. رولینگ، نویسنده مشهور ادبیات داستانی هم به این اظهار نظر جنجالی پاسخ داد.
نویسنده و خالق مجموعه داستان های «هری پاتر» پس از مشاهده توئیت های روپرت مرداک در پاسخ به او در توئیتر می گوید: «من مسیحی به دنیا آمده ام، اگر مسیحی بودن من باعث می شود برای کارهای روپرت مرداک مسئولیتی داشته باشم، از دین مسیحیت خارج می شوم.»

I was born Christian. If that makes Rupert Murdoch my responsibility, I'll auto-excommunicate. http://t.co/Atw1wNk8UX

— J.K. Rowling (@jk_rowling) 2015. január 11.

دونالد ترامپ، نامزد رقابت های درونی حزب جمهوری خواه درباره تامین امنیت شهر لندن از خطر حملات تروریستی گفته بود: «در لندن مکان هایی داریم که بسیار رادیکالیزه شده اند و حتی پلیس نیز جرات رفتن به این مناطق را ندارد.» “We have places in London and other places that are so radicalised that the police are afraid for their own lives”

بوریس جانسون، شهردار لندن در پاسخ به او گفت: «مهمترین دلیلی که من از مناطقی در نیویورک بازدید نمی کنم این است که ریسک دیدن ترامپ در این مناطق بسیار بالا است.»

دو روی سکه

ایران و شش قدرت جهانی پس از ده سال مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران، سرانجام در روز ۱۴ ژوئیه در وین به توافقی دست یافتند. در حالی که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از این توافق به عنوان “توافقی تاریخی” یاد کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل آن را “اشتباه تاریخی” نامید.

“an historic agreement”, for Israeli prime minister Benjamin Netanyahu it was “an historic mistake”. تنش در روابط سیاسی میان روسیه و ترکیه از زمان سقوط جت روسی توسط جنگنده ترکیه افزایش یافته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این اقدام ترکیه را “خنجر زدن از پشت” توصیف کرده اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته «ترکیه طرفدار صلح است.»

“a stab in the back”, while Recep Tayyip Erdogan said “Turkey is on the side of peace”.

اگرچه کمیته مرکزی فیفا با این جمله احتمالا مخالف است اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفت وگویی با یک تلویزیون سوئیسی گفته بود: «افرادی شبیه سپ بلاتر لایق دریافت جایزه نوبل هستند.»

“People like Sepp Blatter deserve [the] Nobel prize”.

باراک اوباما یکی از برندگان جایزه صلح نوبل است. او طی سخنانی در کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی در پاریس گفته بود: «ما اولین نسلی هستیم که عواقب تغییرات آب و هوایی را حس می کنیم و آخرین نسلی هستیم که قادر به انجام کاری در قبال آن خواهیم بود.»

“We are the first generation to feel the effect of climate change and the last generation who can do something about it.”---

با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۵ میلادی بحران پناهجویان و کشته های بسیار آن در صدر اخبار بود، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در سخنانی در ۸ سپتامبر گفت: «ما اروپایی ها باید به خاطر بیاوریم که اروپا قاره ای است که تقریبا همه افراد در لحظاتی در آن یک پناهجو بوده اند.»

“Europe is a continent where nearly everyone has at one time been a refugee”

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان نیز از افرادی بود که طی سال ۲۰۱۵ میلادی بارها درباره پناهجویان و لزوم حمایت از آنها سخن گفت.

او طی سخنانی در تشریح بحران پناهجویان گفت: «تعداد پناهجویان در حال حاضر بیشترین تعداد دیده شده از زمان جنگ دوم جهانی است. نباید آنها را به خاطر زیاد بودن تعدادشان کنار بزنیم. باید کاملا انسانی با آنها برخورد کنیم. آنها را ببینیم و به حرفهایشان گوش دهیم و تلاش کنیم تا به بهترین شکل ممکن برای بهبود شرایطشان به آنها کمک کنیم.»

آگهی

“of a magnitude not seen since the Second World War. We must not be taken aback by their numbers, but rather view them as persons, seeing their faces and listening to their stories, trying to respond as best we can to their situation. To respond in a way which is always humane, just and fraternal. We need to avoid a common temptation nowadays: to discard whatever proves troublesome”---

“زیرا در سال ۲۰۱۵ هستیم”

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در زمان ادای سوگند به عنوان رئیس دولت و در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا برای او مهم بود که ۵۰ درصد از اعضای کابینه اش زن باشند، گفت: «برای اینکه در سال ۲۰۱۵ هستیم.»

“فردی معمولی هستم”

یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول در اولین نشست خبری خود در ماه اکتبر در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مقایسه خود با ژوزه مورینیو، سرمربی سابق تیم که خود را «فردی خاص» نامیده بود گفت: «من “فردی معمولی” هستم، مادرم هم به من افتخار می کند.»

سال ۲۰۱۵ میلادی همچنین سال سفر به آینده بود. سه گانۀ سینمایی «بازگشت به آینده» در دهه ۸۰ میلادی ساخته شد. در قسمت دوم این فیلم «مارتی مک فلای» از سال ۱۹۸۵ به سال ۲۰۱۵ سفر می کند. امسال زمان آن بود که ببینیم چه میزان از پیش بینی های این فیلم علمی-تخیلی درست از آب درآمده است. این یعنی «شما در آینده هستید.»

2015? You mean we’re in the future?

آگهی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایرلند در راس ائتلاف حاکم قرار می‌گیرد

«زلزله سیاسی» چند روز پس از سفر به واشنگتن؛ نخست‌وزیر ایرلند از مقامش کنار رفت

تحولات ایران و جهان؛ عربستان در یک روز ۷ نفر را به اتهام «تروریسم» اعدام کرد