اخبار انتخابات: «تندروها در جلسات سری خود تصمیماتی گرفته‌اند»

اخبار انتخابات: «تندروها در جلسات سری خود تصمیماتی گرفته‌اند»
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که چهار روز به رای گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، چهره‌های سیاسی و کاندیداهای طیف اصول‌گرا و ائتلاف اصلاح‌طلبان، اظهارنظرهای متفاوتی کرده و گاهی نیز یکدیگر را متهم می‌کنند. در همین حال کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تخلفات ۳ روزنامه و هشت خبرگزاری از ماده ۵۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

منتجب‌ نیا: بودجه‌ای برای آوردن یک میلیون نفر از روستا‌ها به تهران در نظر گرفته‌اند

رسول منتجب‌ نیا قائم‌ مقام حزب اعتماد ملی می‌گوید: از چند ماه قبل خبردار شدیم تندروها در جلسات سری تصمیم گرفتند جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را از روستا‌ها به تهران بیاروند و بودجه‌ای هم برای آن در نظر گرفتند تا آنها در تهران رای بدهند و آرای خود را بالا ببرند، لذا برای این مسئله باید وزارت کشور فکری کند چراکه برخی نهاد‌ها از پول بیت المال هزینه می‌کنند تا مردم را برای رای دادن به تهران بیاورند.


رسول منتجب‌نیا قائم‌ مقام حزب اعتماد ملی می‌گوید از گام اول به اصلاح‌طلبان ظلم شد

آقای منتجب‌ نیا افزود: به صراحت یک رقابت کاملا نابرابر و تبعیض‌آمیز میان اصلاح‌طلبان و اصولگرا‌ها ایجاد شده که از گام اول به اصلاح‌طلبان ظلم شد. ابتدا مردم با امید ثبت‌نام کردند و حضرات آن را تهدید قلمداد کردند؛ گویا این‌ها که ثبت‌نام کردند، دشمن ملت بودند. در حالی که آنها فرزندان ملت بودند، حضرات آنها را توطئه دانستند.

وی تایید صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی را کاملا خوب توصیف کرد و افزود: تنها از ۴ مرجع قانونی استعلام شد و دولت و وزارت کشور زیر بار فشار‌ها نرفت. وقتی وزارت کشور زیر بار خلاف قانون نرفت، گفتند هیات‌های اجرایی فله‌ای تایید کرده‌اند. در حالی که مو به مو قانون اجرا شده بود.

قائم مقام اعتماد ملی به مرحله بعد اشاره و تصریح کرد: بعد از این مرحله هیات نظارت شروع به قلع و قمع نیروهای اصلاح‌طلب کرد. بیشترین حجم رد صلاحیت‌ در این مرحله صورت گرفت و اکثریت نیروهای شاخص را حذف کردند. این فاجعه تاریخی است که بیش از ۹۰ درصد چهره‌های اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند، امید بود شورای نگهبان تجدیدنظر و احقاق حق کند. این شورا هم تعدادی از تایید صلاحیت‌شده‌ها را رد کرد و جمعی از افراد غیرمشهور را تایید کرد؛ چهره‌های شاخص رای‌آور را تایید نکردند، بعد از آن هم اصلاح‌طلبان را بین خوف‌و‌رجا نگه داشتند و تعدادی را در مراحل بعدی رد کردند، جالب اینکه بعد از شروع تبلیغات انتخابات، چند نفر را رد صلاحیت کردند یا جلوی انتقال آنها را گرفتند.

لاریجانی: اگر اصلاح‌طلبان ضد انقلابند، چرا می‌گذاریم فعالیت کنند

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه پرسش و پاسخی در جمع برخی طلاب قم با اشاره به انتخابات مجلس و اینکه در ائتلاف اصول گرایان شرکت نکرد گفت: من از بدنه اصولگرایی جدا نشدم، بلکه متفاوت فکر می‌کنم.


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایـران می گوید باید روی مبانی وحدت داشت نه راه حل مسائل

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای لاریجانی با بیان اینکه نمی‌توان افراد را به علت تفاوت نگرش از دایره انقلابی بودن خارج کرد افزود: حالا ممکن است که ما در بعضی امور اختلاف نظر داشته باشیم، آیا حق داریم که انقلابی باشیم و نوع دیگری فکر کنیم و یا حتما باید با چند نفری که شما علاقه دارید یکسان بیاندیشم، در مجلس آرا و نظرات مختلف وجود داشته و خیلی از افراد هستند که انقلابی بوده اما با افراد مطروحه، یک فکر و یکسان نیستند، حال آیا می توانیم بگوییم که این افراد انقلابی نیستند؟ ما باید این سعه صدر را داشته باشیم که بعضی از افراد نظر و تفکرشان برای اداره کشور یک گونه است و برخی نظر دیگری دارند و نمی توانیم بگوییم که این افراد به علت تفاوت در نگرش مدیریتی، انقلابی نیستند.

وی افزود: آخر چرا اصولگرایان را در هر مسئله‌ای خرد و جزئی می کنید که به ازای هر مساله جدید انشقاق در ماهیت اصولگرایی ایجاد شود، به قول آقایان افراد به دلیل هر مساله حادث شده ای از قطار بیرون رانده شوند باید روی مبانی وحدت داشت نه راه حل مسائل، زیرا در مسایل و راه حل ها همیشه اختلاف نظر وجود دارد.

رئیس مجلس ایران گفت: سوال من این است که اگر شخصی جنبه ملی داشته باشد، باید روی آن هم مناقشه صورت گیرد، اگر اصلاح طلبان ضد انقلاب هستند، پس چرا می گذاریم فعالیت کنند؟


سعید جلیلی می‌گوید مجلسی می‌خواهیم تا مراقب باشد مدل آمریکایی در کشور شکل نگیرد

جلیلی: جنتی و یزدی و مصباح مصداق اسلام ناب هستند

سعید جلیلی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته نیز در اظهارنظری گفت: جنتی و یزدی و مصباح یزدی «مصداق اسلام ناب و عارفان پاک طینت و مبارز هستند.»

آقای جلیلی در یک سخنرانی در جمع اعضای بسیج دانشجویی گفت: مجلس به مثابه یک قرارگاه است که با دو عنصر قانون‌گذاری و نظارت، باید جریان اداره کشور را هدایت عملیاتی کند تا مدل آمریکایی در کشور شکل نگیرد.

هاشمی: تعبیر لیست انگلیسی، توهین به شعور مردم است

آگهی

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با نامزدهای ائتلاف اصلاح‌طلبان در استان تهران، تعبیر لیست انگلیسی از سوی گروه‌های مخالف اصلاح‌طلبان را توهین به فهم و شعور مردم ایران دانست و گفت: به گونه‌ای دارند القاء می‌کنند که انگلیسی‌ها در سراسر کشور ایران نفوذ دارند و نامزد معرفی می‌کنند.


هاشمی رفسنجانی می‌گوید مخالفان به گونه‌ای دارند القاء می‌کنند که انگلیسی‌ها در سراسر کشور ایران نفوذ دارند و نامزد معرفی می‌کنند

رفسنجانی افزود: نشستن بر کرسی مجلسی که با گناه به دست می‌آید، اصل گناه است و تعجب می‌کنیم چگونه گروهی با ادعای خداپرستی و انقلابی‌گری، با ظاهرسازی، سعی در فریب مردم دارند و به راحتی گناه می‌کنند، در حالی که اگر نامزدی در انتخابات برای خداست، نباید در تبلیغات گناه کنند.

مطهری: ادعای حمایت بیگانگان از لیست اصلاح‌طلبان شارلاتان بازی است

علی مطهری، نامزد انتخابات مجلس در اظهار نظری گفت: اگر انگلیس بخواهد نفود کند، در نهادهای طرفدار نظام است و نه منتقدان حکومت.

آگهی


علی مطهری در مورد امکان تقلب در انتخابات هفتم اسفند گفت که به وزارت کشور این دولت بیشتر می‌شود اعتماد کرد

وی ادعاهای مطرح شده درباره حمایت بیگانگان از لیست‌هایی انتخاباتی اصلاح‌طلبان را شارلاتان بازی خواند و گفت: اگر انگلیس بخواهد در جایی نفوذ کند در نهادهایی خواهد بود که روزی پنج بار می‌گویند مقام معظم رهبری نه منتقدان حکومت که دائماً انتقاد‌هایشان را از نظام مطرح می‌کنند.

مطهری در مورد امکان تقلب در انتخابات آینده نیز گفت: به وزارت کشور این دولت بیشتر می‌شود اعتماد کرد و فکر می‌کنم با یک سری تخلفات جزئی نتایج اعلام شود.

جهانگیری: رای بیشتر، آینده‌ای بهتر برای ایران به همراه دارد

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به انتخابات هفتم اسفند گفت: حضور بیشتر مردم می تواند به افزایش امید، آینده ای بهتر و تقویت عزت ایران منجر شود.

آگهی

اسحاق جهانگیری افزود: راهی جز تعامل وجود ندارد، نباید مایوس باشیم و ملت ایران نشان داده که در صدد ایجاد خلق حماسه دیگری در انتخابات سال ۱۳۹۴ است.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ گفت: اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری همواره می گفتند ایران در آستانه جنگ است، اما بعد از دو سال همه این مسایل برطرف شده و جهان امروز با زبان منطق و احترام با ایران سخن می گوید.


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه سال جاری در سراسر ایران برگزار می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود