جشنواره موسیقی باروک در مالت

جشنواره موسیقی باروک در مالت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهر والتا (Valletta) در جزیره مالت، میزبان جشنواره موسیقی باروک بود. بهترین های این موسیقی برای عرضه هنرشان به این جشنواره که یکی از مهمترین

آگهی

شهر والتا (Valletta) در جزیره مالت، میزبان جشنواره موسیقی باروک بود. بهترین های این موسیقی برای عرضه هنرشان به این جشنواره که یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی این جزیره است آمده اند.

موسیقی باروک که قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی در اوج بود، امروز هم مورد توجه و علاقه بسیاری است. مدیر هنری جشنواره موسیقی باروک والتا می گوید: «در چهار سال اخیر شاهد افزایش گرایش به این موسیقی بوده ایم. در همین دوره بود که فستیوال را شکل دادیم که یکی از مهمترین جشنواره ها از این نوع در اروپا است. موسیقی زنده و البته با علاقمندان ویژه خودش است.»
برنامه افتتاحیه جشنواره، ارکستر کنسرت ملی اسپانیا به رهبری جوردی ساوال، استاد مسیقی باروک است. ارکستر قطعه ای از یوهان سباستین باخ، آهنگساز و موسیقی دان آلمانی قرن هیجدهم میلادی را اجرا کردند. جوردی ساوال با اشاره به دلیل انتخاب این قطعه برای افتتاحیه می گوید: «باخ موسیقی دانی است که خلاصه خرد و هنر دوره خودش و همچنین نوآور و احیاکننده موسیقی پیشینیان خودش است. موسیقی او زنده است و می تواینم روی آن بدهه نوازی کنیم. موسیقی او یک گنجینه است.»

نوازنده های این ارکستر هم از طرفداران موسیقی باخ هستند. جوان کاملری، پیانیست مالتایی ارکستر می گوید: «باخ ذهن ریاضی داشت، پیش از نوشتن دست نوشته های نت های موسیقی، آن را دقیقا در ذهنش می ساخت. حتی تعداد ردیف ها برای او معنی داشتند.» کاترین مارتین، ویلونیست انگلیسی گروه نیز می گوید: «تحلیل موسیقی او پیش از یادگرفتن و نواختنش، برای ما هم سخت است و خودمان هم درباره آن حرف می زنیم. البته موقع نواختن نمی خواهیم با ریاضیات اجرا کنیم. هدف اجرای موسیقی است که همه و خود ما از لذت ببریم.» این دو نوازنده با استعداد در اجرایی جداگانه، سونات باخ برای ویلن را در یکی از سالنهای بزرگ والتا که قدمت آن به اوایل قرن ۱۸ برمی گردد اجرا می کنند.

گروه موسیقی «آبکوردیز » هم در این جشنواره شرکت کرده است. گروه چهار سال پیش با همکاری ده موسیقدان و دوست از کشورهای مختلف تشکیل شد. آندوره بوکارلا، رهبر، و نوازنده ارگ و چنگ می گوید: «در چند سال اخیر موسیقی دان های جوان با علاقه به موسیقی باروک روی آورده اند و آن را با اشتیاق می نوازند. ما کارمان را سال ۲۰۱۱ ، چهار سال پیش شروع کردیم و هدف مان این است که قطعاتی از موسیقی باروک قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی ایتالیا را که اصلا اجرا نشده و یا کمتر اجر شده روی صحنه بیاوریم.» گروه موسیقی آبکوردیز، در کلیسای عیسی ابن مریم والتا و اجرای پر احساس و هیجان انگیز را عرضه کردند.

گزارشگر یورونیوز با ارسال این گزارش از محل جشنواره می گوید: «این فستیوال نشان می دهد موسیقی باروک هنوز بسیاری از موسیقی دانان و دوستداران موسیقی از نسل های مختلف را به هیجان می آورد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنسرت ماهان اصفهانی در جشنواره موسیقی باروک مالت

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل