سفیر اسراییل در فرانسه: فلسطینی ها از مذاکره امتناع می کنند

سفیر اسراییل در فرانسه: فلسطینی ها از مذاکره امتناع می کنند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با اینکه بیش از هفتاد سال از پایان جنگ جهانی دوم و وقایع تلخی که بر یهودیان اروپا رفت گذشته است اما این روزها بار دیگر شاهد دوران تیره ای برای

آگهی

با اینکه بیش از هفتاد سال از پایان جنگ جهانی دوم و وقایع تلخی که بر یهودیان اروپا رفت گذشته است اما این روزها بار دیگر شاهد دوران تیره ای برای یهودیان فرانسه هستیم. حمله اسلامگرایان تندرو به یهودیان، سایه وحشت را بر روی پیروان دین یهود در فرانسه گسترده است. تیراندازی محمد مراح به سوی کودکان یک مدرسه یهودی و کشتار آنها یا حمله امدی کولیبالی به سوپر مارکت یهودی تنها مثال هایی از این دستند. نتیجه آنکه بسیاری از آنها به پیشنهاد نخست وزیر اسراییل ترجیح دادند فرانسه را ترک و به اسراییل کشور مهاجرت کنند.

در این باره گفتگو می کنیم با الیزا بن نون، سفیر اسراییل در فرانسه.

لزلی الکساندر، یورونیوز : شما ۵-۶ ماه پیش به این سمت منصوب شدید. بالاترین مقام دیپلماتیک بودن در کشوری که کنیسه هایش توسط سربازها محافظت می شوند و مردمش تنها به خاطر یهودی بودن مورد حمله قرار می گیرند و حتی کشته می شوند چه احساسی دارد؟

الیزا بن نون : خوب، قبل از هرچیز باید بگویم که از سفیر بودن در فرانسه خیلی خوشحالم، به ویژه اینکه نخستین سفیر زن اسراییل در فرانسه هستم. برای من این یک رویا بود که به حقیقت پیوست. دیدن سربازها در همه اماکن و مردمی که احساس ناامنی می کنند حس خوبی ندارد. اما برای ما اسراییلی ها، چنین شرایطی جدید نیست. متاسفانه همیشه اینطور بوده. اتفاق های اخیر، دو، سه ماه بعد از ورود من رخ داد و بسیار ناراحت کننده بود. ما ناگهان شاهد حملات هولناکی در فرانسه بودیم.

یورونیوز : در پاریس ۱۳۰ نفر کشته شدند و نزدیک بود که شوهر شما هم قربانی خشونت شود، درست است؟

الیزا بن نون : بله. او در راه استادیوم بود و خوشبختانه لحظه آخر برنامه اش را عوض کرد. اما من واقعا بهت زده شدم. من خانه بودم و داشتم یکی از قسمت های سریال «هوم لند» را می دیدم که ناگهان این اتفاق افتاد، نمی دانستم بخشی از سریال است یا واقعیت. ولی متاسفانه واقعیت بسیار ناراحت کننده ای بود.

یورونیوز : پس از حمله به یک آموزگار یهودی بحث هایی در جامعه یهودیان مطرح شد، اکنون پس از سال ها که از هولوکاست می گذرد یهودیان فرانسه از خود می پرسند که آیا برای تامین امنیتشان باید اعتقادات خود را پنهان کنند یا مثلا کیپا (کلاه سنتی یهودیان) بر سرشان نگذارند. شما در این باره چه فکر می کنید؟

الیزا بن نون : ببینید، البته این موضوع خیلی شخصی است و من فکر می کنم که هرکسی می تواند این تصمیم را بگیرد که کیپا بگذارد یا نه. اما این خیلی غم انگیز است که یهودیان ناچارند به چنین مسایلی فکر کنند، که مجبورند به این فکر کنند ریسک بکنند یا نه. دولت فرانسه نهایت تلاشش را برای تامین امنیت جامعه یهودیان انجام داده است. نیروهای پلیس و سربازها در اطراف مدارس، مهدکودک ها و کنیسه ها حضور دارند. ما بسیار قدردان تلاش های دولت فرانسه هستیم.

یورونیوز : نخست وزیر شما، بنیامین نتانیاهو به یهودیان فرانسه پیشنهاد داده که به اسراییل بروند و گفته که با آغوش باز پذیرای آنها خواهد بود. هزاران نفر هم تا کنون به اسراییل مهاجرت کرده اند. آیا شما چنین توصیه ای دارید؟

الیزا بن نون باز هم فکر می کنم که این یک تصمیم کاملا شخصی است. هر یهودی می تواند محل زندگی خود را انتخاب کند. اسراییل یک کشور یهودی است و هر یهودی که می خواهد در آن زندگی کند از او استقبال خواهد شد، چون اسراییل تنها کشور یهودی در دنیاست. به نظرم اگر یهودیان می خواهند آنجا زندگی کنند، دلیلش این است که احساس امنیت ندارند یا به این خاطر است که وحشت زده اند، این خوب نیست، چنین چیزی نباید دلیل باشد.

یورونیوز شما قبلا هم سفیر اسراییل در مجارستان بودید، جایی که از زمان جنگ مشکل یهودی ستیزی دارد. این سمت به لحاظ شخصی برای شما تلخ نبود؟

الیزا بن نون : چرا، به این دلیل که مجاری الاصل هستم و در جریان هولوکاست پدربزرگ ها و مادربزرگ های من آنجا اعدام شدند. پدر من هم یکی از بازماندگان هولوکاست است. این کشور جایی است که بستگان من از آنجا به آشویتز تبعید شدند، این برای من یک تجربه خیلی سخت بود. اما چیزی که برای من اهمیت زیادی دارد این است که هر کاری از دستم بر بیاید برای مبارزه با یهودی ستیزی و آموزش در این زمینه انجام دهم.

یورونیوز : فرانسه بزرگترین خانه یهودیان و مسلمانان در اروپاست. همزمان با اینکه سال گذشته تعداد اقدامات ضد یهودی به ۸۰۰ مورد رسید، شمار فعالیت های ضد مسلمانان نیز سه برابر افزایش یافت و حدود ۴۰۰ مورد گزارش شد. به نظر شما آیا این دو جامعه به اندازه کافی برای مبارزه با نفرت پراکنی متحد هستند؟

الیزا بن نون : فکر می کنم اقدامات زیادی انجام داده اند. به نظر من گفتگوی بین ادیان هم اینجا، هم جاهای دیگر وجود دارد. شاید باید کار بیشتری انجام شود. خیلی مهم است که این دو جامعه همدیگر را بشناسند تا همزیستی و همکاری بیشتری برای مبارزه با تهدیدها داشته باشند. تهدیدهایی مثل نفرت پراکنی، یهودی ستیزی و اسلام هراسی و مبارزه با تهدید علیه دموکراسی خواهان و فعالان حقوق بشر.

یورونیوز : شما از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر درج عبارت «ساخت شهرک های اسراییلی» بر روی محصولاتی که در این مناطق تولید می شوند ناخرسندید. زمانی که اغلب مردم دنیا معتقدند شهرک سازی اسراییل غیر قانونی است، چرا نباید مصرف کنندگان اروپایی انتخاب داشته باشند که چه چیزی را بخرند؟

الیزا بن نون : چون من فکر می کنم این یک تبعیض علیه اسراییل است. بیش از ۲۰۰ ادعای ارضی در سراسر دنیا مطرح است اما اتحادیه اروپا تنها بر روی اسراییل تمرکز کرده. مناقشه ما با فلسطینی ها بر کسی پوشیده نیست و تنها راه، تکرار می کنم، تنها راه حل این مناقشه گفتگو و مذاکره است. اینکه فلسطینی ها از حضور در پای میز مذاکره امتناع می کنند در حالی که نخست وزیرمان بارها آنها را به گفتگو دعوت کرده نشان می دهد که اراده واقعی برای چنین کاری وجود ندارد. موضوع این است که محمود عباس، ۲-۳ سال پیش وقتی تصمیم گرفت از طریق جامعه بین الملل بر اسراییل فشار آورد امیدوار بود که دولت اسراییل موضعش را عوض کند و بتواند امتیاز بگیرد. اما اسراییل در مقابل فشارها تسلیم نشد. ما زمانی حاضر شدیم به مصر و اردن امتیاز بدهیم که مردم و اسراییلی ها از طرف دیگر حسن نیت دیدند، ولی اگر طرف مقابل حسن نیت نداشته باشد شانس امتیاز خیلی بالا نیست.

یورونیوز : بدیهی است که این دیدگاه خاص اسراییل است اما فلسطینی ها نظر کاملا متفاوتی دارند و می گویند این نشان می دهد که اسراییلی ها غیر قابل انعطافند و به همین دلیل مذاکرات صلح پیشرفت نمی کند. نهایتا از زمانی که سوئد کشور فلسطین را به رسمیت شناخت، روابط اسراییل و سوئد هم غامض شد. اکنون شاهد این هستیم که وزیر خارجه سوئد خوستار تحقیق درباره مرگ ۱۵۰ فلسطینی شده که در حملات اخیر توسط اسراییلی ها کشته شده اند و این بر پیچیدگی روابط دامن زده. چه مشکلی وجود دارد؟ چرا نباید گفت که نیروهای اسراییلی می توانستند خویشتن داری بیشتری داشته باشند؟

الیزا بن نون : شرم آور است. این دخالت در امور داخلی است، چیزی که هیچ جا در اروپا اتفاق نمی افتد. به نظرم شرم آور است.

آگهی

یورونیوز : مهم نیست چه اتفاقی در اسراییل می افتد…دنیا حق ندارد که…

الیزا بن نون : همه حق همه کار دارند اما حد و حدودی هم وجود دارد. اسراییل یک کشور دموکرات است که برای ارزش های دموکراتیکش مبارزه می کند. اسراییل تنها کشور دموکرات خاورمیانه است. وضعیت بسیار نگران کننده شده. شرایط خاورمیانه روز به روز بدتر می شود. اطراف اسراییل همه دشمن هستند و اینکه یکی بیاید و بگوید در اسراییل باید تحقیقات بین المللی انجام شود چون ما به نظام دموکراتیک شما بی اعتمادیم یا با نظام ما سازگاری ندارید، یک توهین است. واقعا اهانت آمیز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس و آژانس امنیت داخلی اسرائیل از کشف یک گروه تروریستی مرتبط با حماس در شهر سخنین خبر دادند

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟

حمله پلیس اسرائیل به یهودیان ضدصهیونیست در بیت‌المقدس