سقوط قیمت نفت و اعمال تحریمها اقتصاد روسیه را فلج کرده است

سقوط قیمت نفت و اعمال تحریمها اقتصاد روسیه را فلج کرده است
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتشار آمار مربوط به اوضاع اقتصادی در روسیه در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد فعالیتهای خرده فروشی ۱۰ درصد کاهش یافته و افت میزان سرمایه گذاری در کشور نیز به

آگهی

انتشار آمار مربوط به اوضاع اقتصادی در روسیه در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد فعالیتهای خرده فروشی ۱۰ درصد کاهش یافته و افت میزان سرمایه گذاری در کشور نیز به رقم ۸.۴ درصد رسیده است.

در حالی که نرخ تورم در روسیه به رقم بالای ۱۲.۹ درصد رسیده حدود ۷۰ درصد مصرف کنندگان در مدل مصرفی خود تجدیدنظر کرده و به خرید اجناس بسیار ارزان روی آورده اند.

ایرینا لوبانووا، کارشناس آژانس ملی مطالعات اقتصادی و مالی در روسیه می گوید: «عادات و تقاضای مصرف کنندگان تغییر خواهد کرد. کلا بازار مصرف روند نزولی خود را ادامه خواهد داد. دلیل آن کاهش قدرت خرید مردم و درآمد پایین مصرف کنندگان است.»

افت ۳.۷ درصدی رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۱۵ اقتصاد این کشور را دچار رکود کرده و عرصه را بر مردم این کشور تنگ کرده است. براساس آمار بانک روسی «اسبربانک» ۳۰ درصد مصرف کنندگان بر روی موادغذایی صرفه جویی می کنند و از میزان خرید مواد غذایی خود کاسته اند.

یک شهروند روس در این رابطه می گوید: «باید صرفه جویی کنم. مجبورم از خرج کردن زیاد پرهیز کنم، اجناس ارزان بخرم و از خورد و خوراک خود بزنم.»

یک فروشنده روس نیز می گوید: «مردم بدلیل اینکه از آینده بی خبرند سعی می کنند پول خود را پس انداز کنند. بنابراین از تعداد مشتریان کاسته شده، آنها خرید کمتری می کنند.»

کاهش شدید قیمت نفت، یکی از منابع مهم درآمد روسیه و اعمال تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی پس از آغاز بحران در اوکراین، اقتصاد روسیه را دچار بحرانی کم سابقه کرده است. پیش بینی می شود میزان افت رشد اقتصادی این کشور تا پایان سال ۲۰۱۶ بین ۰.۸ تا ۱ درصد باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده