نگرانی سرمایه گذاران از وضعیت اقتصادی مصر

نگرانی سرمایه گذاران از وضعیت اقتصادی مصر
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاهش شدید ارزش پوند مصر واحد پولی این کشور در برابر دلار آمریکا و نرخ بالای تورم، مشکلات عدیده اقتصادی برای مردم ایجاد کرده است. نرخ تورم در مصر در

آگهی

کاهش شدید ارزش پوند مصر واحد پولی این کشور در برابر دلار آمریکا و نرخ بالای تورم، مشکلات عدیده اقتصادی برای مردم ایجاد کرده است. نرخ تورم در مصر در ماه ژانویه سال جاری به رقم ۱۰.۱ درصد رسیده است.

حتی صنعت گردشگری مصر، یکی از منابع مهم درآمد این کشور، با کاهش قابل توجه سرمایه گذاریها تحت فشار شدیدی قرار گرفته است.

محمد النجار، کارشناس مالی- اقتصادی به خبرنگار یورونیوز می گوید: «مهمترین بحرانی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم اقتصادی است. وضعیت سیاسی و امنیتی در مصر بیم و هراس ایجاد کرده و به امری بازدارنده برای سرمایه گذاریهای خارجی در کشور تبدیل شده است.»

بانک مرکزی برای تقویت بخش واردات بویژه واردات تولیدات صنعتی با امضای قراردادی با بانک «صادرات واردات آفریقا» وام و اعتباراتی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار برای این بخش در نظر گرفته است.

یک شهروند مصری به خبرنگار یورونیوز می گوید: «ما انتظار افزایش مجدد قیمتها را می کشیم. مردم چگونه از این گرفتاری رها خواهند شد؟ قیمت آب و برق افزایش یافته است. قیمت همه چیز بالا رفته است.»

شهروندی دیگر می گوید: «در این وضعیت با چه چیزی می توانیم زندگی کنیم؟ چگونه شکم خانواده ام را سیر کنم؟ کاهش قیمتها که وعده آنرا داده بودند کجاست؟ ارزش دلار بالا می رود و ما باید به جای غذا سنگ بخوریم.»

در کشوری که نرخ بیکاری به رقم ۱۲.۸ درصد جمعیت فعال رسیده، مقامات برای مهار سقوط ارزش پوند مصر دو راه پیش رو دارند: بازار را برای تعیین نرخ برابری به حال خود رها کنند و یا حجم تبادل ارزی را بصورت مصنوعی پایین بیاورند.

محمد شیخ ابراهیم، خبرنگار یورونیوز در قاهره در گزارش ارسالی خود می گوید: «تلاشهای دولت مصر برای تقویت اقتصاد کشور تا به این لحظه مثمر ثمر نبوده است. امری که بیم کارشناسان را به دنبال داشته است. آنها از قصد دولت برای رها کردن بازار به حال خود جهت مشخص شدن ارزش پوند مصر نگران هستند. به اعتقاد کارشناسان در کشوری که رشد اقتصادی وجود ندارد و نرخ بیکاری بالاست، این کار یک خودکشی اقتصادی بشمار می آید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ملاقات بلندترین مرد جهان با کوتاه‌ترین زن جهان در مصر

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد