«روزنامۀ زمان در آلمان به سیاست انتقاد خود از حکومت ترکیه ادامه می دهد»

«روزنامۀ زمان در آلمان به سیاست انتقاد خود از حکومت ترکیه ادامه می دهد»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روزنامۀ زمان با خط مشی منتقد دولت همچنان در آلمان منتشر خواهد شد. نمایندگی این روزنامه که به زبان های آلمانی و ترکی در آلمان منتشر می شود با اعلام

آگهی

روزنامۀ زمان با خط مشی منتقد دولت همچنان در آلمان منتشر خواهد شد. نمایندگی این روزنامه که به زبان های آلمانی و ترکی در آلمان منتشر می شود با اعلام این خبر تاکید کرده است به انتشار مطالب مستقل از روزنامۀ زمان که در ترکیه توسط دولت تصاحب شده ادامه خواهد داد.

سلطان بای، سردبیر روزنامۀ زمان در آلمان با نشان دادن آخرین شماره از روزنامۀ منتشر شدۀ زمان در ترکیه پیش از انتقال مدیریت آن به دولت ترکیه و مقایسۀ آن با نخستین شمارۀ منتشر شده پس از دولتی شدن می گوید: «از امروز ما زمان را در آلمان بدون همکاری با نسخۀ زمان در ترکیه منتشر خواهیم کرد چرا که حکومت آن را تصرف کرده است. ما در اینجا ۱۴.۳۰۰ مشترک برای نسخۀ چاپی داریم و این نسخه ای است که مشترکین ما در آلمان دریافت کرده اند. این شماره با شمارۀ منتشر شده در ترکیه تفاوت دارد.»

Confisqué, le journal Zaman devient pro-Erdogan, conformément au “droit en vigueur” https://t.co/mCCER9YgjFpic.twitter.com/Nw8y1bm3xM

— Zaman France (@Zaman_France) 6 mars 2016

اقدام حکومت ترکیه برای تصاحب روزنامۀ زمان که اصلی ترین نشریۀ منتقد دولت بود، با واکنش مقامات اروپایی و اتحادیۀ اروپا مواجه شده است. جم اوزدمیر، رئیس حزب سبزها در پارلمان آلمان در این باره می گوید: «این اقدام دولت ترکیه به روی روابط ما با این کشور تاثیر خواهد گذاشت. اتحادیۀ اروپا ارزش هایی دارد و اگر کسی می خواهد عضوی از این جامعه باشد باید به ارزش های آن نظیر آزادی مطبوعات و آزادی بیان و ابراز عقیده احترام بگذارد.»

علاوه بر روزنامۀ زمان، روز دوشنبه مسئولان خبرگزاری جهان که جز زیرمجموعۀ این گروه رسانه ایست از تصاحب این خبرگزاری توسط حکومت ترکیه خبر دادند.

Turquie : l'agence de presse Cihan est également confisquée https://t.co/B2eaAcJf4jpic.twitter.com/sj2Mq3QMuW

— Zaman France (@Zaman_France) 7 mars 2016

پلیس استانبول پس از اعلام حکم دادگاهی در ترکیه مبنی بر انتقال مدیریت موسسۀ رسانه ای زمان به دولت، با حمله به دفتر روزنامۀ زمان اقدام به اخراج کارکنان این روزنامه و سرکوب معترضان کرد. پلیس همچنان مردمی را که در اعتراض به تصرف این روزنامه در مقابل دفتر این روزنامه در استانبول تجمع کرده بودند با استفاده از گاز اشک آور و آب پاش متفرق کرد.

ویدئو: بازگشت خبرنگاران به دفتر روزنامه #زمان در حضور نیروهای پلیس https://t.co/wsz46XISt4

— euronews فارسی (@euronews_pe) 5 mars 2016

ایجاد محدودیت برای رسانه های منتقد دولت در ترکیه و هچنین خبرنگاران طی ماههای اخیر در این کشور افزایش یافته است. در ماه اکتبر سال گذشته نیز پس از صدور حکم مشابهی برای مدیریت حکومت ترکیه بر گروه رسانه ای «کوزا ایپک» پلیس به دفاتر این گروه رسانه ای حمله کرد و کنترل این اماکن را به دست گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روزنامه مخالف ترکیه، ارگان تبلیغی دولت شد

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

بدترین کشورهای اروپا از لحاظ آزادی رسانه کدامند؟