چشم انداز مذاکرات صلح سوریه و مشارکت مخالفان

چشم انداز مذاکرات صلح سوریه و مشارکت مخالفان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دومین کاروان کمک های انسان دوستانه در حالی وارد شهر قحطی زده مضایا می شود که اما و اگرهای زیادی درباره از سرگیری مذاکرات صلح سوریه وجود دارد. بان کی

آگهی

دومین کاروان کمک های انسان دوستانه در حالی وارد شهر قحطی زده مضایا می شود که اما و اگرهای زیادی درباره از سرگیری مذاکرات صلح سوریه وجود دارد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن اعمال بی رحمانه تمامی طرف های درگیر، در قحطی قرار دادن مردم را جنایت جنگی خواند.

او گفت: «در قحطی قرار دادن مردم یک جنایت جنگی است. تمام طرف های درگیر از جمله دولت سوریه که مسئول حفاظت از شهروندان است در حال انجام اعمال بی رحمانه ای هستند؛ اعمالی که ناقض قوانین بشردوستانه بین المللی است.»

شارل سلامه، گزارشگر یورونیوز در بروکسل برای اطلاع از تازه ترین مواضع بخشی از نیروهای مخالف دولت با ریاض حجاب، نخست وزیر سابق سوریه و هماهنگ کننده اصلی مخالفان در مذاکرات با دولت سوریه گفتگو کرده است.

یورونیوز: آیا برای شرکت در مذاکرات ۲۵ ژانویه به ژنو می روید؟

ریاض حجاب: سوریه در فقر است و با سرما دست و پنجه نرم می کند. خوشبختانه به کمک نمایندگان سازمان ملل در برخی مناطق، رژیم سوریه و مردم محلی به توافق رسیدند؛ ولی شوربختانه رژیم برخی مفاد این توافق را نقض کرده و سازمان ملل هم بر خلاف تضمینی که داده بود، بر روند اجرا نظارت نمی کند.

مخالفان، شورای عالی را مسئول انجام مذاکرات کرده اند و راه حل سیاسی را در پیش گرفته اند؛ ولی در مقابل رژیم تعدادی از اعضای شورای عالی را بازداشت و زندانی کرده است. رژیم سوریه به دنبال یافتن راه حل سیاسی نیست. تکرار می کنم، تا این لحظه شورای عالی به مذاکرات ۲۵ ژانویه دعوت نشده است. اگر هم دعوت شویم باید ببینیم دستور جلسه مذاکرات چه خواهد بود.

یورونیوز: اما شما که گفتید برای این مذاکرات دستور جلسه ای آماده کردید؟

ریاض حجاب: بله، هدف ما از شرکت در مذاکرات کاملا مشخص است. می خواهیم یک شورای انتقالی تشکیل شود. اما روسیه و رژیم می خواهند یک دولت ائتلافی شکل گیرد و زیر بار بحث درباره کنارگیری بشار اسد از قدرت نمی روند.

به شرط مصمم بودن طرف مقابل برای گفتگو درباره انتقال قدرت وارد روند مذاکرات خواهیم شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است

جنجال فرهنگی در لهستان؛ مشق شب دانش‌آموزان حذف می‌شود