کنسرت ماهان اصفهانی در جشنواره موسیقی باروک مالت

کنسرت ماهان اصفهانی در جشنواره موسیقی باروک مالت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«جشنواره موسیقی باروک» در شهر والتا در مالت، فرصتی برای بهره بردن از موسیقی و آشنا شدن با سازهای آن است. گزارشگر یورونیوز در محل جشنواره در والتا می

آگهی

«جشنواره موسیقی باروک» در شهر والتا در مالت، فرصتی برای بهره بردن از موسیقی و آشنا شدن با سازهای آن است. گزارشگر یورونیوز در محل جشنواره در والتا می گوید: «موسیقی باروک معمولا با آلات اصلی آن نواخته می شود تا نوای آن اصیل باشد. اینجا فرصتی برای دیدار با این هنرمندان است.»

ماهان اصفهانی یکی از نوازنده های سرشناس موسیقی کلاسیک، یکی از قطعات یوهان سباستین باخ را اجرا کرد. موسیقیدان جوان ایرانی تبار که در آمریکا بزرگ شده موسیقی را با نواختن پیانو شروع و سپس به هارپسیکورد گرایش پیدا کرد. هارپسیکورد ساز قدیمی است که در قرن نوزدهم مغلوب پیانو شد. اوایل قرن بیستم بود که آهنگسازان به این ساز بازگشتتند. ماهان اصفهانی با اشاره به توانایی این ساز برای اجرای موسیقی مدرن گفت: «موسیقی مدرن را می توان با آن نواخت. رپرتوارهای زیادی در موسیقی مدرن برای هارپسیکورد نوشته شده است.» او می افزاید: «می خواهم مردم ببینند توانایی این ساز حدی ندارد.»

یک متخصص کوک کردن هارپسیکورد و پیانو که در فستیوال سرش شلوغ است در مقایسه این دو ساز موسیقی میگوید: «هارپسیکورد ساز قدیمی تر و مقدم زمانی پیانو است. تفاوتش در این است که درجه صدای آن بلندتر است و طیف های مختلف ندارد. برای همین پیانو اختراع شد تا طیف های مختلف آوایی ایجاد کند. این ساز سیم ها را می کشد.»

کنسرت ماهان اصفهانی با اجرای قطعه «واریاسیون های گلدبرگ»، اثر یوهان سباستین باخ برای هارپسیکورد، که یکی از پیچیده ترین قطعه ها است، برگزار شد. برای او که یکی از چیره دست ترین نوازنده های هارپسیکورد در دنیا است پیچیدگی این قطعه یک چالش همیشگی است. او گفت: «هربار که اثری از باخ را می شنوی یا اجرا می کنی، یا در کنسرت به آن گوش می دهی، مطمئن نیستی همه چیز را گرفته ای. درک همه چیز آن غیرممکن است. برای همین است که هنوز آن را گوش می دهیم، بارها و بارها.»

گروه موسیقی «لا ریتیراتا» از اسپانیا برای اجرا به شهر والتا آمده اند. رهبر این گروه، نوازنده ویلونسل باروک است که با نوع امروزی آن تفاوت دارد. او می گوید: «میخ پایه ویلونسل امروزی آن موقع وجود نداشت. در انتهای آن تکیه گاهی وجود ندارد. سیم های اصلی این ویلونسل از روده درست شده و صدای آن کمی فرق می کند. این صدا را لطیف تر، نرمتر می کند که زیاد هم بلند نیست. برای من جنس صدا از همه چیز مهمتر است.»

این گروه مادریدی رپرتوارهای باروک کشورهای مختلف اروپا را اجرا کردند. نوازنده های جوان اسپانیایی در جشنواره های مختلف دنیا شرکت می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره موسیقی باروک در مالت

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل