زنان و کودکان بی سرپرست سوری در آقچه قلعه ترکیه

زنان و کودکان بی سرپرست سوری در آقچه قلعه ترکیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بنیاد خیریه دلرُبا در شهر آقچه قلعه واقع در استان شانلی اورفه ترکیه به زنان و کودکان بی سرپرستی که از جنگ داخلی سوریه گریخته اند کمک می کند. این

آگهی

بنیاد خیریه دلرُبا در شهر آقچه قلعه واقع در استان شانلی اورفه ترکیه به زنان و کودکان بی سرپرستی که از جنگ داخلی سوریه گریخته اند کمک می کند.

این بنیاد خیریه که مقر اصلی آن در بورسا واقع شده، از چهار ماه گذشته با اجاره کردن ساختمانی که پیش از این بیمارستان بوده و شصت اتاق دارد شماری از این پناهجویان را اسکان داده و به آموزش کودکان پرداخته است.

یکی از این زنان که پس از کشته شدن همسرش بر اثر حمله هوایی ارتش بشار اسد در سوریه به همراه چهار فرزندش به ترکیه آمده است به خبرنگار یورونیوز می گوید: «از زمان آغاز این اتفاقات، نیروهای رژیم به روستاهای حوالی ادلیب وارد شدند و همسر و دخترم در یک حمله هوایی جان باختند. من هم با آنان بودم. پسرم در آغوش پدرش بود. همه آن ها در برابر چشمانم جان دادند. من هم پس از آن به اینجا در ترکیه آمدم.»

تاکنون ۸۰ کودک یتیم و ۲۰ تن از زنانی که شوهرانشان را از دست داده اند تحت حمایت این مرکز قرار گرفته اند. کودکان آموزش های ابتدایی خواندن و نوشتن می بینند و با یکدیگر بازی می کنند.

کبری یکی از زنانی است که به کودکان درس می دهد. وی می گوید: «وقتی که آن ها درباره داستانی حرف می زنند که در آن لغت پدر وجود داشته باشد به لحاظ روانی متاثر می شوند. وقتی آن ها صدایی ناگهانی می شنوند، نگران می شوند. مرز همین پشت سر ما است و ما صدای درگیری ها را می شنویم و آن ها وحشت زده اند. آن ها گریه می کنند. واقعا خیلی سخت است. من بسیار برایشان متاسفم ولی امیدوارم اوضاع بهتر شود.»

این مرکز برای برقرار باقی ماندنش به ماهانه چیزی در حدود ۱۰ هزار دلار بودجه نیاز دارد. با این وجود مدیران آن در فکر توسعه و راه اندازی طرح های بیشتری هستند.

خدیجه اوکور، رئیس بنیاد خیریه دلربا می گوید: «ما برای کودکان نوپا، مهد کودک داریم. ما داریم روی تاسیس یک مدرسه فکر می کنیم و می خواهیم دوره های کارآموزی داشته باشیم. وقتی کودکان بزرگ می شوند، می خواهیم مادران آنان را به خانه ببرند و یک زندگی نو را بنا کنند. اگر مادران زبان ترکی بیاموزند راحت تر می توانند خانه ای اجاره کنند. این هدف ما است.»

به گزارش بویرا بایراکتار، خبرنگار یورونیوز در ترکیه «مساله زنان و کودکان بی سرپرست یکی از موضوع های مرتبط با جنگ داخلی سوریه است. برخی از سازمان های غیردولتی شروع به برداشتن گام هایی کرده اند تا این مساله را حل کنند ولی تعداد آنان زیاد است و به نظر می رسد به طرح هایی بزرگ تر از طرح این بنیاد، نیاز باشد.»

Turkey: Widows and orphans from Syria

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه طرح تمدید ۹ ماهه دوره ارسال کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به شمال غرب سوریه را وتو کرد

سازمان ملل متحد: ۷۰ درصد از جمعیت سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه است

رویترز: ایران در قالب محموله‌های امدادی به زلزله‌زدگان سوری، تسلیحات نظامی ارسال کرده است