عراقچی: شنبه یا یکشنبه هفته آینده اجرای برجام آغاز می‌شود

عراقچی: شنبه یا یکشنبه هفته آینده اجرای برجام آغاز می‌شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون در حال راستی‌ آزمایی اقدامات و تعهدات ایران طبق برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است و تا روز جمعه هفته جاری گزارش نهایی‌اش را منتشر می کند.

آقای عراقچی افزود: پس از گزارش آژانس، اجرای «برجام» توسط فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف در بیانیه‌ای مشترک اعلام می‌شود.

این عضو ارشد وزارت خارجه ایران پیش‌بینی کرد که اجرای «برجام» اوایل هفته آتی باشد. وی گفت: طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه هفته آینده به آخر خط می رسیم و روز اجرایی شدن برجام را اعلام می‌کنیم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: اگر شرایط مهیا باشد صدور این بیانیه همراه با واقعه ای همچون جمع شدن وزرای کشورها خواهد بود؛ البته از لحاظ محتوایی و چگونگی تشریفات آن مهم نیست، مهم، اعلام روز اجرایی شدن است.

معاون وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود به لابی‌های مخالف «برجام» اشاره کرد و گفت: اسراییل و عربستان در دو سال گذشته علیه برجام کار کردند.

وی همچنین افزود: نگرانی دیگری که وجود داشت حرکاتی بود که در کنگره آمریکا شروع شده بود و در کنگره شروع به طراحی قوانین مختلفی کردند تا برجام را مختل کنند که موفق نشدند.

معاون وزارت خارجه در ادامه با اشاره به تحریم هایی که پس از اجرای برجام برداشته خواهد شد گفت: تحریم‌هایی که باقی می ماند نسبت به آنهایی که برداشته می شود بسیار کمتر است و در واقع تحریم‌های ثانویه که همان تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای است و بیش از ۸۰ درصد تحریم ها را شامل می شود برداشته خواهد شد.

عباس عراقچی در پایان و در پاسخ به سوالی درباره آزمایش موشک بالیستیک عماد گفت: این اقدام نقض قطعنامه سازمان ملل است، اما نقض برجام نیست و نمی توان بر اساس آن تحریمی علیه ایران اعمال کرد.

ایران روز ۱۹ مهر یک موشک نسل جدید زمین‌به‌زمین با نام «عماد» را آزمایش کرد. متعاقب آن کمیته ناظر بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل اعلام کرد که موشک عماد دارای قابلیت حمل کلاهک اتمی است و آزمایش آن نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قلب رآکتور اراک خارج شد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد