حذف واژه «تابعیت دوگانه» در طرح دولت فرانسه درباره سلب ملیت

حذف واژه «تابعیت دوگانه» در طرح دولت فرانسه درباره سلب ملیت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تحلیلی استعفای کریستیان توبیرا وزیر دادگستری فرانسه از سمت خود، کشمکش درون حزبی دولت سوسیالیست بر سر مسئله باز پس گیری ملیت فرانسوی افراد با

آگهی

گزارش تحلیلی

استعفای کریستیان توبیرا وزیر دادگستری فرانسه از سمت خود، کشمکش درون حزبی دولت سوسیالیست بر سر مسئله باز پس گیری ملیت فرانسوی افراد با تابعیت دوگانه در ارتباط با گروههای جهادی را نمایان می کند.

بر اساس اصل ۲۵ قانون مدنی فرانسه، فردی که به دلیل تولد، ازدواج و مهاجرت ملیت فرانسوی گرفته، اگر مرتکب عملی تروریستی و یا خلاف مصالح ملی شود، ملیت فرانسوی اش باز پس گرفته می شود. این قانون شامل کسانی می شود که کمتر از ۱۰ سال از اخذ تابعیت شان در فرانسه گذشته باشد.

پس از حمله های تروریستی پاریس مقام های دولتی فرانسه در تلاش هستند تا قوانین مربوط به باز پس گیری تابعیت را اصلاح کنند.

بر اساس طرح پیشنهادی دولت، این قانون شامل همه شهروندان با تابعیت دوگانه خواهد شد، حتی اگر متولد فرانسه باشند. آن هم بدون در نظر گرفتن محدوده زمانی مشخص. این طرح برای تصویب نیازمند اصلاح اصل ۳۴ قانون اساسی است.

در طرح پیشنهادی دولت واژه «تابعیت دوگانه» حذف شده است. مانوئل والس نخست وزیر فرانسه در این باره گفت: «فرانسه حق دارد این مجازات سخت را نسبت به کسی که به آن خیانت کرده اعمال کند.»

پیشنهاد این طرح از سوی دولت فرانسه تازگی ندارد. نیکولا سارکوزی رییس جمهوری پیشین فرانسه در سال ۲۰۱۰ گفته بود: «ملیت فرانسوی هر فرد خارجی که آگاهانه به زندگی یک نیروی پلیس و یا یک نظامی آسیب رسانده، باید پس گرفته شود.»

در آن زمان، فرانسوا اولاند رییس جمهوری کنونی فرانسه و رییس وقت حزب سوسیالیست، به این سخن واکنش نشان داده و گفته بود: «آیا باز پس گیری ملیت باعث بهبود دفاع و امنیت هم میهن هایمان می شود؟ نه. آیا این سخن با تاریخ، قنون اساسی و سنت های ما سازگار است؟ چرا باید این اصول اساسی را زیر پا گذاشت؟»

از سوی دیگر، حزب راست افراطی جبهه ملی به رهبری مارین لوپن نیز پیش تر بر مسئله باز پس گیری ملیت فرانسوی تاکید کرده بود.

مارین لوپن گفته بود: «افراد با تابعیت دو گانه که با گروه های جهادگرا همکاری می کنند باید سلب ملیت فرانسوی شوند.»

به نظر می رسد طرح پیشنهادی دولت از یک سو تلاش کرده هواداران این طرح را میان راستگرایان و چپگرایان خشنود نگه دارد و از سوی دیگر نقد مخالفان را تعدیل سازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فرانسه امنیت شب تحویل سال نوی المپیکی را تشدید می‌کند

جزئیات حمله پاریس؛ تحقیقات آلمان و فرانسه در مورد چاقوکشی آرمان رجب‌پور و قصور روانپزشکی

افشای هویت عامل حمله مرگبار در پاریس؛ «آرمان رجب‌پور میاندوآب» کیست؟