روحانی: به عنوان رییس جمهور از همه اختیاراتم در زمینه انتخابات استفاده می کنم

روحانی: به عنوان رییس جمهور از همه اختیاراتم در زمینه انتخابات استفاده می کنم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۷ دیماه (۱۷ ژانویه)، در یک نشست خبری در مورد اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها و تاثیر آن بر توسعه کشور شرکت کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری ضمن تاریخی و استثنایی خواندن روز اجرای برجام گفت: «به جای آنکه تا امروز از لحاظ حقوقی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامعه شورای حکام آژانس باشد، امروز در برابر قطعنامه ای هستیم که این قطعنامه برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است.»

ایران دارای قدرت بزرگ دیپلماسی است
آقای روحانی بر توان ایران در تعامل سازنده با جهان تاکید کرد و گفت: «از امروز روشن شد که کشور ما دارای یک قدرت بزرگ به نام قدرت دیپلماسی است که این قدرت سیاسی و دیپلماسی را خیلی ها در داخل، منطقه و جهان باور نمی کردند که سیاستمداران و دیپلماتهای ما قادرند با قوی ترین دیپلماتهای کشورهای قدرتمند جهان پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق کشور و ملت خود به خوبی دفاع کنند.»

گروهی از مخالفان تندروی دولت حسن روحانی موسوم به “دلواپسان“، تا کنون مذاکرات هسته ای و توافق برجام را سیاستی از موضع ضعف و موجب باخت کامل ایران و تحکیم منافع غرب به ویژه آمریکا ارزیابی کرده و به سیاست خارجی روحانی تاخته اند. رئیس جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری روز یکشنبه بدون آنکه اشاره مستقیمی به منتقدان خود کند گفت: «از امروز روشن شد که سیاست برد-برد درست و صحیح است. آنها که فکر می کردند یا باید کلاه سر دیگران گذاشت وگر نه سرما کلاه خواهند گذاشت ،روشن شد می توان با دنیا حرف زد، مذاکره کرد و به توافقی رسید که به نفع ملت ما منطقه و جهان باشد.»

گشایش هزار “ال سی” طی چند ساعت پس از رفع تحریم ها
یکی از تحریم های هسته ای اساسی علیه ایران که به فلج شدن اقتصاد و ایجاد اختلاس های مالی کلان زیر نام دور زدن تحریم ها منجر شد، تحریم “سویفت” یا امکان استفاده از شبکه های بین المللی نقل و انتقال بانکی بود. حسن روحانی ضمن اشاره به این مسئله گفت در همین چند ساعت پس از برداشته شدن تحریم ها حدود ۱۰۰۰ ال سی در بانک های مختلف گشایش یافته است. وی اضافه کرد: «امروز نه تنها تحریم بانک هایی که در سایه مسایل هسته ای بسته شده بود، روابطشان با دنیا گشوده و باز شد حتی بانک سپه هم امروز از تحریم خارج شد.»

تقویت اقتصاد غیر رانتی
رئیس جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس خبری و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد آینده اقتصاد و سرمایه گذاری خارجی در ایران، بر رشد اقتصادی حد اقل ۵ درصدی در سال ۹۵ بار دیگر تاکید کرد. او همچنین به ضرورت تقویت بخش خصوصی غیر رانتی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: «ما برای رشد اقتصادی نیاز داریم بخش خصوصی فعال شود و هم سرمایه خودش را در داخل بیاورد و این دولت نیست که فقط سرمایه خارجی را جذب می کند، بخش خصوصی هم به خوبی می تواند سرمایه خارجی را جذب کند. این دولت از ابتدا، پای بخش خصوصی رقابتی غیررانتی، فرش قرمز پهن کرده است و امروز هم این فرش قرمز را پهن می کند. بخش خصوصی باید فعال شود.»

رفع تنش با عربستان از طریق منطق و مذاکره
حسن روحانی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران درباره رفع تنش در روابط ایران و عربستان سعودی گفت: «برجام به این معناست که دوطرفی که اختلافی باهم دارند از طریق منطق ومذاکره می توانند موضوعات خود را حل وفصل کنند وبه مرحله اعتماد سازی برسانند. عربستان خود مسیر اشتباهی را اغاز کرده است و امیدواریم این مسیر اشتباه را به مسیر درستی بازگرداند که این اقدام به نفع جامعه باشد.» وی همچنین به موضع مقامات سعودی در قبال اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها از ایران اشاره کرد و گفت: «امروز که روز اجرای برجام بود یکی از مقامات سعودی اظهار تاسف کرد از اینکه مشکلات اقتصادی ایران حل و فصل شده است؛ یک همسایه هیچ وقت این کار را نمی کند. یک مسلمان از راحتی مسلمان دیگر ناراحت نمی شود. مسلمانان با هم برادر هستند؛ آن هم کشوری اسلامی که خود را حرم دار حریم امن الهی می داند.»

مانعی برای سرمایه گذاری آمریکایی ها وجود ندارد
یکی از مسائل مورد اختلاف شدید در درون جمهوری اسلامی ایران تا کنون، نقش آمریکا در اقتصاد ایران پس از رفع تحریم ها بوده و رهبر جمهوری اسلامی بارها بر محدود بودن رابطه با آمریکا به مذاکرات هسته ای و جلوگیری از هر گونه نفوذ آمریکا تاکید کرده است. حسن روحانی ضمن اشاره به اینکه برای سرمایه گذاری آمریکایی ها مانعی وجود ندارد، گفت: “اگر آمریکایی ها می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند، همین حالا مانعی وجود ندارد، اگر قوانین و مقررات داخلی خودشان موانعی است باید این موانع را بردارند. در زمینه تجاری هم در بخش فروش هواپیماهای مسافربری آنها تسهیلات را فراهم کرده اند و در زمینه صادرات برخی کالاهای ایرانی به آمریکا موانع را برداشته اند. این به نفع مردم آمریکا و ایران خواهد بود که در بخش اقتصادی مشکلات و موانع قانونی که در طرف آمریکایی وجود دارد آنها را حل و فصل کنند؛ از طرف ما برای سرمایه گذاری از طرف آمریکا و یا ورود فناوری مانعی وجود ندارد.»

به عنوان رییس جمهور از همه اختیاراتم در زمینه انتخابات استفاده می کنم
رئیس جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد سیاست داخلی و اینکه خبرهای خوبی در مورد انتخابات آینده به گوش نمی رسد و چهره های با سابقه ای بودند که رد صلاحیت شدند، گفت: «همین مدل برجام را باید در داخل اجرا کنیم؛ اطلاعات اولیه ای هم که به من دادند خیلی خوشحال کننده نبود. در دو مرحله ، بسیار شرایط خوبی بود. در مرحله ثبت نام، استقبال خوبی شد، در مرحله ای که هیات های اجرایی صلاحیت ها را بررسی کردند، بسیار امیدوار کنند، در مرحله نظارت، برخی از افراد احراز صلاحیت نشدند. ما بسیار امیدواریم شورای نگهبان به این مساله رسیدگی کند و اگر صلاحیتی تایید نشده که قابل تایید هست که به نظرم این موارد، فراوان است شورای نگهبان دخالت کند. من به عنوان رییس جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده خواهم کرد؛ شورای نگهبان که نهاد بسیار مهمی در کشور ماست و پاسدار قانون است، ما در جایی با شورای نگهبان وظایف مشترکی به یک معنا داریم یعنی هم رییس جمهور پاسدار قانون اساسی و مسئول اجرای قانون اساسی است و شورای نگهبان نیز شورای نگهبان قانون اساسی است و دقت می کند که قانون اساسی در قوانین موضوعه کشور نقض نشود و در انتخابات هم نظارت می کند به انتخابات، که قانون اجرا شود. امیدوارم ان شاءالله شورای نگهبان این دغدغه خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی به وجود آید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود