تجمع مردم تهران در میدان امام حسین در اعتراض به عربستان سعودی

تجمع مردم تهران در میدان امام حسین در اعتراض به عربستان سعودی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در سومین روز از اعتراض ها به اعدام شیخ نمر باقر النمر، یکی از چهره های جامعۀ شیعۀ عربستان، تظاهراتی در تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار یورونیوز از

آگهی

در سومین روز از اعتراض ها به اعدام شیخ نمر باقر النمر، یکی از چهره های جامعۀ شیعۀ عربستان، تظاهراتی در تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار یورونیوز از تهران، در این تجمع که در میدان امام حسین این شهر برگزار شد، هزاران نفر شرکت داشتند.

یکی از شرکت کنندگان در این تجمع می گوید: «رابطه با عربستان هیچ اهمیتی ندارد، اتفاقا این عربستان است که باید از رابطه با ایران شاد باشد چرا که ابرقدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا در منطقه ایران است.»

معترض دیگری نیز معتقد است: «مردم دلشان به خاطر کشتار [حجاج در منا] از هموطنان خودمان و هم به خاطر [اعدام] این شهید بزرگوار از آل سعود پر است. سالیان سال است که مردم ما از آل سعود خاطرات بد دارند.»

جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز در ایران می گوید: «به نظر می رسد که وضعیت بحرانی خاورمیانه با قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور تاثیرگذار منطقه از این هم سخت تر شود و اثرات خود را در کشورهایی مثل لبنان، سوریه، یمن و عراق نشان بدهد.»

عربستان سعودی روز شنبه شیخ باقر النمر، یکی از جهره های برجستۀ جامعۀ شیعی عربستان را به همراه ۴۶ نفر دیگر در چند شهر این کشور اعدام کرد. وی از سال ۲۰۱۱ و به اتهام برگزاری راهپیمایی و مخالفت با خاندان سلطنتی عربستان سعودی در زندان به سر می برد.

در پی خبر اعدام شیخ نمر، افراد معترض که حکومت ایران آنها را «خودسر» می نامد، به کنسولگری عربستان در مشهد و سفارت این کشور در تهران حمله کردند. عربستان در اعتراض به این اقدام روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع و اعلام کرده است از این کشور به شورای امنیت شکایت کرده است.

کشورهای جیبوتی، سودان و بحرین نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط خود با ایران را قطع کردند و امارات عربی متحده نیز اعلام کرده است روابط خود با ایران را کاهش می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه؛ ایران سفیر روسیه را احضار کرد

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید