به خاکسپاری آخرین بازمانده اردوگاه تربلینکا

به خاکسپاری آخرین بازمانده اردوگاه تربلینکا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

صدها نفر از مردم و مقامات اسرائیل، از جمله رووین ریولین، رئیس جمهوری این کشور، روز دوشنبه در تشییع جنازه ساموئل ویلنبرگ، آخرین بازمانده اردوگاه

آگهی

صدها نفر از مردم و مقامات اسرائیل، از جمله رووین ریولین، رئیس جمهوری این کشور، روز دوشنبه در تشییع جنازه ساموئل ویلنبرگ، آخرین بازمانده اردوگاه تربلینکا که روز شرکت کردند. ویلنبرگ که در هنگام مرگ ۹۳ سال داشت، یک یهودی لهستانی بود که در سن ۱۹ سالگی توسط نازی ها به اردوگاه مرگ تربلینکا در شرق ورشو فرستاده شد.

او یکی از عاملان اصلی شورش علیه هولوکاست در تربلینکا بود که با آتش زدن بخشی از این اردوگاه قصد داشت زندانیان را فراری بدهد. اما به جز خودش که با وجود تیری در پایش به همراه چند نفر دیگر از مهلکه گریخت، بقیه زندانیان همگی به دست سربازان آلمانی کشته شدند.

ویلنبرگ در سال ۱۹۵۰ به اسرائیل مهاجرت کرد و تا زمان مرگ خود در آنجا ماند. وی با ساخت مجسمه و نوشتن خاطراتش، تلاش کرد تا یاد قربانیان تربلینکا را زنده نگه دارد.

رئیس جمهوری اسرائیل در مراسم تشییع جنازه ویلنبرگ با یادآوری مرگ بیش از ۸۵۰ هزار یهودی در اردوگاه تربلینکا در دوران رژیم نازی، از این که هر ماه تعدادی از شاهدان زنده این فاجعه تاریخی می میرند، اظهار تأسف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کی‌یف و لووف زیر حملات هوایی روسیه؛ موشک‌ها حریم هوایی لهستان را نقض کردند

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

کهنه سرباز ۱۰۰ ساله آمریکایی برای ازدواج به نرماندی بازمی‌گردد