دادگاه فساد نفتی پایان یافت: تقاضای اعدام برای بابک زنجانی

دادگاه فساد نفتی پایان یافت: تقاضای اعدام برای بابک زنجانی
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با برگزاری بیست‌ و ششمین جلسه دادگاه، محاکمه بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی امروز چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه پایان یافت. بر اساس گزارش‌ها حمید فلاح هروی و مهدی شمس دو متهم دیگر این پرونده هستند.

در آخرین جلسه دادگاه فساد نفتی، بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده به همراه وکلای خود، آخرین دفاعیات شان را ارائه کردند. به گزارش خبرگزاری‌های ایران بابک زنجانی در آخرین دفاعیات خود گفت: «از همان روز اول اعلام کردم که وجوه شرکت HK نزد بانک مالزی به دلیل تحریم‌ها غیرقابل انتقال است. شرکت HK و وزارت نفت به این امر واقف بودند و به دستور وزیر نفت در دولت قبل جلسه‌ای تشکیل و مقرر شد من به عنوان ضامن حضور یابم و وجه شرکت HK در بانک مالزی تبدیل دین شود و این مبلغ را تا ١٥ اردیبهشت سال ٩٣ پرداخت کنم. دادستانی چهارماه زودتر از سررسید قرارداد امضاشده با وزارت نفت، مرا بازداشت و اعلام کرد این بازداشت بدون داشتن شاکی خصوصی انجام شده است و فقط به خاطر اینکه احتمال می‌رفت از کشور فرار کنم، بازداشت شدم».

بابک زنجانی افزود: «اگر خائن بودم در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کردم؛ اگر کلاهی برداشته بودم، بعد از آن چک نمی‌دادم و تفاهم‌نامه امضا نمی‌کردم؛ از طرفی دیگر به من اعلام شد بازداشت می‌شوم و با اطلاع از بازداشت به دادستانی رفتم و کسی مرا دستگیر نکرد.»

بعد از آخرین دفاعیات بابک زنجانی، قاضی ابوالقاسم صلواتی رئیس دادگاه با اعلام ختم جلسه محاکمه اعلام کرد: در اولین فرصت و طبق موازین قانونی،‌ حکم متهمان پرونده را اعلام می‌کند. وی افزود: هنوز ختم رسیدگی و دادرسی را اعلام نکرده‌ام و ممکن است ختم رسیدگی مقداری طول بکشد اما بعد از اعلام ختم رسیدگی، دادگاه موظف است ظرف مدت یک ماه حکم را صادر کند.

به جز جلسه بیست و دوم دادگاه بابک زنجانی که به صورت غیر علنی برگزار شد، مابقی جلسات رسیدگی به این پرونده علنی برگزار شد. قاضی صلواتی در پایان بیست و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی گفته بود که جلسه بیست و دوم در راستای اجرای ماده ۳۵۲ قانون آئین دادرسی کیفری و بر اساس درخواست متهمان ردیف اول و دوم پرونده نفتی و وکلای آنها، بصورت غیرعلنی برگزار شد.

تقاضای اشد مجازات برای زنجانی و دو متهم دیگر

در جلسه بیست و پنجم دادگاه بابک زنجانی، نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و با بیان اینکه شبکه‌ای‌ بودن جرم الزاما نیاز به عریض و طویل‌ بودن ندارد گفت: «سه نفر با یکدیگر با انجام وقوع اقدام مجرمانه می‌توانند شبکه‌ای‌بودن جرم را برسانند که این موارد در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز آمده است.»

رضا نجفی نماینده دادستان افزود: «با توجه به مطالب گفته‌ شده و اینکه از ابتدای تحقیقات فرصت کافی برای پرداخت بدهی وجود داشت اما اقدامی برای اثبات حسن‌نیت نشد، تقاضای اشد مجازات برای هر سه متهم را دارم.»

نماینده دادستان گفت که دادگاه ۴۵ روز مهلت به بابک زنجانی داد تا بدهی‌هایش به وزارت نفت را پرداخت کند، اما آقای زنجانی اقدامی در این خصوص نکرد. لذا برای هر سه متهم تقاضای اشد مجازات دارم.

دادستانی تهران در کیفرخواست اولیه بابک زنجانی را به فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران، کلاهبرداری از بانک اف‌ آی‌ آی‌ بی، جعل اسناد بانکی و حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین‌ بانکی و پولشویی به مبلغ ۱۹۶۷ میلیون یورو و نشر اکاذیب متهم کرده‌ است. قاضی برای دو اتهام فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور اختیار صدور حکم اعدام دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بابک زنجانی: وزیر نفت، سیاسی‌کار و دروغگو است

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد