گسترش اعتراضات در تونس و وعده رئیس جمهوری برای حل معضل بیکاری

گسترش اعتراضات در تونس و وعده رئیس جمهوری برای حل معضل بیکاری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در پی اعتراضات روزهای اخیر در تونس، محمد الباجی قائد السبسی رئیس جمهوری این کشور از دولت خواست برنامه ای برای مبارزه با بیکاری تدوین کنند. اعتراضات

آگهی

در پی اعتراضات روزهای اخیر در تونس، محمد الباجی قائد السبسی رئیس جمهوری این کشور از دولت خواست برنامه ای برای مبارزه با بیکاری تدوین کنند. اعتراضات در تونس هنگامی آغاز شد یک مرد در شهر القصرین بخاطر بیکاری دست به خودکشی زد.

رئیس جمهوری تونس جمعه شب برای نخستین بار بعد از آغاز اعتراضات در تلویزیون ملی این کشور ظاهر شد و با مشروع خواندن تظاهرات مردمی که خواهان شغل هستند گفت: «مطمئنم که دولت قادر به فراهم کردن منابع مالی مناسب برای این موضوع است حتی اگر مجبور شویم این منابع را از جای دیگری برداریم و به این مسئله اختصاص دهیم، به این دلیل که این کار از جمله مسئولیت های ماست.»

اعتراضات در روزهای گذشته به چندین شهر تونس گسترش یافته و پلیس تونس با شلیک گاز اشک آور با صدها معترض درگیر شد. وزرات کشور شب گذشته قانون منع رفت و آمد در القصرین وضع کرد با این حال اعتراضات در شهرهای مختلف ادامه یافت.

بهار عربی در سال ۲۰۱۱ با اقدام به خودکشی یک جوان دست فروش آغاز شد که خودش را در بازار به آتش کشید. اکنون بعد از پنج سال از آن زمان نرخ بیکاری در تونس از ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱۵.۳ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است. نرخ بیکاری در شهر القصرین که اعتراضات از آنجا شروع شد و از جمله فقیرترین مناطق تونس محسوب می شود حدود ۳۰ درصد برآورد شده است.

تونس در سالهای اخیر شاهد رشد اقتصادی ضعیف و کاهش سرمایه گذاری در دو بخش خصوصی و دولتی بوده است در حالی که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در این کشور در حال افزایش است. مقامات دولتی و رهبران تجاری تونس می گویند تنش های اجتماعی، اعتصابات و تظاهرات از سال ۲۰۱۱ به بعد، باعث خروج دهها شرکت خارجی و محلی از تونس شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است