«ماسیکا»؛ نماد مبارزه با تجاوز در کنگو درگذشت

«ماسیکا»؛ نماد مبارزه با تجاوز در کنگو درگذشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این هفته جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از چهره های شناخته شده خود را از دست داد. دوم فوریه ربکا ماسیکا کاتسوا که بیشتر با نام ماسیکا شناخته می شد بر اثر

آگهی

این هفته جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از چهره های شناخته شده خود را از دست داد. دوم فوریه ربکا ماسیکا کاتسوا که بیشتر با نام ماسیکا شناخته می شد بر اثر بیماری به مالاریا در گذشت. وی یک مبارز اجتماعی بشمار می آمد که فعالیتهای خود را بر یاری رساندن به قربانیان تجاوز در شرق کنگو متمرکز کرده بود. اهالی روستایی که وی ساکن آن بود او را مادر ماسیکا خطاب می کردند.

We are very sad to hear that #mamasika died yesterday. Please remember her & all survivors of sexual violence. pic.twitter.com/7UfSPDPasW

— Java Films (@java_films) 3 Février 2016

او خود یک قربانی خشونت و تجاوز بود. در سال ۱۹۸۸ شبه نظامیان همسرش را کشته و جسدش را مثله و به او تجاوز کردند. اما او با تلاش برای یاری رساندن به زنان و کودکانی که قربانی خشونتهای مشابه بودند به نماد مبارزه تبدیل شد.

در کشوری که تجاوز به عنوان ابزاری برای سرکوب و ایجاد وحشت مورد استفاده قرار می گیرد وی توانست پناهگاهی امن و پشتوانه ای روحی روانی برای آسیب دیدگان فراهم آورد.

او در سال ۲۰۱۳ گفته بود :«تصمیم گرفته ام برای توانمندسازی خودم و سایر زنان کاری انجام دهم. هدف من یاری رساندن به زنان قربانی تجاوز و بازگرداندن آنها به زندگی گذشته شان است. قربانی تجاوز بودن پایان کار نیست. آنها می توانند همانند من آغازی دیگر داشته باشند. من ایستاده ام و این زنان نیز توانایی چنین کاری را دارند.»

ماسیکا در ناحیه شرقی کنگو می زیست. جایی که آمار خشونت بسیار بالاست. از سال ۱۹۹۶ و با آغاز جنگ در این کشور بیش از ۶ میلیون نفر در کنگو جان باختند. در این میان زنان و کودکان آسیب پذیرترین جمعیت درگیر جنگ را تشکیل دادند. بر اساس مطالعه ای که دانشگاه استونی بروک آمریکا انجام داده در کنگو در فاصله سالهای ۲۰۰۷-۲۰۰۶ هر ساعت ۴۸ زن مورد تجاوز قرار می گرفتند.

ماسیکا در سال ۲۰۰۲ انجمن حمایت از آسیب دیدگان را در روستای زادگاهش بوگانگا با هدف حمایت از قربانیان خشونت جنسی و سرپرستی از کودکان زاده تجاوز بنا نهاد. به گفته ایدا ساویر ، پژوهشگر اجتماعی در مسائل کنگو که در سال ۲۰۰۹ با ماسیکا دیدار کرده وی هر زمان آگاه می شده که حمله ای از سوی گروههای مسلح به روستایی در نزدیکی صورت گرفته خود را به آنجا می رسانده و تلاش می کرده به دختران و زنان قربانی یاری رساند و یا آنها را برای رساندن به نزدیکترین بیمارستان همراهی کند.

با اعلام خبر درگذشت ماسیکا بسیاری از فعالان اجتماعی در سراسر دنیا واکنش نشان دادند و یاد او را گرامی داشتند.

In awe of the late #SVC#survivor Masika – one of #DRC's resilient heroes. https://t.co/7mutS6PTAPida_sawyer</a> <a href="https://t.co/QYpwZTgFWh">pic.twitter.com/QYpwZTgFWh</a></p>&mdash; Gavin Ganendran (liyygg) 9 Février 2016

Hommage à Masika, l'une des héroïnes du pays https://t.co/NubLqm5SuA#Congo_Kinshasa

— AllAfrica Fr (@AllAfricafrench) 6 Février 2016

#MaMasika was returned to the land of our ancestors this afternoon. May She rest in Freedom. #Congo#Masika#Minovapic.twitter.com/dsc4RCNrNa

— Vava Tampa (@VavaTampa) 3 Février 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماسیکا، نماد مبارزه علیه تجاوز به زنان کنگو

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند