فقر، بیکاری و حملات هراس افکنان: بزرگترین تهدیدات افغانستان

فقر، بیکاری و حملات هراس افکنان: بزرگترین تهدیدات افغانستان
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نتایج یک نظرسنجی از هشت ولایت شمال و شمال شرق افغانستان نشان می‌دهد که مردم در این ولایات، فقر و بیکاری را بزرگترین تهدید می‌دانند و حضور طالبان و دیگر گروه‌های هراس افکن برای مردم یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

این نظرسنجی، را چند نهاد رسانه‌ای و فعالان مدنی در مناطق شمالی انجام داده اند. در این نظرسنجی، الگوی حکومتداری برتر (کارکرد والی ها/ استانداران)، مشارکت زنان و جوانان و تهدیدهای پیش روی مردم در هشت ولایت شامل؛ بدخشان، سمنگان، تخار، بغلان، فاریاب جوزجان و سرپل ارزیابی شده است و پنجاه هزار نفر در این نظر سنجی شرکت کرده اند.

مختار وفایی، از مسئولین این پروژه نظرسنجی به یورونیوز می گوید: «مردم بخصوص در ولایت های سرپل، بغلان و فاریاب در نظر سنجی گفته اند که تجهیزات نظامی طالبان در این مناطق افزایش یافته و بهار برای شورشیان فصل جنگ است و افزایش ناامنی‌ها در مناطق شمال و شمال شرقی قابل پیش بینی است.»

همزمان با انتشار این نظرسنجی، رسانه ها از ولایات شمالی گزارش داده اند که نیروهای امنیتی افغانستان چند عملیات نظامی علیه طالبان و دیگر گروه های شورشی راه اندازی کرده و اخیرا، منطقه تگاب بدخشان را از طالبان باز پس گرفته اند. بدخشان ولایت مرزی افغانستان با چین و تاجیکستان است.

چندی پیش، طالبان درولایت شمالی بغلان، برق انتقالی به پایتخت افغانستان را قطع کردند و حکومت افغانستان با راه اندازی عملیات نظامی تاکنون نتوانسته است خط برق انتقالی را ترمیم کند.

فقر و بیکاری زمینه ساز ناامنی

در مراسمی که به مناسبت انتشار نتایج این نظرسنجی در شهر مزار شریف برگزار شد، آقای وفایی اظهار می دارد: «هر چند در برخی ولایات، فقر و بیکاری خطرناکتر از طالب و داعش زندگی مردم را تهدید می کند اما این مولفه‌ها، زمینه ساز روی آوردن جوانان به گروه های هراس افکن می شود و ناامنی را تشدید می کند چون امکان سرمایه گذاری اقتصادی در مناطق ناامن کمتر است.»

محمد عبده، نماینده مردم بلخ درمجلس نمایندگان افغانستان بعید می داند که در بهار پیش رو، تشدید حملات هراس افکنان باعث ناامنی های بیشتر در شمال افغانستان شود.

وی به یورونیوز می‌گوید: «در حال حاضر، عملیات های نظامی علیه طالبان در بغلان و فاریاب ادامه دارد و براساس اطلاعاتی که از ارگان های امنیتی به دست آمده، پشتیبانی‌های امنیتی افزایش یافته است. افغانستان از نظر تجهیزات دفاعی هوایی و زمینی، حضور مردمی در صفوف نیروهای امنیتی تقویت شده و جامعه جهانی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان، مجددا تعهد داده است.»

نتایج نظرسنجی از بین هشت ولایت شمالی افغانستان نشان می‌دهد که فقر و بیکاری با ۹۲ درصد رای بالاترین رتبه را در ولایت فاریاب به خود اختصاص داده است. همچنین طالبان با ۵۲ درصد رای بزرگترین تهدید برای ساکنان ولایت سرپل شناخته شد و ولایت تخار هم با ۷۲ درصد رای از نظر پاسخگویی والی به مردم، بالاترین رای را از نظر الگوی حکومتداری برتر در شمال افغانستان به دست آورد.

الگوی حکومتداری برتر

این نظر سنجی همچنین میزان رضایت مردم از کارکرد والیان تعیین شده توسط حکومت وحدت ملی را هم سنجش کرد تا از این طریق میزان مشارکت مردم را در نظارت از کارکرد حکومت افزایش دهد.


محمد یاسین ضیاء والی تخار

طبق این نظرسنجی، محمد یاسین ضیاء والی تخار، از نظر رضایتمندی مردم از تامین امنیت ۴۰ درصد، مبارزه با فساد اداری ۴۸ درصد، دسترسی شهروندان به والی و پاسخگویی به مردم ۷۲ درصد رای «عالی» رابدست آورد و نهادهای رسانه‌ای، فعالان مدنی و فرهنگی در این نظر سنجی، جایزه الگوی حکومتداری برتر را به وی اعطا کردند.

محمدیاسین ضیاء از ماه میزان (مهر) تاکنون به عنوان والی تخار مشغول به کار است و پیش از این یکی از مسئولان ارشد امنیتی افغانستان بوده است.

ولایت بدخشان پایین ترین رای را در شاخص حکومتداری بدست آورد. براساس این نظرسنجی، ولایت بدخشان از نظر میزان رضایتمندی مردم در تامین امنیت ۱۲ درصد، دسترسی مردم به خدمات دولتی و پاسخگویی والی به شهروندان ۸ درصد و مبارزه با فساد اداری ۲ درصد را به خود اختصاص داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال اژدها، سالی خوش‌یمن در تقویم قمری چینی که خرد و کامیابی می‌آورد

چگونه می‌توان مچ دروغگوها را گرفت؟

نتایج تحقیق تازه؛ چرا انسان‌ها نمی‌توانند در یک زمان واحد عاشق دو نفر بشوند؟