نقش مذهب در انتخاب رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا

نقش مذهب در انتخاب رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از تفاوت های عمده فرهنگی میان ایالات متحده آمریکا و اروپا در یک نگاه اجمالی می توان به تاثیر مذهبی بودن نامزدهای انتخاباتی در کسب حمایت شهروندان

آگهی

از تفاوت های عمده فرهنگی میان ایالات متحده آمریکا و اروپا در یک نگاه اجمالی می توان به تاثیر مذهبی بودن نامزدهای انتخاباتی در کسب حمایت شهروندان اشاره کرد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته و تجربه سیاسی در جامعه ایالات متحده آمریکا، اکثریت رای دهندگان به نامزدهایی که وانمود می کنند مذهبی هستند بیشتر اعتماد می کنند. به عبارتی دیگر مذهب نه در نظام سیاسی و دستگاه اجرایی بلکه در سیاست این کشور نقش پر رنگی ایفا می کند.

از این رو، رئیس جمهوری و نامزدهای انتخاباتی همواره به باورهای مذهبی برای به کرسی نشاندن تصمیم و برنامه های خود اشاره می کنند. بر این اساس باور کلی این است که در چنین فضایی برخلاف کشوری مانند فرانسه، شاهد انتخاب یک رئیس جمهوری بی توجه به مذهب نخواهیم بود.

نتیجه یک بررسی تازه اما این نگرش قدیمی را دچار تردید می کند. مرکز تحقیقات پیو در واشینگتن دی سی روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه با انتشار نتیجه یک پژوهش نشان داد که در نگاه اکثر شهروندان، نامزدهای پیشروی هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه چندان هم مذهبی نیستند.

تنها ۴۸ درصد شهروندان آمریکا بر این باورند که هیلاری کلینتون فردی مذهبی است و ۴۰ درصد نیز برنی سندرز، رقیب وی را چنین توصیف می کنند. این میزان وقتی به دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواه می رسد به ۳۰ درصد سقوط می کند.

کروز، مذهبی‌ترین نامزد پیشرو

تازه ترین پژوهش مرکز تحقیقات پیو که از هفتم تا چهاردهم ژانویه با پرسش از ۲ هزار و ۹ شهروند ایالات متحده صورت گرفته، گویای آن است که ۴۳ درصد شهروندان به غیرمذهبی بودن هیلاری کلینتون باور دارند و این میزان نسبت به تابستان ۲۰۰۷ رشد داشته است.

جدای از وضعیت دونالد ترامپ، میلیارد آمریکایی که در سودای رسیدن به مقام ریاست جمهوری است، مردم ایالات متحده نامزدهای جمهوری خواه را مذهبی تر از رقبای احتمالی دموکرات می دانند. برای مثال ۶۵ درصد پرسش شوندگان تد کروز، سناتور محافظه کار و ۶۱ درصد مارکو روبیو را افرادی با ایمان دانسته اند.

همچنین پژوهش صورت گرفته حاکی است که برای نیمی از آمریکایی ها «مهم» است که رئیس جمهوری به کاخ سفید برود که باورهای مذهبی اش را بیان کند. ۲۷ درصد آن را «بسیار مهم» و ۲۴ درصد دیگر نیز «تاحدی مهم» می دانند.

اگرچه نتیجه نظرسنجی از شهروندان این کشور درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نشان دهنده فقدان آمار قابل توجهی است که گویای مذهبی بودن نامزدهای کنونی در چشم مردم آمریکا باشد، اما برای ۵۱ درصد رای دهندگان در بر همان پاشنه قدیمی می چرخد و می گویند که بسیار نامحتمل است به یک نامزد خداناباور رای دهند.

محبوبیت ترامپ، ورای مذهب

بسیاری از هواداران حزب جمهوری خواه بر این باورند که دونالد جان ترامپ ۶۹ ساله در صورت پا گذاشتن به کاخ سفید، رئیس جمهوری مفید خواهد بود. اگرچه ۱۷ درصد جمهوری خواهان او را «غیرمذهبی» خوانده و در مجموع فقط ۳۰ درصد شهروندان آمریکا ترامپ را فردی با ایمان می دانند اما ۵۶ درصد از رای دهندگان او را رئیس جمهوری «خوب» یا «عالی» تصور می کنند.

در همین حال بر پایه نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، تا اینجا تقریبا اکثریت جمهوری خواهان نظر مثبتی درباره کروز و روبیو دارند.

نکته درخور تامل دیگر که حاصل این پژوهش است اینکه، ۶۸ درصد رای دهندگان نفوذ مذهب را در جامعه ایالات متحده آمریکا در حال کاهش می بینند. بیشتر کسانی که اینگونه فکر می کنند، از این امر به عنوان مساله ای منفی یاد کرده اند. همین طور ۴۰ درصد از آمریکایی ها میزان ابراز عقاید مذهبی و نیز دعاکردن از سوی سیاستمداران را بسیار ناچیز دانسته اند. درمقابل تنها ۲۷ درصد از همین میزان هم گلایه دارند و می گویند که سیاستمداران زیاد از مذهب حرف می زنند.

این آمار را می توان با نظرسنجی مشابهی که در سال ۲۰۱۲ میلادی صورت گرفت مقایسه کرد. در آن زمان ۳۸ درصد از نفوذ مذهب در سیاست گلایه داشتند و فقط ۳۰ درصد خواستار بیش تر شدن ابراز باور مذهبی توسط سیاستمداران بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درسهای آیووا برای نامزدهای انتخابات آمریکا

انتخابات آمریکا؛ کاندیداهای نهایی احزاب چگونه انتخاب می شوند؟

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها