اقتصاد بیمار چین یکی از عوامل مهم افت روند رشد جهانی اقتصاد است

اقتصاد بیمار چین یکی از عوامل مهم افت روند رشد جهانی اقتصاد است
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کندی آهنگ رشد اقتصادی قدرتهای نوظهور اقتصادی موجب شده صندوق بین المللی پول نسبت به پیش بینی های خود درباره رشد جهانی اقتصاد تجدیدنظر کند. براساس

آگهی

کندی آهنگ رشد اقتصادی قدرتهای نوظهور اقتصادی موجب شده صندوق بین المللی پول نسبت به پیش بینی های خود درباره رشد جهانی اقتصاد تجدیدنظر کند.

براساس ارزیابی های جدید این نهاد نرخ رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳.۴ درصد خواهد بود. این رقم ۰.۲ درصد کمتر از پیش بینی های ماه اکتبر گذشته است.

در این بین رشد اقتصاد ایالات متحده آمریکا، برترین اقتصاد دنیا در این زمان ۲.۶ درصد خواهد بود که ۰.۲ درصد کمتر از ارزیابی های پیشین است. این نهاد نسبت به آهنگ رشد اقتصادی حوزه پولی یورو نیز بدبین است و آنرا ۱.۷ درصد پیش بینی کرده است.

در نهایت اقتصاد چین رشدی معادل ۶.۳ درصد بخود خواهد دید. براساس ارزیابی های صندوق بین المللی پول روند رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۷ افت ۰.۳ درصدی خواهد داشت و به رقم ۶ درصد می رسد.

موریس اوبستفیلد، مدیر مطالعات اقتصادی در صندوق بین المللی پول گفت: «چین در مرحله گذار از مدل متکی بر صادرات و سرمایه گذاری به سوی مصرف داخلی و خدمات قرار دارد. این تحول به ضرر بخش سنتی ساخت و ساز و تولید است.»
این کارشناس صندوق بین المللی پول در ادامه اعتقاد دارد مقامات چینی در تبیین و اعمال سیاستهای پولی این کشور باید با بازار شفافیت بیشتری داشته باشند.

افت اقتصاد چین، دومین قدرت برتر اقتصادی جهان تاثیر منفی بر اوضاع اقتصادی دنیا خواهد داشت. افت فعالیتهای صنعتی این کشور میزان تقاضا برای مواد اولیه را با کاهش روبرو کرده و آشفتگی زیادی در اقتصاد کشورهای صادرکننده این مواد و قدرتهای نوظهور اقتصادی سبب شده است.

مصاحبه با معاون مدیر بخش مطالعات اقتصادی صندوق بین المللی پول

یورونیوز با جیان ماریا میلسی فرتی، معاون مدیر بخش مطالعات اقتصادی صندوق بین المللی پول از لندن گفتکو کرده است.

یورونیوز: آمار مربوط به رشد اقتصادی چین که امروز توسط پکن منتشر شد با پیش بینی های صندوق بین المللی پول تطابق دارد. علاوه بر کندی آهنگ رشد اقتصادی این کشور با تغییر مدل اقتصادی آن به سمت تکیه بر بخش خدمات روبرو هستیم. این تغییر وحشت زیادی ایجاد کرده، آیا این روند بر اقتصاد دنیا تاثیر خواهد گذاشت؟

جیان ماریا میلسی فرتی: «ما شاهد تاثیر منفی بر روی تقاضا برای مواد اولیه بویژه در بخش فلزات هستیم. این موضوع طی سالهای اخیر قیمت مواد اولیه را بشدت کاهش داده است. مسلما این روند تاثیر منفی بر عملکرد اقتصادی کشورهای تولیدکننده مواد اولیه داشته است. بطور کلی کاهش حجم سرمایه گذاری در چین روند واردات تجهیزات به این کشور را کند می کند. این امر تاثیر منفی بر روی اقتصاد کشورهای صادرکننده این اجناس دارد. تاثیر منفی این روند بر روی بازارهای مالی نیز با توجه به اندازه و بزرگی اقتصاد چین و تردید درباره اقدامات و تصمیمات مقامات این کشور قابل توجه است.»

یورونیوز: «روند نزولی قیمت نفت بویژه با افزایش حجم صادرات ایران پایان ناپذیر به نظر می رسد. در کوتاه مدت صندوق بین المللی پول نسبت به قیمت نفت خام چه پیش بینی دارد و این روند چه تبعاتی برای رشد جهانی اقتصاد دارد؟»

جیان ماریا میلسی فرتی: «میزان مقاومت و انعطاف پذیری بخش تولیدات نفت شیل آمریکا بیشتر از پیش بینی هاست. بسیاری انتظار داشتند با این قیمتها تولیدات این بخش افت پیدا کند. حجم سرمایه گذاری ها کاسته شده اما در میزان تولیدات تغییری ایجاد نشده است. در نتیجه با افزایش عرضه نفت در بازار روبرو هستیم. در این وضعیت قیمت نفت سقوط می کند. مسلما قیمت پایین نفت برای کشورهای واردکننده این ماده خوش آیند خواهد بود. برای مصرف کنندگان در ایالات متحده، در اروپا و در کشورهایی چون هند نیز این خبر خوبی است. اما مسلما این روند وضعیت کشورهای صادرکننده نفت را پیچیده کرده است.»

یورونیوز: «انتظار می رود اقتصاد روسیه در سال ۲۰۱۶ باردیگر دچار افت باشد. آیا این رکود، رشد اقتصادی کشورهای اروپایی همسایه روسیه را تهدید می کند؟»

جیان ماریا میلسی فرتی: «مسلما با تبعاتی خارج از مرزهای روسیه مواجه خواهیم بود. اثرات این روند در کشورهایی که قبلا جزو اتحاد جماهیر شوروی بودند و ارتباطات تجاری بازرگانی مهمی با روسیه دارند بیشتر محسوس خواهد بود. بطور کلی چشم انداز رشد اقتصادی در دو سال آینده برای اروپا مرکزی و شرقی معقول خواهد بود. اما مطمئنا خطراتی که با وضعیت روسیه ارتباط دارد وجود خواهد داشت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهدا جوایز بلورین اقتصاد در آستانه نشست داووس

رشد اقتصادی چین به پایین ترین سطح خود طی ۲۵ سال گذشته رسید

با رای پارلمان، شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان برگزیده شد