پنجمین سالگرد انقلاب تونس

پنجمین سالگرد انقلاب تونس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پنج سال پیش نخستین شکوفه های آنچه بعدها بهار عربی نام گرفت در تونس جوانه زد.

آگهی

پنج سال پیش نخستین شکوفه های آنچه بعدها بهار عربی نام گرفت در تونس جوانه زد. زین العابدین بن علی در اندک مدتی از کشور گریخت و شور انقلابی مردم تونس به دیگر کشورهای عرب از جمله مصر٬ یمن و سوریه هم سرایت کرد.

بهار عربی هرچند در این کشورها دوام نیافت و خزان به سرعت از راه رسید٬ دولت جدید تونس توانست دست کم بخشی از خواست های معترضان را برآورده کند.

باجی قائد سبسی٬ رئیس جمهوری تونس٬ در سخنانی به مناسبت پنجمین سالروز انقلاب گفت: «تحقیقات مختلف نشان می دهد که ۷۳ درصد مردم تونس به آینده کشور خوش بین هستند چرا که امنیت کشور بهبود یافته است و از همه مهم تر پس از انقلاب آزادی تضمین شده است.»

همزمان٬ با این سخنرانی٬ صدها تن از مردم تونس به خیابان آمدند و یاد و خاطره قربانیان انقلاب را گرامی داشتند. آنها خواستار محاکمه آمران و عاملان جنایات حکومت بن علی شدند. یکی از آنها می گوید: «به باور من مساله اصلی امروز ما عدالت است. مساله ما فساد و سوء استفاده از قدرت و مصونیت [مجرمان] است.»

باوجود مشکلات موجود هیأت چهارجانبه «گفتگوی ملی تونس» در این سال ها موفق شد با میانجگری بین اسلامگرایان و مخالفان شان کشور را از سرنوشت تلخ دیگر انقلاب های عربی برهاند و عملا همچنان الهام بخش جریان های آزادی خواه در منطقه باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ممنوعیت ورود هیئت پارلمانی اروپا به تونس؛ بروکسل توافقنامه مهاجرتی را تعلیق می‌کند؟

دیده‌بان حقوق بشر تونس را به «سوءاستفاده جدی» علیه مهاجران آفریقایی محکوم کرد

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایرلند در راس ائتلاف حاکم قرار می‌گیرد