کشف مواد رادیواکتیو مسروقه در عراق

کشف مواد رادیواکتیو مسروقه در عراق
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت عراق روز یکشنبه از پیدا شدن مواد رادیواکتیوی که سال گذشته در این کشور ناپدید شده بودند خبر داد. بنا بر اعلام وزارت محیط زیست عراق این مواد در

آگهی

دولت عراق روز یکشنبه از پیدا شدن مواد رادیواکتیوی که سال گذشته در این کشور ناپدید شده بودند خبر داد. بنا بر اعلام وزارت محیط زیست عراق این مواد در نزدیکی یک پمپ بنزین در شهر الزُبیر زیر زمین مخفی شده بودند.

پیش تر گمانه زنی هایی در مورد سرقت این مواد «خطرناک» توسط گروه داعش و احتمال به کار گیری آنها در تولید بمب مطرح شده بود ولی مقامات عراقی می گویند این مواد را در حجمی به ابعاد یک «لپ تاپ» پیدا کرده اند و با توجه به عدم آسیب دیدگی محافظ این مواد، نگرانی بابت انتشار تشعشعات رادیواکتیو وجود ندارد.

یکی از اعضای شورای استانداری بصره در این مورد گفت: «به نظر می رسد که این مواد را کارکنان شرکت نفتی دزدیده بودند ولی چون دانش تخصصی لازم را نداشته اند نتوانسته اند آنها را در بازار به فروش برسانند. این احتمال هم قوی است که پیگیری های شرکت نفتی و ارجاع پرونده به مقامات صالحه، سارقان را بر آن داشته تا خود را از شر مواد خلاص کنند. این گزینه هم محتمل است که برخی به عمد می خواستند از این مواد در اهدافی دیگر استفاده کنند ولی موفق به بیرون بردن مواد از بصره نشده اند بنابراین تصمیم به رها کردن آنها گرفته اند.»

این مواد ماه نوامبر گذشته و از انبار یک پالایشگاه متعلق به شرکت نفتی آمریکایی «وِدِرفورد» در نزدیک بصره به سرقت رفته بودند.هنوز مشخص نیست این مواد که از قرار معلوم متعلق به گروه سوییسی «اس جی اس» هستند چگونه از الزُبیر در پانزده کیلومتری جنوب بصره سر در آورده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند