اجازه حمل اسلحه گرم، چالش باراک اوباما در دوران زمامداری

اجازه حمل اسلحه گرم، چالش باراک اوباما در دوران زمامداری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تیراندازی و قتل عام شهروندان که عمدتا نیز در مدارس انجام می شد، از عمده موضوعات مطرح در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده آمریکا بود

آگهی

تیراندازی و قتل عام شهروندان که عمدتا نیز در مدارس انجام می شد، از عمده موضوعات مطرح در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده آمریکا بود. با وجود تاکید لابی اسلحه آمریکا بر متمم دوم قانون اساسی این کشور که اجازه حمل سلاح برای دفاع شخصی را می دهد، آقای اوباما بطور جدی به دنبال یافتن راهی برای حل این مشکل بود.

آخرین حادثه از این دست، ماه دسامبر گذشته در سن برناردینو، در ایالت کالیفرنیا روی داد و چهارده کشته برجای گذاشت. در تحقیقات مربوط به این پرونده، به آن همچون یک اقدام تروریستی نگاه شد.

حال، تنها یک ماه پس از این حادثه و تنها در ۳۳ کیلومتری محل وقوع آن، خریداران سلاح در نمایشگاه اسلحۀ انتاریو دور هم جمع شده اند و بار دیگر سخن از نگرانی ها درباره امنیت شخصی به میان می آورند.

چهل درصد از فروش اسلحه در ایالات متحده آمریکا در این گونه نمایشگاهها یا روی اینترنت و آن هم بدون هیچ کنترلی روی خریداران انجام می شود.

یکی از حاضران در این نمایشگاه می گوید: «شما سلاح را از شهروندان مطیع قانون می گیرید در حالیکه جنایتکاران همچنان اسلحه در دست دارند. به موضوع مواد مخدر نگاه کنید، مواد مخدر غیرقانونی است اما هنوز هم کسانی آن را در اختیار دارند.»

تناقض کار اینجاست که این استدلال توسط کسانی که از نزدیک شاهد حوادث تلخ کشتار بودند نیز استفاده می شود.

یکی از دانشجویان دانشگاه رسبورگ که ماه اکتبر گذشته تیراندازی در آن ۹ کشته بر جای گذاشت، می گوید: «فکر می کنم باید اسلحه بیشتری در این منطقه وجود داشته باشد و همه باید محافظت شوند و بدانند چگونه از اسلحه استفاده کنند. به این ترتیب به راحتی می توان از این حوادث جلوگیری کرد.»

سال ۲۰۱۲ میلادی سالی خونین در تاریخ آمریکا بود. سالی که در آن دو حادثه غم انگیز روی داد. تیراندازی در سالن سینمای شهر آورورا در ایالت کلرادو در جریان نمایش فیلم جدید بتمن ۱۲ کشته بر جای گذاشت و پس از آن، در تیراندازی در دبستان سندی هوک در نیوتاون ۲۰ کودک و ۶ زن کشته شدند. در چنین وضعیتی به نظر می رسید افکار عمومی آماده پذیرش محدودیتهای بیشتری برای حمل سلاح باشد.

یکی از ساکنان نیوتاون می گوید: «بیست کودک کشته شده اند. قوانین ما بی ارزش هستند و این اتفاق می تواند فردا نیز بار دیگر روی دهد.»

دیگری می گوید: «عادی سازی استفاده از اسلحه و عادی شدن خشونت در محیط های آموزشی یک ایده وحشتناک است. من کاملا مخالف دانش آموز مسلح و مدرسه مسلح هستم.»

پس از این حوادث، باراک اوباما در سال ۲۰۱۳ میلادی تلاش کرد قانون حمل اسلحه گرم را تغییر دهد. او طی سخنانی گفت: «من طرحی را پیشنهاد داده ام که مبتنی بر تلاش گروه کاری جو بایدن است و در روزهای پیش رو قصد دارم تمام ابزارهای لازم را به کار بگیرم تا این طرح به یک واقعیت تبدیل شود.»

اما کنگره آمریکا که جمهوریخواهان بر آن مسلط هستند در آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی با این طرح مخالفت کرد و حتی حاضر نشد محوری همچون «کنترل در سوابق قضایی و روانی خریدار قبل از فروش اسلحه» را که مورد توافق طرفین بود، به رسمیت بشناسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امینم در آلبوم جدیدش به مصاف طرفداران حمل اسلحه می‌رود

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟