گفتگو با نخست وزیر هلند، رئیس دوره ای اتحادیه اروپا

گفتگو با نخست وزیر هلند، رئیس دوره ای اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز پنجشنبه، مارک روته، نخست وزیر هلند، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده گرفت. در صدر دستور کار او، سامان دادن به معضل سیل مهاجر به اروپاست

آگهی

روز پنجشنبه، مارک روته، نخست وزیر هلند، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده گرفت. در صدر دستور کار او، سامان دادن به معضل سیل مهاجر به اروپاست. اولاف برونز خبرنگار یورونیوز در بروکسل، مقر اتحادیه، با آقای روته به گفتگو نشسته است:

یورونیوز: اتحادیه اروپا ماههاست که برای اسکان یکصد و شصت پناهجو که در ایتالیا و یونان سرگردانند، در تلاش بوده است، اما تا این لحظه تنها به کمتر از سیصد نفر از آنها مجوز لازم داده شده که هیچیک در هلند نبوده است. ریاست دوره ای هلند، چگونه می تواند طرح اسکان پناهجویان را احیا کند؟

مارک روته: اگر این پناهجویان در ایتالیا یا یونان مستقر بودند، اعمال طرح اسکان ساده تر می بود. مسئله اینجاست که آنها آواره نیستند بلکه وارد یونان شده و از آنجا از طریق بالکان، اسلوونی و اتریش خود را عمدتا به آلمان یا سوئد و گاه هلند و بلژیک می رسانند. بنابراین، آنچه به آن نیازمندیم مراکز گردآوری و نیز مراکز ثبت هویت مهاجرین در یونان است. وضع ایتالیا قدری بهتر است، اما این کشور هم به کمک نیازمند است. هنگامیکه این طرح پیاده شد، می توان مهاجران را از این مراکز به سایر نقاط اتحادیه منتقل کرد.

یورونیوز: سوئد و دانمارک به تاسی از برخی دیگر کشورها (در اروپا) کنترلهای مرزی را از سر گرفته اند. به نظر می رسد که حیات موافقتنامه “شنگن” در معرض خطر است. شما در ماه نوامبر پیشنهاد کردید که اعضای منطقه شنگن به پنج کشور کاهش یابد. طرحتان برای نجات شنگن چیست؟

مارک روته: برخلاف آنچه گفتید، دولت هلند هیچ پیشنهادی در این مورد ارائه نداده است. آنچه گفتیم این بود که باید به شرایطی فکر کنیم که سیل ورود پناهجویان حتی در زمستان ادامه یافته و در بهار افزایش یابد. سپس باید شق های دیگر را ارزیابی کنیم. در این مرحله، نمی توانم در مورد آن اظهار نظر دیگری بکنم. تمام هم ما در حال حاضر، بروی ترکیه و ایجاد مراکز ثبت هویت در یونان و ایتالیا متمرکز است. این تمام توجه ما را در طول دو ماه آینده بخود معطوف خواهد داشت.

یورونیوز: قرار است در ماه آوریل در هلند رفراندومی در ارتباط با معاهده همکاری میان اتحادیه اروپا و اوکراین برگزار شود. با پیامدهای منفی آن چگونه روبرو خواهید شد؟

مارک روته: ما بروی نتایج مثبت آن کار می کنیم. این رفراندومی نیست که دولت هلند آنرا برگزار کرده باشد. قانون در هلند به خواست گروههای کثیر مردم برای برگزاری رفراندوم، رفراندمی که جنبه مشاوره داشته باشد، احترام می گذارد. ما برای شهروندانمان روشن خواهیم کرد که چرا دولتشان امضای خود را پای این معاهده گذاشته است. پای منافع هلند در میان است. برخورداری از بازرگانی آزاد با اوکراین، اوکراینی مرفه، متضمن منافع مالی برای ماست. از سوی دیگر، این (معاهده) در مورد بازسازی یک کشور، حکومت قانون و اعمال حقوق بشر است؛ آرمانهایی که ما در اتحادیه اروپا برای آن مبارزه کرده ایم. مخالفان می گویند این نخستین گام در جهت عضویت اوکراین در اتحادیه اروپاست، اما اینطور نیست. ما توافقهایی مشابه با آمریکای میانه و خاور میانه داریم، اما هیچیک برای عضویت اتحادیه تقاضا نداده اند. شاید برای عضویت در رقابت در فستیوال موسیقی اروپا، اما نه برای اتحادیه اروپا.

یورونیوز: اما به هرحال نتایج منفی هم ببار خواهد آمد. دولت چه واکنشی خواهد داشت؟

مارک روته: این یک رفراندوم مشورتی (با مردم) است که در آنصورت باید طبق قانون، دولت موضع خود را مشخص کرده و آنرا در پارلمان مطرح کند. اینکه در مورد نتیجه رفراندوم چه خواهیم کرد؛ بعد از ششم ماه آوریل، پس از انجام رفراندوم روشن می شود. از نتیجه منفی آن می گویید… من تمام هم خود را برای نتیجه ای مثبت به کار خواهم برد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت

روی آنتن؛ ویژه برنامه یورونیوز برای پوشش اخبار انتخابات پارلمان اروپا و نظرسنجی‌ها

اتحادیه اروپا از بسته کمک مالی ۷.۴ میلیارد یورویی به مصر خبر داد