پدیده فراگیر تولید و توزیع داروهای تقلبی در جهان

پدیده فراگیر تولید و توزیع داروهای تقلبی در جهان
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فروشندگان داروهای تقلبی را می توان رقبای قاچاقچیان مواد مخدر دانست. درآمد آنان حتی از فروشندگان مواد مخدر هم بیشتر بوده و با خطر کمتری رو به رو هستند.

آگهی

فروش داروهای تقلبی ضدبارداری، شربت های دارویی تولید شده با استفاده از آب باتری خودرو و همین طور توزیع داروهای تاریخ مصرف گذشته یا مسروقه در بسیاری از نقاط جهان روایج دارد. تنها مصرف شربت های تقلبی ضد سرفه که حاوی ضد یخ بود در سال ۲۰۰۹ میلادی سبب مرگ ۸۴ تن در نیجریه شد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت هرساله بین صدهزار تا یک میلیون تن قربانی داروهای تقلبی می شوند. از اول ژانویه سال جاری میلادی پیمانی بین المللی برای مقابله با پدیده فروش آنلاین داروهای تقلبی به اجرا گذاشته شده است.

انجمن ملی مدیران داروخانه ها در ایالات متحده آمریکا بیش از ۱۰ هزار وب سایت را در این رابطه شناسایی کرده است. به نظر می رسد که تنها سه درصد از این وب سایت ها با استاندارد ها و قوانین نظام دارویی این کشور این کشور انطباق داشته باشند.

بسیاری از قربانیان خرید آنلاین دارو به بیماری هایی نظیر انواع سرطان و بیماری های قلبی و عروقی دچار شده اند. برخی از این دارو ها با عنوان داروهای سنتی به فروش می رسد. همچنین احتمال داده می شود که شماری از این داروهای تقلبی حاوی مواد سمی باشند یا عناصر تشکیل دهنده آن بیشتر یا کمتر از حجم مجاز در داروی اصلی باشد.

پدیده فراگیر تولید و عرضه داروهای تقلبی در جهان، در حالی است که سازمان جهانی بهداشت می گوید از بیش از یک میلیون انسان که سالانه بر اثر ابتلا به مالاریا جان می دهند، ۲۰۰ هزار تن را می توان با داروهای لازمی که کیفیت مناسب دارند، نجات داد.

بر اساس یک پژوهش منتشر شده در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۳۰ درصد از مردم کنیا از داروهای تقلبی استفاده کرده اند که در آن چیزی جز آب و آهک نبوده است.

خطر کمتر، درآمد هنگفت تر

فروشندگان داروهای تقلبی را می توان رقبای قاچاقچیان مواد مخدر دانست. درآمد آنان حتی از فروشندگان مواد مخدر هم بیشتر بوده و با خطر کمتری رو به رو هستند.

درآمد حاصل از فروش داروهای تقلبی چیزی بین ۱۰ تا ۲۵ برابر تولید پول تقلبی و ۲۰ برابر قاچاق مواد مخدر برآورد می شود. برای مثال سرمایه گذاری هزار دلار در قاچاق هروئین می تواند به کسب درآمد ۲۰ هزار دلاری، در سیگار تقلبی به درآمد ۴۳ هزار دلاری و در داروی تقلبی به چیزی در حدود ۲۰۰ هزار تا ۴۵۰ هزار دلار منجر شود.

منفعت از ناآگاهی عمومی و آسان گیری قضائی

در بسیاری از کشور ها جریمه تولید و عرضه داروهای تقلبی برابر با جعل مارک های تجاری یا محصولاتی مثل دی وی دی است. همچنین خطر رو به رو شدن با مجازات قضایی نیز کمتر از ارتکاب به قاچاق کوکائین، کراک یا هروئین است.

در بوگوتا، پایتخت کلمبیا پس از کشف و ضبط ۲۰ هزار داروی تقلبی در سال ۲۰۰۱ میلادی ۱۰ تن بازداشت شدند؛ با این همه بازداشت آنان تنها چند روز طول نکشید و همگی به قید وثیقه آزاد شدند.

از سوی دیگر ناآگاهی خریداران نیز به گسترش این پدیده کمک کرده است. بر اساس یک پژوهش، ۸۲ درصد فرانسوی ها در صورت آگاهی از اینکه دارویی در بیرون از نظام رسمی تولید دارو تهیه شده است از خرید آن خودداری می کنند.

همچنین تحقیقی که از ۵ هزار تن در اروپا برای شرکت سانوفی که از تولیدکنندگان بزرگ دارو در فرانسه است، صورت گرفته نشان می دهد یک پنجم یا به عبارتی ۲۰ درصد از اروپایی ها با خطر استفاده از داروهای تقلبی رو به رو هستند.

کشورهای فقیر و توسعه نیافته بیشتر از دیگر کشورهای جهان در معرض پدیده تولید و عرضه داروهای تقلبی هستند. ۳۰ تا ۷۰ درصد داروهای تقلبی در کشورهای واقع شده در جنوب صحرای بزرگ آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین مصرف می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روزی چند عدد تخم‌‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند

آیا زنان کمتر از مردان «روان‌آزار» هستند؟

چگونه انگیزه بیشتری برای دویدن داشته باشیم؟