نتیجه انتخابات مقدمانی آیووا و واکنش نامزدهای رقیب

نتیجه انتخابات مقدمانی آیووا و واکنش نامزدهای رقیب
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رای گیری درون حزبی در ایالت آیووا برای جمهوری خواهان به بالاآمدن تد کروز، سناتور محافظه کار ایالت تگزاس منجر شد. مهمترین رقیب او در این انتخابات

آگهی

رای گیری درون حزبی در ایالت آیووا برای جمهوری خواهان به بالاآمدن تد کروز، سناتور محافظه کار ایالت تگزاس منجر شد. مهمترین رقیب او در این انتخابات مقدماتی دونالد ترامپ، میلیاردر جنجالی است که وی را در نخستین ایالت پشت سر گذاشت.

آقای کروز با اشاره به نتیجه به دست آمده، در جمع هوادارانش گفت: «آیووا اعلام کرد که نامزد جمهوری خواه و رئیس جمهوری آینده ایالات متحده به وسیله رسانه ها، دولت در واشینگتن و لابی گرها انتخاب نمی شود، بلکه او بوسیله نیرویی باورنکردنی و قدرتمند در جایی که تمامی حق حاکمیت استقرار یافته، به وسیله ما مردم آمریکا تعیین می شود.»

نظرسنجی ها پیش تر دونالد ترامپ را جلوتر از تد کروز نشان می داد. به نظر می رسید که آقای ترامپ برای جشن گرفتن پیروزی اش در ایالت کوچک آیووا آماده بود.

وی به هوادارانش وعده داد که بیشتر به آیووا خواهد آمد و گفت: «ما به راه خود برای شکست آسان هیلاری و برنی یا هرکس دیگری که علم کنند ادامه می دهیم. آیووا ما دوستت داریم و از تو ممنونیم. شما استثنایی هستند. ما به دفعات بازمی گردیم و به نظرم ممکن است که برای خرید یک مزرعه به اینجا بیایم.»

ریچل کافیلد، مفسر سیاسی از دانشگاه دریک می گوید: «به نظرم آیووا به زره دفاعی ضربه زد؛ بنابراین سبب کنجکاوی است که ببینیم چگونه کروز و ترامپ آنچه امشب در آیووا رخداد را شرح می دهند.»

نتیجه به دست آمده در آیووا هرگونه که تفسیر شود نمی توان تاثیر مستقیمش را بر بالاگرفتن حمله به آقای کروز در کمپین رقیب نادیده گرفت.

جودی هینز، در این کمپین می گوید: «اگر مجبور به رای دادن به تد کروز باشم هم فکر نمی کنم بتوانم این کار را بکنم زیرا باور ندارم او واقعا بتواند رئیس جمهوری شود. در صورت پیروزی اش صحبت هایی درباره شکایت قضایی علیه او وجود دارد زیرا او متولد کانادا است.»

از سوی دیگر در میان دموکرات ها نیز رقابت سختی در جریان است. هیلاری کلینتون موفق شد در این شب برنی سندرز را از جناح چپ دموکرات ها به عقب براند.

خانم کلینتون که از مهمترین گزینه های احتمالی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا است در مرکز ایالت آیووا و در میان شادی هوادارانش گفت: «فرصتی که اکنون ما داریم فرصتی نادر است تا رقابتی واقعی میان باورها را داشته باشیم. امشب که اینجا ایستاده ام نفس عمیق راحتی می کشم. ممنون از شما مردم آیووا.»

برنی سندرز که برخی از او با عنوان «سناتور سوسیالیت» یاد می کنند با بیان باورهای انتقادی اش نسبت به وال استریت و نظام اقتصادی آمریکا توجه موافقان و مخالفان حزب دموکرات را به خود جلب کرده است. وی نیز در واکنش گفت: «ما هیچ سازمان سیاسی نداشته ایم، ما پول نداشته ایم، ما نامی شناخته شده نداشتیم ولی به مصاف قوی ترین سازمان سیاسی ایالات متحده آمریکا رفتیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاخیر در اعلام نتایج انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا

انتخابات مقدماتی ایالت آیووا، غافلگیری در هر دو اردوگاه

نقش مذهب در انتخاب رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا