توافق جهانی بر سر آتش بس هفته آینده در سوریه

توافق جهانی بر سر آتش بس هفته آینده در سوریه
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در پایان نشست صلح سوریه که در پی شکست اجلاس ژنو روز پنجشنبه در شهر مونیخ آلمان برگزار شد و تا پاسی از شب ادامه داشت، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده

آگهی

در پایان نشست صلح سوریه که در پی شکست اجلاس ژنو روز پنجشنبه در شهر مونیخ آلمان برگزار شد و تا پاسی از شب ادامه داشت، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از توافق طرف های گفتگو بر سر آتش بس تا یک هفته دیگر در سوریه خبر داد. نمایندگان بیست کشور از جمله ایران در نشست مونیخ حضور داشتند.

آقای کری گفت: «برداشت بسیاری از طرفهای گفتگو این بود که رژیم بشار اسد با محاصره غذایی شهرها در واقع قوانین بین المللی را نقض می کند. برداشت ما این است که این کار به جای ضربه زدن به داعش، آن را تقویت می کند تا از هرج و مرج به وجود آمده نهایت بهره را ببرد.»

در متن توافق یاد شده، به جای آتش بس از عبارت «توقف خصومت ها» استفاده شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «در مورد بعد انسانی خوشحالیم که امروز در زمینه مبانی یک راه حل به توافق دست یافتیم. بنا شد دسترسی به تمام مناطق محاصره شده در سرتاسر سوریه بدون استثنا انجام پذیر باشد. این کار به صورت یکپارچه انجام خواهد شد تا هیچکس در این میان مورد تبعیض واقع نشود.»

در هفته های اخیر و همزمان با تلاش بازیگران اصلی بحران سوریه برای دستیابی به یک توافق آتش بس، نیروهای وفادار به اسد با پشتیبانی هواپیماهای روسیه و با کمک نیروهای ایرانی و حزب الله لبنان به پیشروی های گسترده ای در منطقه حلب دست زدند. بر اثر خشونت های به وجود آمده در این حملات، دهها هزار نفر از افراد غیر نظامی مجبور به فرار از مناطق جنگزده شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خوشبینی محتاطانه از توافق آتش بس در سوریه

هشدار اردوغان به اروپا: درها را می گشاییم و به مهاجران می گوییم سفر خوش

پیشروی ارتش سوریه در استان حلب تا ۲۵ کیلومتری مرز ترکیه