سازمان ملل بر روند خلع سلاح فارک نظارت می کند

سازمان ملل بر روند خلع سلاح فارک نظارت می کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تشکیل یک کمیته ناظر بین المللی برای نظارت بر روند صلح بین دولت کلمبیا و شورشیان چپگرای فارک موافقت کرد. بر اساس

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تشکیل یک کمیته ناظر بین المللی برای نظارت بر روند صلح بین دولت کلمبیا و شورشیان چپگرای فارک موافقت کرد.

بر اساس قطعنامه تصویب شده که پیش نویش آن را بریتانیا تهیه کرده بود، گروهی غیرنظامی مامور خواهد شد که ناظر روند خلع سلاح شورشیان فارک و برقراری آتش بس دائم باشد.

حدود سه هفته قبل نمایندگان دولت کلمبیا و گروه فارک با میانجیگری کوبا توافقنامه ای امضا کردند که از آن به عنوان مقدمه ای برای صلح پایدار نام برده می شود.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا گفت: «تصمیم شورای امنیت سازمان ملل نشان می دهد که ما دیگر تنها نیستیم. ما دست یاری سازمان ملل و تمام جهان را برای پایان دادن به جنگ داریم. این بهترین تضمین است.»

Es un día histórico. Sólo 14 veces el Consejo Seguridad UN</a> ha adoptado resolución por unanimidad, hoy ocurrió para Colombia. <a href="https://twitter.com/hashtag/LaHoraDeLaPaz?src=hash">#LaHoraDeLaPaz</a></p>&mdash; Juan Manuel Santos (JuanManSantos) January 26, 2016

بر اساس توافقنامه امضا شده، گروه فارک پذیرفت که به خانواده قربانیان حملات این گروه غرامت بپردازد. همچنین طبق این توافقنامه قرار شد که پس از برقراری صلح نهایی بین دو طرف، سران فارک که در کشتار مردم کلمبیا مشارکت داشته اند محاکمه شوند.

یک کمیته حقیقت یاب هم قرار است که ضمن مشخص کردن واقعیتهای رخ داده در جنگ، سرنوشت هزاران نفری را که مفقود شده اند مشخص کند.

رئیس جمهوری کلمبیا تاکید کرده است که برای کسانی که مرتکب «جرم علیه بشریت» یا «جرایم جنگی» یا «قتل عام» و «خشونتهای شدید» شده اند، هیچ عفوی در کار نیست.

با این حال، توصیه شده است دادگاه هایی که قرار است تشکیل شوند تا حد ممکن مجازات افرادی را که به جرم خود معترف هستند کاهش دهند.

تازه ترین دور گفتگوهای صلح با میانجیگری دولت کوبا از سه سال پیش در این کشور آغاز شد.

درگیری بین دولت کلمبیا و شورشیان فارک طولانی ترین درگیری نظامی در آمریکای لاتین است که تاکنون بیش از نیم قرن طول کشیده است، ۲۲۰ هزار قربانی گرفته و میلیونها نفر را بی خانمان کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در جلسه شورای امنیت برای پذیرش فلسطین در سازمان ملل چه گذشت؟ وتوی آمریکا در مقابل ۱۲ رای مثبت

«جنگ ایران و اسرائیل» در نشست شورای امنیت؛ نماینده اسرائیل خواهان «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران شد

تشکیلات خودگران فلسطین بار دیگر بطور رسمی خواستار عضویت کامل در سازمان ملل متحد شد