احتمال ورود شرکت نفتی «سعودی آرامکو» به بازار بورس

احتمال ورود شرکت نفتی «سعودی آرامکو» به بازار بورس
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورت نهایی شدن طرح ورود قسمتی از سرمایه کمپانی سعودی آرامکو به بازار بورس ریاض سرمایه بورسی آن بیش از هزار میلیارد دلار ارزیابی شده است. این رقم شرکت اپل را با دارا بودن ۵۶۰ میلیارد دلار سرمایه بور

آگهی

سقوط شدید قیمت نفت و بحران در بازار معاملات نفتی موجب شده عربستان سعودی، بزرگترین کشور صادرکننده نفت در دنیا، ورود به بازار بورس شرکت نفتی خود یعنی «سعودی آرامکو» را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

محمد بن سلمان آل سعود، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در مصاحبه ای با هفته نامه بریتانیایی «اکونومیست» ضمن تایید این مطلب، نهایی شدن این پروژه را در جهت منافع بازار نفت در عربستان ارزیابی کرده است.

حجم تولید نفت کمپانی سعودی آرامکو ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز گزارش شده که بیش از ۶ میلیون بشکه بیشتر از تولیدات روزانه نفت شرکت روسی «روس نفت» یکی از رقبای این کمپانی است.

ویکی پرایس، کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی و بازرگانی در لندن نیاز عربستان به درآمد اضافی با توجه به کاهش میزان ذخایر ارزی را مهمترین عامل ورود احتمالی شرکت سعودی آرامکو به بازار بورس می داند. وی می گوید: «عربستان به درآمد اضافی نیاز دارد. اگر آنها قسمت کوچکی از آرامکو را به فروش برسانند به این مهم دست می یابند. همیشه می توان کارایی یک شرکت دولتی را بهبود بخشید.»

در صورت نهایی شدن طرح ورود قسمتی از سرمایه کمپانی سعودی آرامکو به بازار بورس ریاض سرمایه بورسی آن بیش از هزار میلیارد دلار ارزیابی شده است. این رقم شرکت اپل را با دارا بودن ۵۶۰ میلیارد دلار سرمایه بورسی به راحتی به زیر می کشد.

سعودی آرامکو اداره ۲۶۵ میلیارد بشکه نفت خام معادل ۱۵ درصد ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد. ۶۲.۳ درصد صادرات این کمپانی در قاره آسیا فروخته می شود. تعداد نیروی کار این غول بازار نفت نیز به بیش از ۵۱ هزار نفر می رسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌های جهان کدامند؟

شرکت نفت عربستان سودآورترین شرکت جهان در سال ۲۰۱۸ شد

سقبت روسیه از عربستان در صادرات نفت به چین؛ واردات نفت آمریکا توسط پکن ۸۱ درصد رشد کرد