مدودف: «پرونده کریمه از نظر روسیه برای همیشه بسته شده است»

مدودف: «پرونده کریمه از نظر روسیه برای همیشه بسته شده است»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تهدید امنیتی روسیه برای غرب، از دید عده زیادی روز به روز بیشتر می شود. با این وجود، این کشور یکی از بازیگران اصلی در صحنه بین المللی برای یافتن راه

تهدید امنیتی روسیه برای غرب، از دید عده زیادی روز به روز بیشتر می شود. با این وجود، این کشور یکی از بازیگران اصلی در صحنه بین المللی برای یافتن راه حل بحران سوریه است. از سوی دیگر، بحران اقتصادی پشت روسیه را خم کرده است. ایزابل کومار خبرنگار یورونیوز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه گفتگویی انجام داده است.

دمیتری مدودف ۱۴ مارس ۱۹۶۵ متولد شد

  • او در اوایل دهه ۹۰ میلادی در کنار ولادیمیر پوتین در دفتر شهرداری سن پترزبورگ کار کرد
  • او در سال ۲۰۰۸ برنده انتخابات ریاست جمهوری شد
  • در سال ۲۰۱۲، همزمان با قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین در مقام ریاست جمهوری روسیه، دمیتری مدودف بعنوان نخست وزیر انتخاب شد

یورونیوز: متشکرم از حضورتان در برنامه گفتگوی جهانی. جنگ در سوریه بر مسائل بین المللی سایه افکنده است اما دستیابی به نقطه عطفی در این باره کاملا مبهم است و مشخص نیست گفتگوها به کدام سو می رود، نظر شما چیست؟

دمیتری مدودف: «از وقتی به این کنفرانس آمده ام، احساس می کنم که شرایط در اینجا خیلی پیچیده و چالش برانگیز است، زیرا ما هنوز باید برای توافق با همکاران و شرکایمان در مورد مسائل کلیدی تلاش کنیم، از جمله احتمال ایجاد یک ائتلاف و همکاری نظامی. همه فعل و انفعالات در این رابطه تاکنون مقطعی بوده است. همانطور که اینجا یادداشت کرده ام در مونیخ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با جان کری همتای آمریکایی اش دیدار می کند و دیگر همکاران با ظرفیتهای مختلف بعدا به آنها می پیوندند. آنها درباره اقدامات کوتاه مدت با یکدیگر توافق کردند. بخاطر همین من با احتیاط درباره چشم انداز همکاریها در این باره خوشبین هستم. باید تاکید کنم که این همکاریها بسیار مهم است و بدون همکاری با یکدیگر درباره این موضوع، هیچ پایانی برای جنگ در سوریه، کشته شدن مردم و هجوم گسترده پناهجویان به سمت اروپا وجود نخواهد داشت و این موضوعات ادامه خواهند یافت و اروپا برای مقابله با این موضوعات با چالشهای عمده ای مواجه خواهند بود. مهمتر از همه اینکه ما قادر نخواهیم بود به تروریسم غلبه کنیم،که تهدیدی برای کل تمدن مدرن است.»

یورونیوز: روسیه دقیقا آماده انجام چه اقدامات نظامی یا غیر نظامی ای در این ارتباط است تا از تشدید درگیری ها در سوریه کاسته شود؟

دمیتری مدودف: «بگذارید دلایل درگیر شدن روسیه در سوریه را یادآوری کنم. نخستین دلیلی که روسیه را مجبور کرد وارد این ماجرا شود، دفاع از منافع ملی اش بود. جنگجویان روسی زیادی در سوریه هستند که می توانند هر زمان به روسیه برگردند و دست به حمله تروریستی بزنند. هزاران نفر از آنها اکنون در سوریه اند. دوم اینکه، مبنای قانونی حضور ما در سوریه بر می گردد به درخواست رئیس جمهوری بشار اسد. در نتیجه این دو عامل در بررسی اوضاع منطقه در تصمیم گیری نظامی ما تاثیر گذار بود. مهمترین موضوع در این مسیر برای ما راه اندازی مذاکرات بین تمام طرف های درگیر در سوریه است. موضوع مهم دیگر ایجاد یک لیست متناسب از گروههای تروریستی است که می تواند به این بحث پایان بدهد که چه گروههای خوب اند و چه گروههایی بد. این نخستین نظر من است. دومین نقطه نظر من در ارتباط با سخنان جان کری است که گفته است اگر روسیه و ایران کمک نکنند، ایالات متحده آمریکا آماده است به همراه دیگر کشورها دست به یک عملیات زمینی بزند. این سخنان بی فایده است، او نباید این کلمات را بزبان می آورد، تنها به همین دلیل ساده که اگر تمام آنچه او می خواهد طولانی شدن جنگ است، می تواند عملیات زمینی را آغاز کند یا دست به هر کار دیگری بزنند. اما سعی نکنند دیگران را بترسانند. توافق باید در همان مسیر بدست آید که در گفتگوهای میان آقای کری و لاوروف مطرح شده است نه اینکه بگویید اگر کارها درست پیش نرود، دیکر کشورهای عربی و ایالات متحده آمریکا دست به عملیات زمینی می زنند. من به این موضوع اخیرا پاسخ داده ام. اما بگذارید دوباره آنرا تکرار کنم که هیچ کس علاقمند به یک جنگ جدید نیست و انجام عملیات زمینی آغاز یک جنگ تمام عیار است و ما باید این نکته را در نظر داشته باشیم.»

یورونیوز: بطور واضح یکی از مسائل کلیدی سرنوشت و آینده بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. آیا روسیه همچنان به حمایت از او ادامه می دهد؟

دمیتری مدودف: «اول اینکه روسیه از شخص بشار اسد حمایت نمی کند بلکه سعی دارد روابط دوستانه اش را با سوریه بعنوان یک کشور حفظ کند. این روابط در دوران بشار اسد ساخته نشده بلکه در زمان پدرش حافظ اسد ایجاد شده است. دوم اینکه ما هرگز نگفته ایم که این موضوع، مسئله اصلی ما دراین فرایند است. نظر ما این است که در حال حاضر هیچ قدرت مشروعی در سوریه جز بشار اسد وجود ندارد.چه دوست داشته باشیم یا نه، او رئیس جمهوری کنونی سوریه است. کنار گذاشتن او در این شرایط به هرج و مرج منجر می شود. ما در موارد متعدد در خاورمیانه شاهد این مسئله بوده ایم مثلا وقتی کشوری تکه تکه می شود مثل آنچه در لیبی اتفاق افتاد. به همین دلیل بشار اسد باید در تمام مراحل و راه حل های متصور، بخشی از فرایند باشد و این مردم سوریه هستند که باید درباره سرنوشت او تصمیم بگیرند.»

یورونیوز: آیا در حال حاضر روی برنامه ای برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه کار می کنید؟

دمیتری مدودف: «فکر نمی کنم که ما باید وارد جزئیات مسائل شویم. من درباره روسیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده صحبت می کنم. ما باید برای تسهیل آغاز یک فرایند تلاش کنیم. باید تلاش کنیم که همه گروهها به پای میز مذاکره بیایند و در واقع کاری کنیم که آنها با هم گفتگو کنند. بیاید صادق باشیم و قبول کنیم که هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد اما مرحله اول این است که همه طرف های درگیر مشارکت کنند. در یک طرف بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که از سوی بخشی از جامعه و ارتش حمایت می شود و در سوی دیگر بخش های دیگر جامعه که اغلب نمایندگان متفاوتی دارند و مردمی که بشار اسد را نمی خواهند اما باید با او پای میز مذاکره بیایند. با این همه، آنها باید به توافقی برسند که سوریه را بعنوان کشوری متحد باقی نگاه دارد.»

یورونیوز: می خواهم به تحولات و درگیری های اوکراین برگردم. اکنون درگیریها اندکی متوقف شده اما ممکن است درگیریها در شرق اوکراین دوباره از سر گرفته شود. روسیه برای به پایان دادن به این درگیریها در اوکراین چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

دمیتری مدودف: «از نظر من یافتن راه حل درباره این موضع خیلی ساده تر از موضوع سوریه است. نه فقط به این دلیل که درگیریها شدید و وحشیانه نیست، بلکه به این دلیل که کاملا روشن است که با اجرای توافقنامه مینسک می توانیم به جلو حرکت کنیم. تمام طرفهای درگیر باید این توافقنامه را بطور کامل و در تمامیتش اجرا کنند. در واقع روسیه از همه طرف های درگیر هم کسانی که قدرت را در جنوب شرقی در دست دارند و هم مقامات کی یف خواسته که توافقنامه را اجرا کنند. مشکل این نیست که روسیه اختلافاتی با کی یف دارد و نوعی عدم علاقه دو طرفه میان ما برقرار است. منصفانه است که بگوییم بسیاری از مفاد توافقنامه که مسئولیت اجرای آن با کسانی است که قدرت را در جنوب شرق اوکراین در دست دارند، اجرا شده است. مهمتر از همه اینکه درگیری های بطور کامل متوقف شده است. اما متاسفانه برخی درگیریها گاهی رخ می دهد اما اغلب اینطور نیست. یافتن راه حلی سیاسی و حقوقی با در نظر گرفتن توافقنامه مینسک در حال حاضر امری حیاتی است. اما چه کسی مسئول آن است؟ البته که اوکراین مسئول آن است، اگر اوکراین به جنوب شرق کشور بعنوان بخشی از قلمروش توجه کند. این مسئله در صلاحیت دادگاه و توانایی و اقتدار رئیس جمهور و پارلمان و دولت اوکراین است.»

یورونیوز: بدیهی است که یکی از اهداف اصلی برای اوکراین و همچنین برای جامعه بین المللی موضوع کریمه است. آیا آینده کریمه قابل مذاکره است؟

دمیتری مدودف:«نه. از نظر روسیه پرونده کریمه بسته شده و موضوع کریمه برای همیشه حل و فصل شده است. کریمه بخشی از روسیه است. در آنجا رفراندوم برگزار شد و ما قانون اساسی مان را اصلاح کردیم. جمهوری کریمه و شهر سواستوپول اکنون بخشی از فدراسیون روسیه است.»

یورونیوز: اگر شما رئیس جمهور پوروشنکو را در اینجا در کنفرانس امنیتی مونیخ ملاقات کنید، چه به او خواهید گفت؟

دمیتری مدودف: «او را ندیده ام و صادقانه بگویم دلم برای او هم تنگ نشده است. رئیس جمهور پوروشنکو با رئیس جمهوری پوتین در ارتباط است. شکی نیست که اصلی ترین کاری که همکاران من باید انجام دهند اجرای توافقنامه مینسک است. باید از این توافقنامه استفاده کرد و دولت اوکراین نیز باید برای اجرای آن اقدام کند، زیرا اوکراین نزدیک ترین همسایه روسیه است.»

یورونیوز: درگیریها در سوریه و اوضاع در اوکراین روابط روسیه با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا را واقعا تخریب کرده است. از نظر شما بازسازی مجدد این روابط ممکن است؟

دمیتری مدودف: «سوال این است که چطور و به چه دلیلی این اتفاق افتاد. اگر چیزی باید بازسازی شود، باید بر مبنای کاملا متفاوتی انجام شود. اما بر چه مبنایی؟ بر مبنایی عادلانه، منصافانه و پایه هایی محکم برای روابط. با در نظر گرفتن اینکه روسیه تنها کشوری نیست که به این بازسازی نیاز دارد، بلکه اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز به آن نیاز دارند. ما خواهان روابط استوار و نزدیک با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا هستیم. اتحادیه اروپا مهمترین شریک تجاری ماست، گروهی از کشورهایی که با ما در قاره ای مشابه واقع شده اند. ما بر اساس هویت اروپایی، تاریخ و ارزشهای مشترک با هم مرتبط هستیم. این تنشهای مستمر برای منافع ما مناسب نیست. آنها گفته اند که نیازی به گفتگو با ما ندارند، در این صورت، آنها روابطشان با ما را قطع کرده اند و آنها باید گام اول را برای بازسازی روابط بردارند. اما ما آماده ایم درباره همه موضوعات گفتگو کنیم.»

یورونیوز: یکی از پیامدهای تیره شدن روابط، تحریمهایی است که علیه روسیه به اجرا در آمده و وضعیت سختی برای اقتصاد روسیه به وجود آورده است. رفع این تحریمها تا چه اندازه برای دولت شما اولویت دارد؟

دمیتری مدودف: «گفتند که بد بوده ایم و باید تنبیه شویم. بعد محاسباتی برای خودشان کردند و اشکشان درآمد. چون معلوم شد به دلایلی، تجارت خودشان بیشتر لطمه می بیند. حجم معالات تجاری روسیه با اتحادیه اروپا ۴۵۰ میلیارد یورو بود. ۴۵۰ میلیارد یورو! الان به ۲۱۷ میلیارد رسیده است. چرا سراغ شرکت هایی که تولیداتشان را به روسیه می فروختند و کسانی که برای این شرکت ها کار می کردند، نمی روید و از آنها نمی پرسید که آیا از این وضعیت راضی هستند یا نه؟ به هر حال ما آغازگر این وضعیت نبودیم. در نتیجه لغو تحریمها هم بر عهده ما نیست. همیشه تلاش می شود با تحریم ما را بترسانند، حتی در دوران شوروی سابق هم این کار را می کردند. البته این تحریمها هیچ چیزی عایدشان نکرد، جز از دست دادن سودی که از تجارت حاصل می شود. الان هم همان طور است. باید جرئتش را داشته باشند که بگویند این تحریم ها را در فلان روز برمی داریم و لطفا شما هم به سیاستهایی که در واکنش به تحریمها پیش گرفتید پایان دهید”. روش درست کار این است.»

یورونیوز: تأثیر این بحران اقتصادی بر مردم عادی روسیه چه بوده است؟ تحریمها و کاهش قیمت نفت بر زندگی مردم تأثیر گذاشته است. مردم عادی روسیه در این باره چه می گویند؟

دمیتری مدودف: «درست است ما الان در بهترین وضعیت اقتصادی نیستیم و کاهش قیمت نفت شاید مهمترین عامل در وضعیت کلی اقتصاد و کاهش درآمدهاست. در ۱۷ سال گذشته این وضع بی سابقه بوده است. قیمت نفت مشابه قیمت های سال ۱۹۹۸ میلادی است. متأسفانه بودجه ما خیلی به قیمت نفت وابسته است. با این که ساختار درآمدهای دولتی از نظر سهم نفت و دیگر منابع بهتر شده است، اما هنوز بودجه تا حد زیادی وابسته به قیمت کالاهاست. این وضع ناگزیر بر درآمدهای عمومی و وضعیت مردم تأثیر خواهد گذاشت و درآمد واقعی مردم کمتر خواهد شد. روشن است که تحریمها هم آثاری داشته است، مثلا شرکتهای ما دیگر به وامهایی که از بانکهای اروپایی می گرفتند دسترسی ندارند. یعنی نمی توانند رشد کنند. دستکم برخی از آنها نمی توانند. به این ترتیب از نظر اقتصادی در بهترین وضع نیستیم. اما این وضعیت آثار مثبت هم دارد. اقتصاد سالمتر می شود و وابستگیش به نفت کمتر می شود. فرصتی پیش می آید که کشاورزی و صنایع داخلی رشد کنند. شاید یکی از مزایای این تحریمها و واکنش ما به آنها این بوده که تلاشهایمان را روی کشاورزی بومی متمرکز کرده ایم. در نتیجه به میزان زیادی نیازهای غذایی مان را خودمان برآورده می کنیم و حالا گندم به میزان زیاد صادر می شود. از این نظر تحریمها فایده داشته است که البته اصلا برای کشاورزان اروپا فایده ای نداشته است.»

یورونیوز: سؤال من در باره مردم عادی روسیه و تأثیر این تحریم ها بر آنها بود. شنیده ایم که ممکن است با سخت تر شدن شرایط زندگی در روسیه در اثر تحریمها، شاهد ناآرامی های اجتماعی باشیم. آیا در این باره نگران نیستید؟

دمیتری مدودف: «البته دولت باید در وهله اول در باره تأثیر اجتماعی تغییرات اقتصادی و وضعیت اقتصادی بیاندیشد. مجبور شده ایم مخارج دولتی را در بسیاری زمینه ها کاهش دهیم. اما از بودجه تأمین اجتماعی و حقوق و مزایای کارمندان دولت هیچ چیز کم نکرده ایم. علاوه بر این، حقوق بازنشستگی را سال گذشته و همینطور امسال با شاخص تورم تطبیق داده ایم،البته شاید نه به طور کامل، اما تطبیق انجام شده است و این کار را در آینده ادامه خواهیم داد. مخارج دولت زیاد است اما لازم است، و به آن دست نمی زنیم. از این نظر هر چه که برای رفاه حال شهروند روسیه و حفظ استاندارد زندگی آنها تحت این شرایط لازم است انجام خواهیم داد. این اولویت واقعی دولت روسیه است.»

یورونیوز: از دیدگاه بین المللی به اوضاع نگاه کنیم: وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان لکه تیره ای بر نام روسیه بوده است و به نظر می رسد همیشه روسیه در این زمینه حرکت قهقرایی دارد. چرا این طور است؟

دمیتری مدودف: «باید پذیرفت که همیشه نظرات روسیه و دیگران در زمینه آزادی بیان و رسانه ها در روسیه متفاوت بوده است. اغلب از ما انتقاد می شده و هنوز هم انتقاد می شود. در این زمینه ما موضع خودمان را داریم. شاید در روسیه رسانه ها با بقیه اروپا فرق داشته باشند. تفاوت های تاریخی وجود دارد و موضوع رشد و گسترش رسانه ها هم مطرح است. من خودم به ندرت تلویزیون نگاه می کنم یا روزنامه می خوانم و تقریبا تمام اطلاعاتم را از اینترنت می گیرم. نیمی از مردم روسیه هم همین کار را می کنند. همان طور که می دانید در اینترنت هیچ قانون و مقرراتی وجود ندارد. تمام دیدگاه ها ارائه می شود. حتی بدون رودربایستی بگویم عقاید بسیار افراطی. بنابراین این حرف را که برخی مردم در این روزها به همه اطلاعات دسترسی ندارند، نباید جدی گرفت.

یورونیوز: بله اما به نظر می رسد ناراضی ها و مخالفان به نحوی ساکت می شوند. اخیرا در بریتانیا نتایج تحقیقات در مورد قتل الکساندر لیتویننکو اعلام شده و انگشت اتهام به سمت رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دراز شده است. می گویند احتمالاً او دستور قتل را داده است. آیا شما این مشکل را با دولت بریتانیا پیگیری خواهید کرد؟ گفته شده که شاید از دولت بریتانیا ادعای خسارت شود.

دمیتری مدودف: «شما به گزارش قاضی بازنشسته ای اشاره کردید که من نگاهی به آن انداخته ام و تقریبا هر بند این گزارش با واژه “احتمالاً” آغاز می شود. در باره چنین گزارشی چه می شود گفت؟ تأسف آور است که نخست وزیر و وزیر خارجه بر اساس گزارشی که پر است از واژه “احتمالاً” اظهار نظر می کنند. آدم به یاد محاکمات قرون وسطایی جادوگران می افتد. در آخر کار همه چیز بر وجدان کسانی که در این باره صحبت کرده اند، سنگینی خواهد کرد. نیازی نداریم در این ماجرا درگیر شویم و فدراسیون روسیه هیچگاه از هیچ کشوری به دلیل نشر جعلیات یا فیلمهای مسخره ادعای خسارت نخواهد کرد.»

یورونیوز: در پایان آقای نخست وزیر شما پست نخست وزیری و همین طور پست ریاست جمهوری را بر عهده داشته اید، بنابراین بر تمام موضوعهایی که در باره اش صحبت کردیم اشراف دارید. اما اگر از شما می پرسیدم در مدت زمانی که در قدرت بوده اید یکی از برجسته ترین رویدادها کدام بوده است چه جوابی می دادید؟

دمیتری مدودف: «خوب رویدادهای برجسته فراوان است. اما این پستها کار جدی می طلبد، وبا چالشهایی زیادی روبروست. در این هشت سال زندگیم (و تقریباً هشت سال شده است) همواره در حال تلاش بوده ام. در روسیه رویدادهای خوب فراوان بوده است که برای خود من به یاد ماندنی و مهم بوده است. البته شاهد رویدادهای دردناک، مانند آن چه همین الان در باره اش صحبت کرده ایم، و همچنین رویدادهای بین المللی هم بوده ایم. بالاخره کار ما فقط دعوا نبوده و دستیافتهای دیگر هم داریم. برای مثال توانستیم درباره پیمان جدید کاهش تسلیحات هسته ای به توافق برسیم که اصلا بد نیست. پیمان امضا شد، همین الان اعتبار دارد و در حال اجراست. پس می بینیم که می توانیم با هم کار کنیم و درباره موضوعات مختلف به توافق برسیم. با بسیاری از همکاران از جمله اینجا در آلمان و البته سایر کشورهای اروپا در تماس هستیم و در باره موضوع های بسیاری همکاری کرده ایم. همه اینها جالب و هیجان انگیز است. شاید یک روز در این باره به تفصیل صحبت کنم. فعلا به کار خودم ادامه می دهم که به خودی خود خیلی جالب است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مدودف: روسیه حق جنگ با هرکدام از کشورهای عضو ناتو را دارد

دیوان حقوق بشر اروپا صلاحیت رسیدگی خود به شکایت اوکراین از روسیه در کریمه را تائید کرد

انفجار در یک آموزشگاه در شبه جزیره کریمه ۱۹ کشته بر جا گذاشت