«هزینه رفتن به فرودگاه از بلیط هواپیما گران تر است»

«هزینه رفتن به فرودگاه از بلیط هواپیما گران تر است»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بهای یک سفر هوایی در کشورهای اروپایی گاه به خودی خود گران نیست. با این حال، در برخی مواقع هزینه جابجایی به فرودگاهی که پرواز از آنجا صورت می گیرد، به

آگهی

بهای یک سفر هوایی در کشورهای اروپایی گاه به خودی خود گران نیست. با این حال، در برخی مواقع هزینه جابجایی به فرودگاهی که پرواز از آنجا صورت می گیرد، به اندازه بلیط پرواز و یا حتی گرانتر از آن تمام می شود.

یورونیوز بهای جابجایی به پر رفت و آمدترین فرودگاههای اروپا را با بهای سفرهای هوایی مقایسه کرده است:

نکات مورد توجه:

  • هزینه جابجایی به فرودگاه در هر کیلومتر، حتی به هشت برابر هزینه پرواز در هر کیلومتر نیز می رسد.

  • هزینه جابجایی به فرودگاه هیتروی لندن در هر کیلومتر ۵ برابر گرانتر از هزینه جابجایی در هر کیلومتر به فرودگاه مادرید است.

  • هزینه جابجایی به فرودگاههای غیر اصلی در شهرهای بزرگ در هر کیلومتر ارزانتر از هزینه جابجایی به فرودگاههای اصلی است که به مرکز شهر نزدیکتر هستند.

  • پر رفت و آمدترین فرودگاههای اروپا، به جز در برخی موارد، گرانترین خدمات حمل و نقل به مرکز شهر را ارائه می کنند.

پر رفت و آمدترین فرودگاههای اروپا در سال ۲۰۱۴ خدمات خصوصی حمل و نقل به مرکز شهر را ارائه کردند. به طور متوسط فاصله این فرودگاهها تا شهر در حدود ۲۰ کیلومتر است. بهای متوسط مسیر یک طرفه به شهر ۱۵.۵۰ یورو (۰.۷۷ یورو در هر کیلومتر) است. گرانترین مسیر مربوط به هیترو اکسپرس (۲۹.۵۰ یورو) در مسیر فرودگاه هیتروی لندن به پایتخت بریتانیاست. این درحالیست که هزینه پیمودن همین میزان مسیر از فرودگاه مادرید به مرکز این شهر توسط خدمات فرودگاهی ۵ یورو است.

گاه هزینه جابجایی در هر کیلومتر تا فرودگاه و یا برعکس ۸ برابر هزینه سفر هوایی در هر کیلومتر است. برای نمونه، بلیط یک طرفه مسیر هوایی لندن-آمستردام در آخرین دقیقه ۷۹ یورو (۰.۲۲ یورو در هر کیلومتر) است. در حالیکه مسیر مرکز لندن تا فرودگاه هیترو ۱.۸۷ یورو در هر کیلومتر و از آمستردام تا فرودگاه اسخیپول ۰.۹۷ یورو در هر کیلومتر است.

بنابراین اگر کسی قصد سفر هوایی از لندن به آمستردام را داشته باشد، افزون بر هزینه بلیط هواپیما باید هزینه جابجایی تا فرودگاه هیترو به مبلغ ۲۹.۵۱ یورو و از فرودگاه اسخیپول تا آمستردام به مبلغ ۱۷ یورو یعنی در مجموع معادل ۵۹ درصد هزینه پرواز را بپردازد.

جایگزین های ارزانتر

گرچه خدمات فرودگاهی در وهله نخست نظر مسافران را جلب می کند، ولی باید توجه داشت خدمات حمل و نقل عمومی ارزانتر است. برای نمونه می توان با قطار شهری از فرودگاه آمستردام به این شهر جابجا شد. هزینه هر مسیر با این قطار ۳ یورو است.

هزینه جابجایی به فرودگاههای غیر اصلی گرانتر است

هفت شهر اروپا دست کم ۱ یا ۲ فرودگاه غیر اصلی دارند. این فرودگاهها که در فاصله دورتری از شهر واقعند خدمات ارزانتری برای جابجایی مسافران به شهر ارائه می دهند. منبع درآمد اصلی این شرکتها در واقع فروش خدمات اضافی است. در نگاه نخست، ممکن است با مقایسه هزینه جابجایی میان این فرودگاهها با مرکز شهر گمان کنیم که در مقایسه با خدمات فرودگاه های اصلی همان شهر گرانتر هستند. ولی با محاسبه هزینه جابجایی در هر کیلومتر متوجه می شویم که خدمات جابجایی فرودگاه های غیر اصلی بصرفه ترند. برای نمونه، هزینه جابجایی از فرودگاه خیرونا بارسلون به شهر ۱۶ یورو (۰.۱۷ یورو در هر کیلومتر) و هزینه جابجایی از فرودگاه اصلی ال پرات بارسلون به همین شهر ۵.۹۰ یورو (۰.۴۰ یورو در هر کیلومتر) است.

نکته مثبت خدمات فرودگاههای آلمان و پرتغال

تنها فرودگاههای آلمان و پرتغال هزینه های گزاف جابجایی را به مسافران تحمیل نمی کنند. در مونیخ آلمان استفاده از خدمات جابجایی شرکت لوفت هانزا ارزانتر از وسایل حمل و نقل عمومی است. هزینه جابجایی با قطار میان فرودگاه بین المللی فرانکفورت و این شهر ۳.۵۵ یورو است. تنها استثناء مسیر فرانکفورت به فرودگاه فرانکفورت-هان است. هزینه استفاده از خدمات فرودگاهی ۱ یورو گرانتر از وسایل حمل و نقل عمومی است. بر اساس نظرسنجی های به دست آمده، آلمانی ها تنها زمانی از تاکسی برای جابجایی میان مسیر فرودگاه و شهر استفاده می کنند که که از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد.

صرفه جویی در زمان توجیه گر همیشگی تفاوت هزینه نیست

بسیاری از مردم گمان می کنند که تفاوت هزینه بالای خدمات فرودگاهی و هزینه ارزانتر خدمات حمل و نقل عمومی با صرفه جویی در زمان جبران می شود. این امر درباره فرودگاه هیترو در لندن درست است. هیترو اکسپرس در مقایسه با مترو مسیر فرودگاه تا مرکز شهر را ۱۰ دقیقه سریع تر می پیماید. اگر فردی بسیار عجله دارد گزینه خدمات فرودگاهی به صرفه است.

فرودگاههای آمستردام و استانبول شامل این گزینه نمی شوند. پیمودن مسیر فرودگاه آتاتورک تا مرکز شهر استانبول با مترو ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می برد، حال آنکه استفاده از خدمات گرانتر فرودگاه ۳۵ دقیقه زمان می برد. تنها مزیت خدمات فرودگاهی در این است که مسافر را تا هتل اقامت وی همراهی می کنند.

تردد بیشتر، هزینه بیشتر

فرودگاههای پر تردد اروپا در حال بالا بردن هزینه خدمات جابجایی مسافران میان فرودگاه و شهر هستند. در فرودگاههای کم تردد هزینه جابجایی بیش از ۰.۲۷ یورو در هر کیلومتر نیست. در فرودگاههای پر تردد همچون فرودگاه هترو لندن هزینه جابجایی به ۲ یورو در هر کیلومتر می رسد. این قضیه درباره وسایل حمل و نقل عمومی درست نیست و به طور معمول هزینه جابجایی با آنها کمتر از ۰.۴۰ یورو در هر کیلومتر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟

مقامات تایلند «میمون‌های تهاجمی و دزد» لوپبوری را جمع‌آوری می‌کنند

ایتالیا؛ پل «تبتی»‌ با ارتفاع ۱۷۵ متر در اومبریا قول یک پیاده‌روی نفس‌گیر را به شما می‌دهد