«پلیس ترکیه باید قاچاقچیان انسان را بازداشت کند»

«پلیس ترکیه باید قاچاقچیان انسان را بازداشت کند»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ارزیابی خود را از توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بحران پناهجویان منتشر می کند. در این زمینه کلثوم آلان، خبرنگار

آگهی

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ارزیابی خود را از توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بحران پناهجویان منتشر می کند. در این زمینه کلثوم آلان، خبرنگار یورونیوز نظر مارک پیرینی، تحلیلگر بنیاد کارنگی در بروکسل را جویا شده است.

بر اساس توافق میان اتحادیه اروپا و ترکیه، قرار است که مقامات آنکارا مانع ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی شوند و در ازای آن بروکسل متعهد شده که کمکی به مبلغ سه میلیارد یورو در اختیار ترکیه بگذارد.

یورونیوز: آیا این توافق به مرحله اجرا رسیده است؟ آیا اصلا توافق خوبی است؟

مارک پیرینی: اتحادیه اروپا و ترکیه دیپلماسی خاصی را در پیش گرفتند؛ دیپلماسی که بر اساس منافع تجاری است. این نوع دیپلماسی بخت کمی برای موفقیت دارد و موانع زیادی هم در مقابل آن است. اساس این نوع دیپلماسی غلط است. وعده صدور روادید و پیوستن به اتحادیه اروپا را می دهند و در مقابل طلب کمک در زمینه بحران پناهجویان را دارند؛ پناهجویانی که نقشی در این گفتگوها ندارند.

یورونیوز: ترکیه چگونه می تواند جلوی موج ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا را بگیرد؟ تعداد پناهجویان هم روز به روز افرایش پیدا می کند.

مارک پیرینی: یکی از مشکلات وجود قاچاقچیانی است که پناهجویان را به سوی مرگ هدایت می کنند. درآمد آنها در سال گذشته یک تا دو میلیارد یورو بوده است. پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه باید این افراد را بازداشت کنند. آنها تجهیزات انجام این کار را دارند. قاچاقچیان از طریق اینترنت و تصاویر دوربین های نصب شده در میدان های شهرهای ازمير و بودروم قابل شناسایی هستند.

یورونیوز: آیا به همین راحتی است؟

مارک پیرینی: به همین آسانی نیست، ولی اقدامات لازم را در این زمینه انجام ندادیم. درباره آخرین موج مهاجرت با دو نوع تضاد روبرو هستیم. یک، ترکیه می گوید در حال حاضر اجازه ورود این افراد به کشورمان را نمی دهیم، ولی اگر لازم شد، اجازه می دهیم. دو، اتحادیه اروپا می گوید، اجازه ورود را صادر کنید، ولی اجازه ندهید از ترکیه خارج شوند.

یورونیوز: آیا عدم اعتماد میان دو طرف موجب شده که با بن بست حال حاضر مواجه شویم؟

مارک پیرینی: دقیقا مشکل همین عدم اعتماد است. تنها روزنامه دولتی ترکیه که به زبان انگلیسی منتشر می شود، در شماره امروز خود اتحادیه اروپا را به منحرف شدن از مسیرش متهم کرده است. در هر دو سو، نوعی حس بی اعتمادی به طرف مقابل وجود دارد.

یورونیوز: ولی حدود سه میلیون پناهجو در ترکیه زندگی می کنند.

مارک پیرینی: کم و بیش یک میلیون از این افراد به اروپا آمدند. آمار مرتب در حال تغییر است. ترکیه از تعداد زیادی پناهجو پذیرایی می کند و پانزده درصد آنها که در اردوگاه ها زندگی می کنند شرایط خوبی دارند. بقیه هم با پس انداز خود زندگی می کنند. اروپا و ترکیه باید همکاری های امنیتی را افزایش دهند. از مالیات دهندگان اروپایی و ترک می خواهیم که میلیاردها یورو به پناهجویان محتاج کمک کنند، البته این کار خوبی است، ولی در مقابل قاچاقچیان انسان که هویتشان مشخص است دارند میلیارهای یورو پول به جیب می زنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیسیون اروپا: ترکیه مرزهایش را به روی پناهجویان سوری باز کند

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟