اوپک: تولید نفت ایران در ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته است

اوپک: تولید نفت ایران در ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارشی نوشت که تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی افزایش یافت و روزانه به رقم ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه رسید.

براساس گزارش اوپک، این رقم ۳۸ هزار بشکه بیشتر از ماه گذشته است. همچنین تولید ۲ میلیون و ۹۲۵ هزار بشکه بالاترین میزان تولید ایران از اواسط سال ۲۰۱۲ است.

جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۱ روزانه تا ۳ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه تولید نفت داشت که این رقم در سال گذشته به دو میلیون و ۸۳۷ هزار بشکه رسید.

وزیر نفت ایران اخیرا گفته بود که با شرکت‌های توتال فرانسه، انی و ساراس ایتالیا توافق شده است که به زودی روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت ایران را دریافت کنند.

در همین حال آژانس بین المللی انرژی از پیش بینی افزایش مازاد عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۱۶ خبر داد. این آژانس در گزارش ماهانه بازار نفت اعلام کرد، به دلیل افزایش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) آن هم در شرایطی که از شدت تقاضای جهانی نفت کاسته شده است، مازاد عرضه نفت در جهان در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ بیشتر از برآوردهای قبلی خواهد بود و خطر کاهش بیشتر قیمت نفت وجود دارد.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، در نیمه نخست سال جاری ممکن است عرضه جهانی نفت به طور میانگین یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز از مصرف بیشتر شود.

این آژانس در ادامه اعلام کرد که ایران در ماه ژانویه ۲۰۱۶ در پی لغو تحریم های بین المللی، تولید نفت خود را به دو میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. عراق در تولید نفت رکورد زد و سطح تولید خود را به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز رساند. عربستان سعودی نیز حجم تولید خود را به روزانه ۱۰ میلیون و ۲۱۰ هزار بشکه افزایش داد. این افزایش تولید در حالی صورت گرفت که اوپک پیش بینی کرده بود تقاضای جهانی نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ کمتر خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، با لبریز شدن اخیر بازار نفت، در کوتاه مدت نه‌تنها پیش بینی افزایش قیمت ها بسیار مشکل است؛ بلکه خطر کاهش قیمت‌ها نیز بیشتر شده است.

قیمت نفت در اواخر ماه ژانویه سال جاری حدود ۳۰ دلار در هر بشکه بود. در این ماه، قیمت های نفت به کمترین سطح خود در ۱۲ سال گذشته رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران و اسرائیل؛ چگونه دو کشور متحد به دشمنان قسم‌خورده تبدیل شدند؟

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟

پلیس ایران دور جدید سخت‌گیری‌ها برای حجاب اجباری را آغاز کرد