جشن شکسپیر درجشنواره موسیقی «البستان» در بیروت

با همکاری
جشن شکسپیر درجشنواره موسیقی «البستان» در بیروت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

امسال چهارصدمین سالگرد مرگ شکسپیر است. به همین دلیل هم بیست و سومین دوره جشنواره موسیقی «البستان» دربیروت به «موسیقی و شکسپیر» اختصاص دارد. در

امسال چهارصدمین سالگرد مرگ شکسپیر است. به همین دلیل هم بیست و سومین دوره جشنواره موسیقی «البستان» دربیروت به «موسیقی و شکسپیر» اختصاص دارد. در فستیوال امسال، قطعات مختلف موسیقی که طی قرون مختلف با الهام از آثار نمایشنامه نویس بریتانیایی ساخته شده اند، اجرا می شود.

بیست و سومین دوره جشنواره موسیقی «البستان» در بیروت برگزار می شود. این فستیوال تاکنون بی هیچ وقفه ای حتی روزهایی که بمب از آسمان به زمین باریده، برگزار شده است.

میرنا بستانی، حامی هنر و محرک و مبتکر اصلی این فستیوال است. وی می گوید که هدفش از برگزاری این جشنواره رسیدن به درک جدید از موسیقی کلاسیک در لبنان بوده است. او می گوید: «در سال ۱۹۹۱ که از اروپا به لبنان بازگشتم متوجه شدم که در بیروت محیط مناسبی برای اجرای موسیقی کلاسیک وجود دارد. موسیقی در آن زمان فقط در مراسم خاکسپاری کسی که با بمب یا به شکل دیگر کشته شده بود، استفاده می شد.فکر کردم باید کاری انجام داد. از چند دوست پرسیدم که آیا می توانیم جشنواره ای کوچک در زمستان به راه بیاندازیم؟ آنها از من پرسیدند که آیا به نظرم هنرمندان حاضرند به لبنان بیایند؟ من همیشه فکر می کردم که هنرمندها از بقیه جسورتر هستند.»

موضوع جشنواره امسال «موسیقی و شکسپیر» است. امسال چهارصدمین سالگرد مرگ شکسپیر است و به همین دلیل قطعات مختلف موسیقی و نمایش که ازآثار نمایشنامه نویس بریتانیایی الهام گرفته اند در فستیوال اجرا می شود، از اپراهای کلاسیک مثل «اتللو» اثر وردی و «اتللو» ی روسینی [گرفته] تا تئاتر نو ژاپنی.

«رؤیای نیمه شب تابستان» اثر فلیکس مندلسون، آهنگساز آلمانی قرن نوزدهم یکی از کارهایی است که اجرا می شود. مندلوسن این اثر را برای همراهی با اجرای نمایشنامه ساخته ست.

جیانلوچا مارچیانو، رهبر ایتالیایی ارکستر درباره این اثر مندلسون می گوید: «مندلسون با پیروی دقیق از شکسپیر، ارکستر پیچیده ای خلق کرده است. موسیقی ای اثر مثل قلاب دوزی ظریفی است. آن قدر دقیق که حتی از میان سازهای زهی می توانید صدای چهارپایی را که در مراسم عروسی ( در قطعه مارش عروسی) به صدا در آمده است، بشنوید. «با اولین آکورد مارش عروسی، احساس شادی و آرامش شما را فرا می گیرد. [این موسیقی] با آن که موسیقی نظامی است اما پر از لحظات پراحساس و شاعرانه است.»

از نظر مارچیانو درونمایه جشنواره «البستان» امید است. وی می گوید: «از میرنا خیلی چیزها یاد گرفته ام. این جشنواره پیشرفت کرده است. موسیقی زبانی جهانی است که هر مرز و مانعی را از میان برمی دارد و با نت و احساس با مخاطب حرف می زند.»

فستیوال «البستان» در نیمه ماه فوریه شروع شده و تا روز ۲۰ ماه مارس ادامه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دلیل محبوبیت آثار شکسپیر در بین آهنگسازان چیست؟

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی